Amstaf,
De bezettingsgraad ligt zeker wel aan het geld. Als een derde van de noodhulpeenheden binnen zit om aangiftes op te nemen omdat er bezuinigd wordt op AT-personeel, dan betekend dat een derde minder mensen op straat, dus een veel lagere bezettingsgraad en minder snel versterking als je dat nodig hebt. Wat heeft dat met bijstand en wachtgeldregelingen te maken?
De uitrusting is best goed? Op dit punt ga ik niet in detail treden, maar de verschillen per korps zijn enorm groot. Dat heeft niets te maken met 'kan altijd wel wat verbeterd worden'.
Ik doe het werk omdat ik het de mooiste baan vind die er is. Als ik het bedrijfsleven in was gegaan had ik nu op ruim het dubbele netto salaris gezeten. Voor het geld zou ik dus ergens anders heengaan, niet naar de politie.
En over oplossingen: het is erg lastig om zo kant en klare oplossingen te geven. Ik denk dat er flink wat efficiëntieslagen gehaald kunnen worden bij de politie, waarbij geld vrijkomt voor de uitrusting. Om de bezettingsgraad op pijl te krijgen hoeft er niet per definitie geld bij, dit kan in veel teams al gehaald worden door efficiënt werken. En salaris... Dat is toch echt een geldkwestie.
Nou wout... daar zul je je toch even meer in moeten verdiepen, hier in ZaWa zitten we op 80 vacatures voor in de bpz... efficienter werken, JA helemaal voor, maar 80 vacatures poets je niet zomaar weg....
Dan moet ik er nog bijzeggen dat het korps ZaWa 800 personeelsleden telt waarvan een gedeelte dus voor de BPZ, en alleen in de BPZ zijn al 80 vacatures, nu heb ik in de bondsverslagen van zowel de NPB als ACP gelezen dat dit in heel nederland ongeveer hetzelfde ligt...qua percentages.. dus.. niet gaan zeggen dat er niet meer personeel nodig is... dat is er wel degelijk. Toen ik net begon bij de politie, begin 2000 draaiden we de diensten met 1 a 2 burgerkoppels en zes noodhulp eenheden voor een klein gebied als de gehele zaanstreek. Was is daar nu van over ? 5 noodhulp eenheden.... dat zijn dus zes personen per dienst minder.... waarom ? omdat er gewoon niet meer personen zijn...vindt je het gek dat er minder boeven worden gevangen, want correct me if im wrong, dat is nog steeds de core-business van de politie !!
T gebeurd hier zelfs dat agenten met elkaar op de auto gaan omdat er gewoon niet genoeg volk is... en wat doet de diender... die gaat gewoon door met zijn werk doen... en in 99 van de 100 gevallen zeer naar behoren. Dus ik denk dat je je iets meer in de bezettingsgraad moet verdiepen...
Maar goed... laten we het niet over efficientie hebben... BVH is net ingevoerd...
Dus ik denk dat je je iets meer in de bezettingsgraad moet verdiepen...