Expert
Dank voor je reactie, in de regio waar ik werk beschikt het mmt wel over een echo apparaat vandaar mijn, naar blijkt onterechte, conclusie.
Ik ben het helemaal met je eens, keep it stupid simple. Voor een ambulance bemanning is een echo apparaat dan ook van geen enkele meerwaarde, ook al is ausculteren on-scene soms lastig en het herkennen van een pneumothorax ook, de enige behandelmethoden die we hebben is het "marineren" in zuurstof en zonodig de ademhaling overnemen (masker ballon danwel intubatie), het inbrengen van een thoraxdrain is tenslotte niet aan ons voorbehouden. Het ontlasten van een spanningspneu daarentegen wel, maar die symptomen zijn wel zo overduidelijk dat ik niet denk dat je daar een echo kop voor nodig hebt, zou een enorme kunstfout zijn in mijn optiek.
Permissive hypotension is inderdaad een vrij nieuw inzicht in de ambulancewereld, waarbij helaas de protocollen nog niet op geënt zijn.
Voor de leken onder ons: permissive hypotension is het accepteren van een lage bloeddruk omdat de patient nog (redelijk) helder en adequaat reageert, het blijkt dat het beter is om één episode van lage bloeddruk te hebben dan meerdere achter elkaar (kort door de bocht), het opschroeven van de bloeddruk bij iemand die een inwendige bloeding heeft is niet handig (gaat hij toch harder van bloeden, met een lagere bloeddruk zal er eerder een stolsel ontstaan en zal de bloeding daardoor enigzins stelpen) en daarbij zolang de patient redelijk adequaat blijft wordt er nog voldoende zuurstof via het bloed naar de hersenen gepompt.
Ik kan me wel voorstellen dat een MMT meerwaarde ziet in het gebruiken van echo apparatuur, zij hebben immers andere behandelmogelijkheden dan wij (ambulancehulpverleners) denk inderdaad aan het inbrengen van een thoraxdrain (al is het maar om moeilijkheden tijdens transport te voorkomen) maar ook het doen van een pericardpunctie (hoewel de vraag is in hoeverre dat binnen de traumatologie soulaas zal bieden, maar niet geschoten is natuurlijk altijd mis)