Alcohol & redden gaat niet samen!

Auteur Topic: Alcohol & redden gaat niet samen!  (gelezen 26742 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Dave

• Gast
Gepost op: 25 januari 2004, 19:06:53
Het is bekend dat in een reddingspost wel eens alcoholhoudende dranken worden geschonken.

Zelf ben ik zeer tegen het schenken van alcoholhoudende dranken op een reddingspost en vind zelfs dat leden die een alcoholhoudende drank gedronken hebben niet mogen uitrukken.

Wat is jullie mening hierover?

Dave

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 25 januari 2004, 21:14:55
Ik absoluut eens met de stelling...

De enige uitzondering is een clubfeest..., maar dan is de uitrukploeg belist alcohol vrij.. Maar kan me voorstellen dat je dat voor iedereen laat gelden..

Maar de stelling in de kop, is me aan andere kant net iets te kort door de bocht..

Als ik in een kroeg sta en ik heb wat op.. en er gaat iemand met hartklachten..
Dan zal ik nog steeds een reanimatie starten en een AED gebruiken als die in de buurt is...
En dan red je ook iemand..

met alcohol op, ben je nog steeds verantwoordeliijk voor je daden... Maar in actieve dienst en of op brandweerkazernes en reddingsbrigades posten hoort geen alcohol aanwezig te zijn voor consumptie...

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #2 Gepost op: 25 januari 2004, 21:42:12
Absoluut mee eens dat dienstdoenden geen alcohol bij zich mogen dragen of genuttigd hebben.

Edoch, ben ik wel van mening dat na einde stranddag en alle bende is opgeruimd, je gezellig op het strand bij een kampvuur moet kunnen zitten met een gitaar spelende "Stuck in the Sixties-mafketel" en een Baco kunnen drinken.

Echter zal ik in deze mijn Burgerplicht niet verloochenen!

Strandregel: Er mag GEEN alcohol genuttigd worden tijdens opening post en pas na 18.00 uur.
Elke hulpverlening start met communicatie.

Dave

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 25 januari 2004, 23:50:20
Ik kan me vinden dat je niet drinkt tijdens een stranddienst. Maar als je een pieper op zak hebt en dus opgepiept kan worden, behoor je volgens mij geen alcohol te nuttigen.

Ook tijdens een clubfeest dient de eerste uitrukploeg geen druppel te drinken, toch?

Dave

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #4 Gepost op: 25 januari 2004, 23:53:08
En daarom draag ik dus geen pieper voor de reddingsbrigade en strijk wel de vergoeding van mijn werkgever op voor het dragen van een GHOR telefoon.

Uitleg: De dienstdoende groep binnen de reddingsbrigade is zo klein dat als ik niet inzetbaar ben door alcohol gebruik er direct een tekort komt van 10%. Indien de GHOR mij alarmeert, gaat het slechts om een aanwezigheid van 2%, dus geen tekort. Daarbij heeft de GHOR veel meer mogelijkheden om mensen te mobiliseren, dan een lokale reddingsbrigade.

:'( By the way, dan mag ik nooit meer drinken dus  :'(
Elke hulpverlening start met communicatie.

Dave

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 26 januari 2004, 00:04:22
Tja, maar bij een reddingsbrigade kun je toch ook afspraken maken? Je zou kunnen denken aan een soort piket regeling, ofzo...

Dave

Redheadkingpin

• Forum gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 26 januari 2004, 09:12:23
Naast het zijn van een reddingsbrigade ben je ook een vereniging. Dus op stranddagen mag er na 19:00 en op lesavonden na 21:00 best een biertje gedronken worden. Het moet natuurlijk wel leuk blijven.

Het spreekt voor zich dat de uitruk alcoholvrij blijft.

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 26 januari 2004, 10:57:25
Alcohol en redden kan niet samen, ook als je een pieper draagt dan kan je niet drinken of niet mee uitrukken. De meeste brigades knrm stations werken niet met groepen welke gealarmeerd worden dus moet je bedenken dat niet iedereen aan de borrel gaat. Maar dit mag niet weerhouden om een borrel te drinken maar je moet je dan bezeffen dat je niet meer mag uitrukken. Alcohol vind ik eigenlijk niet op de post thuis horen, zeker als badgasten merken dat dit aanwezig is komt het heel vreemd over. Wat ook aan de orde kan komen is het alcohol gebruik op de avond ervoor. Zelf heb ik mensen gezien in de kroeg welke een dag later weer moesten bewaken, dit vond ik onverantwoord. Een biertje kan makkelijk maar ladderzat en de volgende dag aan het werk kan in mijn ogen niet.

9910001
9910001

Dave

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 26 januari 2004, 12:52:06
Ik ben het volledig met je eens!

Ik zelf heb makkelijk praten, ik drink geen alcohol... maar ik vind dat je de verantwoording die de redding met zich mee brengt moet dragen, zeker als je in een alarmploeg zit.

Dave

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 26 januari 2004, 13:14:55
Maar goed ook dat er mensen zijn welke niet drinken, hiermee heb je wel een zekerheid dat er ten alle tijde schippers nuchter zijn.

9910001
9910001