Onweersbuien over Nederland - 25/26-5-2009

Auteur Topic: Onweersbuien over Nederland - 25/26-5-2009  (gelezen 41098 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Gast

  • Gast
Reactie #150 Gepost op: 26 mei 2009, 08:35:42
Ik weet niet wie je dan aan de lijn gehad hebt maar wij wisten het hier bij de verkeersleiding al ruim voor de shit deze kant opkwam. We hebben op onze schermen zelf de KNMI radar geïntegreerd en een AIRMET en SIGMET waren al om half 9 uitgegeven. Believe me, we waren ruim op de hoogte vantevoren.
Meteo Schiphol is 's nachts niet bezet, het KNMI is hier alleen tijdens werkuren (en soms wat vroeger op consignatie).
Evengoed, ik zei het al, bedankt voor het meedenken!  O0


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #151 Gepost op: 26 mei 2009, 08:39:49
Ik weet niet wie je dan aan de lijn gehad hebt maar wij wisten het hier bij de verkeersleiding al ruim voor de shit deze kant opkwam. We hebben op onze schermen zelf de KNMI radar geïntegreerd en een AIRMET en SIGMET waren al om half 9 uitgegeven. Believe me, we waren ruim op de hoogte vantevoren.
Meteo Schiphol is 's nachts niet bezet, het KNMI is hier alleen tijdens werkuren (en soms wat vroeger op consignatie).
Evengoed, ik zei, bedankt voor het meedenken!

Ja, ok... graag gedaan. Ik was ook vergeten om er een paar smileys bij te zetten.  :)
Ik zal je ff een PM sturen met het telefoonnummer wat ik belde.
 ;)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #152 Gepost op: 26 mei 2009, 09:16:55
Jullie zullen het vast niet geloven, maar in Oldenzaal is het gebleven bij een paar druppeltje en geflits en gedonder in de verte... :P

Ik geloof je.  :)
In Emmen zijn er hagelstenen zo groot als knikkers gevallen. Verder nog flink wat onweer van korte duur en daarbij regen.
De buien duurden gelukkig maar kort.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Reactie #153 Gepost op: 26 mei 2009, 09:32:56
Inmiddels op http://www.regio15.nl/ wat video beelden van het onweer in de regio Den Haag vannacht. Geeft een idee....

Peen
Redacteur van


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #154 Gepost op: 26 mei 2009, 11:05:12
Hier is te zien wat er afgelopen nacht overgetrokken is: http://www.meteox.nl/h.aspx?r=&soort=loop24uur&URL

Boven Calais is zich weer een bui aan het vormen.  ;)


SanderH.

  • Gast
Reactie #155 Gepost op: 26 mei 2009, 12:16:35
Zo! Ook weer terug naar de normale gang van zaken.. Wat een buien! Ik ben woonachtig in de regio Amersfoort en rond half vijf werd het wel duidelijk.. Dat worden bomen zagen  :) Ik ben allang blij dat er geen boerderij in de fik is gevlogen..
Het ging me echt even flink tekeer.. Mooi om te zien dat wel  :)


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Reactie #156 Gepost op: 26 mei 2009, 12:53:25
En de eerste woningbrand bij jou...

yep, gelukkig geen gewonden. In totaal zes branden geweest door de bliksem. Twee daarvan waren op de bovenverdieping en een aantal in de meterkast.


BURGUM - De brandweer van Burgum moest rond 00.30 uitrukken naar de Weinmakkerstrjitte voor een uitslaande brand op een zolder van een woning. De bliksem was ingeslagen en de hele bovenverdieping stond in brand. De brandweer van Leeuwarden werd na 20 minuten ook gelarmeerd om naar Burgum te gaan, omdat de brand moeilijk te bestrijden was en de hoogwerker van Leeuwarden gaf hierbij uitkomst, waarna de brand snel onder controle was.

BROEKSTERWOUDE - Omstreeks 02.15 moest de brandweer van Damwoude uitrukken naar de Westerloane in Broeksterwoude voor een automatisch brandalarm. Binnen 10 minuten word er middelbrand gegeven en komt het korps van Zwaagwesteinde ook ter plaatse. Wat hier precies aan de hand was is nog niet bekend.

DRACHTEN - Om 02.30 werd de brandweer van Drachten en de hoogwerker van Heerenveen gealarmeerd voor een woningbrand in de Leeuwerikstraat. Als de eerste tankautospuit van Drachten ter plaatse komt, blijkt door blikseminslag brand te zijn op de bovenverdieping. De hoogwerker van H´veen is snel ter plaatse en word dan ook snel ingezet.

TWIJZELERHEIDE - Om 03.50 moest de brandweer van Zwaagwesteinde weer uitrukken, deze keer voor een woningbrand op de Hillebrandsreed in Twijzelerheide. Wat hier precies aan de hand was is nog niet bekend.

KOLLUMERZWAAG - Om 04.00 werd de brandweer van Kollum gelarmeerd voor een woningbrand aan de Achterwei in Kollumerzwaag. Door blikseminslag was er brand ontstaan in de meterkast. De bewoner konden snel uit de woning komen, maar een hond zat nog in de schuur. De brandweerlieden van Kollum hebben de hond veilig uit de woning kunnen halen.

GROU - De brandweer van Grou moest rond 04.10 uitrukken naar de Nij Djirpstrjitte voor een woningbrand, als de brandweerlieden terplaatse komen, blijkt er brand te zijn ontstaan in de meterkast. De bewoners van het pand hebben zichtzelf direct in veiligheid gebracht en zijn bij buurtbewoners opgevangen. De brandweer heeft woning geventileerd en daarna Essent opgevangen om de electriciteit af te sluiten.


Bron: http://www.112fryslan.nl/2?&newsid=3556

Hier ook nog meer details over de brand in Drachten: http://www.waldnet.nl/wn/nieuws/25154/Brand_door_blikseminslag_in_Drachten.html

En ook de brand in Burgum: http://www.waldnet.nl/wn/nieuws/25152/Woningbrand_na_blikseminslag.html


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #157 Gepost op: 26 mei 2009, 14:35:36
Ja, dat was een drukke ochtend.... En gelijk weer door naar mijn werk :| Ik ga echt heerlijk slapen na mijn avondeten ;D


pelagiapeil

  • Gast
Reactie #158 Gepost op: 26 mei 2009, 15:14:00
vannacht tussen 04.00 en 05.30 is Oldebroek niet gespaard gebleven
door de weerlichten leek het wel daglicht hier
gelukkig zat ik binnen en veilig :)was wel mooi om te kijken ondanks dat mijn oogjes heel moe waren.


Jevgeni

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Reactie #159 Gepost op: 26 mei 2009, 15:38:09
vannacht tussen 04.00 en 05.30 is Oldebroek niet gespaard gebleven
door de weerlichten leek het wel daglicht hier
gelukkig zat ik binnen en veilig :)was wel mooi om te kijken ondanks dat mijn oogjes heel moe waren.

Het weerlichten was inderdaad erg mooi gezicht. Hier in Asperen (licht op de grens tussen gelderland en Zuidholland) viel het beste wel mee maar toch wel stevige onweer vannacht