OM eist schuldigverklaring zonder straf tegen zweefvlieginstructeurhttp://www.om.nl/actueel/nieuws-persberichten/@160991/eist/31 mei 2013 - Arrondissementsparket Noord-Holland
Het Openbaar Ministerie heeft een schuldigverklaring zonder oplegging van straf geëist tegen een 83-jarige man uit Middelburg, die als vlieginstructeur in een zweefvliegtuig zat dat op 25 mei 2009 door slecht weer neerstortte in Zeeland. De leerling van 61 jaar uit Hengelo die hij begeleidde kwam om het leven, hijzelf raakte gehandicapt.
De Landelijk coördinerend luchtvaartofficier stelde voor de rechtbank in Middelburg dat de instructeur en gezagvoerder als verantwoordelijke voor de voorbereiding en uitvoering van de vlucht schuld heeft aan het neerstorten. Hij benadrukt dat de man niet roekeloos is geweest en ook geen opzet had op de dood van de piloot. Wel is hij naar de mening van het OM aanmerkelijk onachtzaam, aanmerkelijk onoplettend en aanmerkelijk onvoorzichtig geweest bij de voorbereiding van de vlucht en in de besluitvorming tijdens de vlucht. Het ongeval was volgens het OM te voorkomen geweest.
Buienradar
Kort na 20.00 uur werd onder leiding van de zweefvlieginstructeur op het luchtvaartterrein Midden-Zeeland te Arnemuiden begonnen met het zweefvliegen. De weersvoorspelling gaf aan dat er buien werden verwacht, mogelijk met onweer, hagel en windstoten. Ondanks deze voorspelling besloot de instructeur toch te gaan vliegen. Daarbij baseerde hij zich louter op wat hij op de website buienradar.nl zag. Hij dacht dat de buien boven de Noordzee zouden blijven hangen en pas na het vliegen het land zouden bereiken. Meteorologische gegevens speciaal voor de luchtvaart zijn niet geraadpleegd.
Toen de wind aantrok, van richting veranderde en een donkere lucht zich aandiende besloot de man toch nog een start te maken met de lier. Tijdens de landing ging het mis.
Strafeis
De verdachte is een zeer ervaren zweefvlieger. Ten tijde van het ongeval was hij 79 jaar oud, was bevoegd, had een medische verklaring en vloog al bijna 50 jaar. Als gezagvoerder en instructeur was hij verantwoordelijk voor de beslissingen die zijn genomen.
Het heeft lang geduurd voor de zaak uiteindelijk behandeld werd. In 2011 zou de zaak al behandeld worden maar werd toen aangehouden voor aanvullend onderzoek. Het OM heeft in zijn eis rekening gehouden met het tijdsverloop, het feit dat de verdachte zelf ook ernstig letsel heeft opgelopen, hij geen strafblad heeft en zijn hoge leeftijd. Het behandelen van de zaak in openbaarheid dient, naast het afleggen van verantwoording, ook om het besef bij zweefvliegers te vergroten en daarmee de vliegveiligheid. Het OM eist daarom wel schuldigverklaring maar er hoeft wat het OM betreft geen straf te volgen. De rechtbank in Middelburg doet op 13 juni uitspraak.
Over luchtvaartongevallen en strafrecht
Bij ongevallen, ernstige incidenten (bijna-ongevallen), ernstige gevaarzetting en stelselmatige overtredingen binnen de luchtvaart, waarbij het vermoeden bestaat dat deze zijn veroorzaakt door opzet of grove nalatigheid wordt er in principe strafrechtelijke opsporing ingesteld. In beginsel wordt alleen vervolging ingesteld bij ongevallen, ernstige incidenten (bijna-ongevallen), ernstige gevaarzetting en stelselmatige overtredingen, veroorzaakt door opzet of grove nalatigheid.