http://www.ad.nl/drechtsteden/3239159/Personeel_in_tranen_bij_verwoest_bedrijf.htmlPersoneel in tranen bij verwoest bedrijf
Door INGRID DE GROOT
DORDRECHT - Collega's van het verwoeste VAF Instruments vielen elkaar gisteren bij de verkoolde resten van het afgebrande bedrijf met tranen in de ogen in de armen. ,,Ik was zo blij en zo trots dat ik hier werkte,'' huilt manager Adriana van Oorschot, terwijl ze onthutst kijkt naar de afgeblakerde resten.
http://www.ad.nl/multimedia/archive/00212/VAF_Brand_Personeel_212369a.jpgDirectie en personeel van VAF Instruments bij de smeulende resten van hun bedrijf. FOTO RINIE BOON
,,Het leukste bedrijf ooit,'' zegt ze. ,,De collega's. De sfeer. De structuur. Echt super.''
De dag na de allesverwoestende brand stromen tientallen medewerkers van VAF op hun vrije dag naar de Vierlinghstraat om met eigen ogen te kijken naar het macabere schouwspel.
Gitzwart zijn de resten van het verkoolde pand. De omgeving is door de politie afgezet met rood-witte linten. Verzekeringsmensen lopen rond vanwege de miljoenenschade. Rook waait stroperig omhoog.
Volgens Huub van der Weide van het Dordtse brandweerkorps zijn er nog veel smeulende brandhaarden onder het puin . Het gebouw is volgens hem donderdagavond als een soort 'doos' naar binnen geklapt. Een kraan was gisteren bezig om de zaak uit elkaar te trekken om na te blussen. ,,Dat kost tijd. Heel veel tijd,'' zegt Van der Weide.
,,Ik herken niets meer,'' zegt een geschokte Marian van Beveren die 29 jaar met veel plezier bij VAF werkte. Ze deed de boekhouding. ,,Het is een film. Een slechte film!'' De 100 medewerkers hadden gisteren vrij. Woensdag hadden ze nog gelachen en dachten ze dat ze van een lang weekend gingen genieten.
,,Ik moést dit zien,'' zegt een beduusde administratief medewerkster Astrid van Oort.,,Dit is net een droom. Ik werkte er nog niet zo lang, maar ik had hier mijn plek gevonden. Ik weet allemaal niet hoe het verder moet. Dit is zó confronterend.''
Directeur Leo Blankenstein was gisterochtend met brandschadeexperts bij VAF. Donderdagavond werd hij opgetrommeld. De Sliedrechter sjeesde na het alarm naar Dordrecht en zag daar met lood in de schoenen hoe het geliefde bedrijfspand met inboedel en al in het vuur ten onder ging.
,,Tientallen jaren werk ging in een uurtje tijd ten gronde. Dat was moeilijk om aan te zien,'' zegt de topman van VAF. Zijn stemming omschrijft hij als ,,aangeslagen. Een complete verrassing. Hoe kon dit gebeuren?''
VAF heeft in Dordrecht een rijke geschiedenis. Zeventig jaar geleden werd het bedrijf in de Merwestad opgericht. Het ontpopte zich tot expert in meetinstrumenten voor de internationale scheepvaart.
De firma werd groot door wereldwijde export naar onder meer Griekenland en Turkije, maar het handelt ook met Amerika, Australië en het Verre Oosten. VAF wist zich tijdens de kredietcrisis staande te houden en heeft wereldwijd een goede naam en faam. ,,We hebben een goede sfeer, een leuk product en veel lange dienstverbanden,'' bevestigt Blankenstein.
Ingewijden uit de branche denken dat de brand desastreuze gevolgen kan hebben. ,,De concurrentie kijkt handenwringend toe. Dit heeft impact. Wat zijn de gevolgen voor het bedrijf? Dit is een gigantische klap en ik vraag me af of ze die te boven komen,'' zei een van de handelsagenten met wie VAF zaken doet.
Directeur Blankenstein kon daar gisteren nog geen antwoord op geven, maar vechtlust heeft hij wel. Het bedrijf is volgens hem goed verzekerd en de administratieve afdeling moet volgens hem zo snel mogelijk opnieuw worden opgetuigd. ,,Om in ieder geval contact te houden met de mark.''
VAF gaat volgens Blankenstein zijn uiterste best doen om de klanten te blijven bedienen. ,,Dat neemt niet weg dat er een risico is dat klanten weglopen. Deze brand kost omzet.De wereld draait door. De branche heeft echt geen tijd om te wachten op VAF.''
Brandweer en politie hebben nog geen idee wat de oorzaak kan zijn van de vernietigende brand. Er waren er geen chemicaliën of gevaarlijke stoffen in het pand aanwezig. Wel was er veel metaal en elektronica. De brandweer moet de brandhaarden eerst afblussen. De verkoolde resten moeten afkoelen. Daarna kan een team onderzoekers het rampterrein op.