GRIP 1 Zeer grote brand VAF Instruments Vierlinghstraat - Dordrecht 21-05-2009

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand VAF Instruments Vierlinghstraat - Dordrecht 21-05-2009  (gelezen 30040 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Ik mis nog DA 546 OVD Alblasserwaard en de DA van OVD Hoeksewaard west O0 en ik mis een HA regio van Gorinchem met DBH

Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


brimbrammer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • BRANDWEER
Brimbrammer zou je iets meer kunnen vertellen over de situatie die jullie aantroffen? Hoever was de brand al ontwikkeld bijvoorbeeld en was er nog een mogelijkheid om een binnenaanval te doen?

Verder ben ik benieuwd hoe de melding is binnen gekomen, zat er een sprinkler installatie of OMS in het pand?

Ik hoor het graag.
Bij aankomst was er slechts lichte rook ontwikkeling aan de buitenzijde te zien, de meeste mensen die langs zouden rijden zal het wellicht niet eens opvallen.
De melding is gedaan door een collega in zijn vrije tijd, hij kwam er langs en zijn oog viel er wel op.
Voor zover ons bekend is er geen OMS melding van gekomen (wellicht niet aanwezig op dat adres evenals sprinkler), telefonische melding dus van een binnenbrand.

Toen wij op het brandadres aankwamen zagen we inderdaad enige rook uit het pand komen en ondanks het maar wat lichte rook was was het voor ons wel direct duidelijk dat er binnen meer aan de hand moest zijn dan dat ja van de rook aan de buitenzijde zou verwachten.
Bij een eerste check  langs de gevel viel het op dat bepaalde ruimtes gezien door de ruiten vol stonden met rook.
Er was toen al opgeschaald naar middelbrand en enkele minuten later gelijk naar grote brand.
Gelijk na aankomst is er nog wel een binnen aanval gedaan door de eerste TS en later ook door de tweede TS maar gezien de zeer snelle ontwikkeling was het niet verantwoord en zelf onmogelijk om nog langer binnen te blijven, het was al te groot.
Na zo,n 10  minuten (schat ik) heeft ierdereen zich terug moeten trekken en ontwikkelde het zich allemaal in een zeer snel tempo, ook waren er vanuit het pand al snel diverse explosies.
De rest is bekend verhaal, de brand onwikkelde zich extreem snel en de opschaling ging in rap tempo door.


ZHZ

  • Gast
Vanmorgen (zaterdag) was de brandweer wederom ter plaatsen om na te blussen


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2009%2Fmei%2FVAF%20Instruments%20hoopt%20productie%20snel%20te%20hervatten

VAF Instruments hoopt productie snel te hervatten

23 mei 2009

VAF Instruments in Dordrecht stelt alles in het werk om de productie zo snel mogelijk weer op te pakken na de allesverwoestende brand van afgelopen donderdagavond. Dat zei de directie van het bedrijf zaterdag.

Volgens de directie zijn belangrijke computergegevens bewaard gebleven omdat kopieen ook elders in het land waren opgeslagen. De rest van de inventaris is door de brand verloren gegaan.

VAF Instruments maakt onder meer meet- en regelapparatuur voor de scheepvaart en energiecentrales. Het bedrijf is wereldmarktleider en zag de productie de afgelopen vijf jaar verdubbelen door de groei van de scheepvaart in Azie.

De directie is met alle betrokkenen in overleg om in de omgeving zo snel mogelijk weer aan de slag te gaan. Bij VAF Instruments in Dordrecht werken ongeveer honderd mensen.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Bij aankomst was er slechts lichte rook ontwikkeling aan de buitenzijde te zien, de meeste mensen die langs zouden rijden zal het wellicht niet eens opvallen.
De melding is gedaan door een collega in zijn vrije tijd, hij kwam er langs en zijn oog viel er wel op.
Voor zover ons bekend is er geen OMS melding van gekomen (wellicht niet aanwezig op dat adres evenals sprinkler), telefonische melding dus van een binnenbrand.

Toen wij op het brandadres aankwamen zagen we inderdaad enige rook uit het pand komen en ondanks het maar wat lichte rook was was het voor ons wel direct duidelijk dat er binnen meer aan de hand moest zijn dan dat ja van de rook aan de buitenzijde zou verwachten.
Bij een eerste check  langs de gevel viel het op dat bepaalde ruimtes gezien door de ruiten vol stonden met rook.
Er was toen al opgeschaald naar middelbrand en enkele minuten later gelijk naar grote brand.
Gelijk na aankomst is er nog wel een binnen aanval gedaan door de eerste TS en later ook door de tweede TS maar gezien de zeer snelle ontwikkeling was het niet verantwoord en zelf onmogelijk om nog langer binnen te blijven, het was al te groot.
Na zo,n 10  minuten (schat ik) heeft ierdereen zich terug moeten trekken en ontwikkelde het zich allemaal in een zeer snel tempo, ook waren er vanuit het pand al snel diverse explosies.
De rest is bekend verhaal, de brand onwikkelde zich extreem snel en de opschaling ging in rap tempo door.


duidelijk verhaal brimbram bedankt


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Vraagje: welke factoren maakt dat de ene brand razendsnel om zich heen grijpt en een andere brand niet?


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Dat is echt niet zo maar uit te leggen. Elke brand staat namelijk op zichzelf, geen enkele brand is hetzelfde.

Dat heeft te maken met dat er altijd verschillen zullen zijn in de indeling, bouw, gebruikte bouwmaterialen, inhoud, gebruik en nog vele andere factoren.

Er zijn branden geweest in hele oude panden die zich wisten te beperken tot een klein brandje en branden in moderne bouw met de beste brandbeveiligingsmaatregelen die er zijn maar die toch tot de grond toe afbranden.

Raar, maar waar.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Vraagje: welke factoren maakt dat de ene brand razendsnel om zich heen grijpt en een andere brand niet?
Dat kunnen echt 1001 factoren zijn,de ene keer heeft het alles temaken met opslag van goederen.De andere keer de inventaris,weer een volgende keer een verbouwing.Waarbij een aantal brandscheidingen aan gort geholpen zijn,of deuren in diezelfde brandscheiding die open zijn blijven staan.Is je brandscheiding ook waardeloos.
Meerdere plafonds boven elkaar,waardoor er grote loze ruimtes boven het verlaagde plafond ontstaan.Daar kan een berg hitte zich verstoppen en verspreiden door het gehele pand.Met alle gevolgen van dien.
Dus je ziet,een hoop mogelijkheden. ;)


Brandweer-ZH18-402

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 745
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
Een mooie lijst gemaakt:
Peleton
TS 809 Gorinchem
Herbezetting
TS 403 Heerjansdam op kazerne Dordrecht
Overigens zullen de 2 locaties van grote branden tot één en dezelfde locatie behoren. Het zekere antwoord hierop zal hopelijk t.z.t. volgen via dhr. Vink centrlist Dordrecht.
Goh, leuk lijstje, zeker van het brandweerforum afgehaald? Als dat zo is en dat weet ik vrijwel zeker, dan zal je ook wel gezien hebben dat de TS809 van Gorinchem niet eens is uitgerukt danwel gealarmeerd, de TS817 van Schoonrewoerd is gaan rijden voor het peleton Vijfherenlanden. De DB van Graafstroom is ook ter plaatse gekomen ipv bezetting voor de VU. De TS403 Zwijndrecht; Post Heerjansdam is niet gaan herbezetten op kazerne Dordrecht, maar op kazerne Zwijndrecht. Dordrecht had zijn vrije wacht opgeroepen en had zelf nog zeker één TS vrij.

Wat betref die 2de grote brand weet ik alleen dat we tijdens het aanrijden naar de Vierlinghstraat langs de Kilkade zijn gekomen en we daar wel enige rook ontwikkeling waarnomen, er was toen nog geen melding van en naar mijn idee was het wel een "buitenbrand" maar zeker geen grote brand.
Later in de nacht hoorde ik dat Zwijndrecht deze brand voor zijn rekening heeft genomen en vervolgens is door gereden naar de Vierlinghstraat.
Het fijne weet ik er verders ook niet van omdat ik daar vrijwel niets van mee heb gekregen in alle hectiek, wellicht iemand van Zwijndrecht zelf die het kan bevestigen.
Eén ding is wel zeker, ook op de Kilkade was er een lichte rook ontwikkeling en dat adres is ruim één kilometer vanaf de Vierlinghstraat maar het kan dus goed kloppen dat er twee meldingen waren in die tijd maar dat het beiden om grote branden zou gaan is naar mijn inziens een misverstand.
Hoe dan ook, de Vierlinghstraat was een vrij heftige brand met aan verschillende kanten zeer grote kans op overslag naar andere panden.
Dat kan ik dan wel BrimBrammer. De TS402 van Zwijndrecht is richting de Kilkade gereden, aldaar stond een berg afval (met name hout) in de brand. Geblust met 1 HD en hosemastertje. Op het moment dat ze terug wilden keren naar Zwijndrecht, konden ze doorrijden richting de Vierlinghstraat alwaar ze o.a. de waterwinning hebben verzorgt met de DPU.
Weer of geen weer... altijd brandweer


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Dat is echt niet zo maar uit te leggen. Elke brand staat namelijk op zichzelf, geen enkele brand is hetzelfde.

Dat heeft te maken met dat er altijd verschillen zullen zijn in de indeling, bouw, gebruikte bouwmaterialen, inhoud, gebruik en nog vele andere factoren.

Er zijn branden geweest in hele oude panden die zich wisten te beperken tot een klein brandje en branden in moderne bouw met de beste brandbeveiligingsmaatregelen die er zijn maar die toch tot de grond toe afbranden.

Raar, maar waar.

duidelijk, dank je.