GRIP 1 Zeer grote brand VAF Instruments Vierlinghstraat - Dordrecht 21-05-2009

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand VAF Instruments Vierlinghstraat - Dordrecht 21-05-2009  (gelezen 30030 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Dat kunnen echt 1001 factoren zijn,de ene keer heeft het alles temaken met opslag van goederen.De andere keer de inventaris,weer een volgende keer een verbouwing.Waarbij een aantal brandscheidingen aan gort geholpen zijn,of deuren in diezelfde brandscheiding die open zijn blijven staan.Is je brandscheiding ook waardeloos.
Meerdere plafonds boven elkaar,waardoor er grote loze ruimtes boven het verlaagde plafond ontstaan.Daar kan een berg hitte zich verstoppen en verspreiden door het gehele pand.Met alle gevolgen van dien.
Dus je ziet,een hoop mogelijkheden. ;)

Oke duidelijke uitleg dank je wel.


brimbrammer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • BRANDWEER



Dit ben ik op de foto.
In deze hoek (achter de bosjes) waar de brand min of meer het eerst naar buiten kwam stonden twee opslagruimtes tegen het pand aan met gevaarlijke/explosieve stoffen.
Deze twee "hokken" begonnen al flink uit te dampen en ben ik dus gaan koelen, af en toe bijgestaan door de hoogwerker.
Toen het gevaar hier weg was heb ik me verplaatst naar de linkerhoek van het pand (vanaf voorzijde gezien), dit omdat hier overslag dreigde naar een naastgelegen bedrijf.
De hoogwerker is toen ook naar die zijde verplaatst.


brimbrammer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • BRANDWEER

Dat kan ik dan wel BrimBrammer. De TS402 van Zwijndrecht is richting de Kilkade gereden, aldaar stond een berg afval (met name hout) in de brand. Geblust met 1 HD en hosemastertje. Op het moment dat ze terug wilden keren naar Zwijndrecht, konden ze doorrijden richting de Vierlinghstraat alwaar ze o.a. de waterwinning hebben verzorgt met de DPU.
Ok, duidelijk verhaal, op weg naar de Vierlinghstraat (in eerste instantie CarGlass aan de Calandstraat) zagen we inderdaad rook in de hoek van de Kilkade, ook kregen we die melding van een brandende stapel hout door maar dat kwam als aanvulling voor de Vierlinghstraat, bij aankomst was ons direct duidelijk dat het geen stapel hout was als buitenbrand maar dat de rook die we zagen ook echt daadwerkelijk uit het pand zelf kwamen.
Er was dus wellicht enig misverstand bij de GMC ivm deze twee meldingen die gelijktijdig kwamen, ergens ook wel begrijpelijk misschien.

Al met al word het verhaal over de twee branden steeds duidelijker en is nu ook duidelijk met jouw aanvulling, Zwijndrecht heeft dus in ieder geval de Kilkade voor hun rekening genomen en vervolgens door naar de Vierlinghstraat.


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Dat kunnen echt 1001 factoren zijn,de ene keer heeft het alles temaken met opslag van goederen.De andere keer de inventaris,weer een volgende keer een verbouwing.Waarbij een aantal brandscheidingen aan gort geholpen zijn,of deuren in diezelfde brandscheiding die open zijn blijven staan.Is je brandscheiding ook waardeloos.
Meerdere plafonds boven elkaar,waardoor er grote loze ruimtes boven het verlaagde plafond ontstaan.Daar kan een berg hitte zich verstoppen en verspreiden door het gehele pand.Met alle gevolgen van dien.
Dus je ziet,een hoop mogelijkheden. ;)

Wat ook een leuke discussie is, dat een  brand in een ruimte waar de detectie minder is, maar de maatregelen hoog zijn (scheidingen, etc), Een brand zich ongemerkt kan ontwikkelen. Er is geen detectie, maar de hitte en signalen (rook) kan niet weg. De brand ontwikkeld zich dus in een besloten ruimte. Op het moment dat een brand wel een ruimte uit komt is deze dus verder ontwikkeld en moeilijker klein te krijgen.

Pak je een oud gebouw met houte vloeren etc. Dan kan de hitte makkelijker weg en wordt de rook ook sneller waargenomen.

Pak daarnaast nog de gemeldde explosies, in combo met de materialen, en een ontwikkelde brand kan zichh snel uitbreiden. Een BLEVE kan bijvoorbeeld de scheidingen wegslaan of verzwakken.

Zoals Peter al zegt, er zijn legio redenen:)
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Wat ook een leuke discussie is, dat een  brand in een ruimte waar de detectie minder is, maar de maatregelen hoog zijn (scheidingen, etc), Een brand zich ongemerkt kan ontwikkelen. Er is geen detectie, maar de hitte en signalen (rook) kan niet weg. De brand ontwikkeld zich dus in een besloten ruimte. Op het moment dat een brand wel een ruimte uit komt is deze dus verder ontwikkeld en moeilijker klein te krijgen.

Pak je een oud gebouw met houte vloeren etc. Dan kan de hitte makkelijker weg en wordt de rook ook sneller waargenomen.

Pak daarnaast nog de gemeldde explosies, in combo met de materialen, en een ontwikkelde brand kan zichh snel uitbreiden. Een BLEVE kan bijvoorbeeld de scheidingen wegslaan of verzwakken.

Zoals Peter al zegt, er zijn legio redenen:)

Peebee, wat bedoel je met de detectie en wat is een BLEVE?




policeboy

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
nog een paar zelf gemaakte plaatjes van de Zeer grote brand bij VAF instruments in Dordecht









brimbrammer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • BRANDWEER
Prima plaatjes....
Dit is gezien vanaf de kortste zijde van het pand, aan de andere zijde (achterkant gezien vanuit dit standpunt) loopt ongeveer 2x zover door als wat hier op de foto te zien is.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Prima plaatjes....
Dit is gezien vanaf de kortste zijde van het pand, aan de andere zijde (achterkant gezien vanuit dit standpunt) loopt ongeveer 2x zover door als wat hier op de foto te zien is.
Zijn er ook nog foto's van de 253 ?   :D ::) ;D
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


brwfan

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 203
Het is wel een hele late reactie maarja ik begreep dat er iets van de hoogwerker was gesmolten ofzoiets. Is dat waar zoja wat dan ?
Ik leer steeds meer op dit forum