Onweersbuien over Nederland - 25/26-5-2009

Auteur Topic: Onweersbuien over Nederland - 25/26-5-2009  (gelezen 42472 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Reactie #180 Gepost op: 28 mei 2009, 00:10:54
Ja, heel vreemd en idd hemelsbreed is het natuurlijk niets. Het begon hier tegen een uur of 5 te hagelen en daarna wat onweer.
Tegen half 7 moet er nog een flinke klap geweest zijn maar die heb ik niet meer gehoord omdat ik 1 oor al afgesloten had van de buitenwereld.  ;)
En dat ga ik zo maar weer eens doen denk ik.  ;D

Nou welterusten dan maar.  ;)


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #181 Gepost op: 28 mei 2009, 00:14:37
Nou welterusten dan maar.  ;)

Dank je, en het zelfde.  ;)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


ollie76

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #182 Gepost op: 28 mei 2009, 00:19:31
Bliksemkaart er even bij. Van 25-05-2009 12.00 uur tot 26-05-2009 12.00 uur, maar dat staat ook gewoon op het kaartje  ;) Heftig kaartje trouwens! Vergeleken met die van 17 juli 2004 viel het iets tegen  ;D Toen viel het wat minder op omdat de meeste ontladingen bij daglicht waren. Heb ook dat kaartje even opgezocht en de link naar dat kaartje vind je HIER

Bron: KNMI



Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #183 Gepost op: 28 mei 2009, 00:48:07


Ik heb hier geen geluid dus ik weet niet of er raar commentaar op de video te horen is. (zo ja, verwijderen)
Maar ik wilde deze even delen. We hebben allemaal de getroffen bomen gezien en de ravage. Op dit filmpje kun je zo'n inslag vrij goed zien.


SanderH.

  • Gast
Reactie #184 Gepost op: 28 mei 2009, 11:12:04
Gisteren avond was het weer raak.. De laatste paar takken toch maar opgeruimd..


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #185 Gepost op: 29 mei 2009, 10:22:40
Blijkbaar kent RWS deze link niet...: http://www.senternovem.nl/mmfiles/Handboek%20risicozonering%20en%20windturbines_tcm24-201713.pdf, Handboek risicozonering windturbines


http://www.telegraaf.nl/binnenland/4036894/__Veilige_windmolens_geeist__.html

Rijkswaterstaat eist veilige windmolens Door Thijs Wartenbergh

LELYSTAD -  Rijkswaterstaat eist van energiemaatschappij Nuon dat deze het windmolenpark langs de A6 bij Lelystad zodanig beveiligt dat het opnieuw afbreken van een molenwiek niet meer kan voorkomen. “De veiligheid van de weggebruiker is in het geding”, aldus woordvoerster Jonna Brandsma van Rijkswaterstaat, beheerder van het wegennet in ons land.

http://images2-telegraaf.nl/multimedia/archive/00631/molenwiek_631265a.jpg
De afgewaaide molenwiek op de A6 Foto: Willard Jansen/Mentalhome Ads door Google

Rijkswaterstaat zegt dit in een reactie op de molenwiek die eerder deze week op de A6 terecht kwam, nadat deze was afgebroken van een van de 15 molens van een uit 1997 daterend windmolenpark. Daarbij raakte wonder boven wonder, het was spitsuur, niemand gewond. Het 12 meter lange deel van de wiek kwam na het afbreken 30 meter verder op de weg terecht en blokkeerde daarbij, richting Almere, de rechterrijbaan en de toegang tot een parkeerterrein. "We gaan zo snel mogelijk met het bedrijf over het windmolenpark praten. Deze kwestie moet zo snel mogelijk adequaat worden opgelost", aldus Brandsma.

Volgens energiemaatschappij Nuon, eigenaar van het windmolenpark, is blikseminslag tijdens het noodweer van maandag op dinsdag vrijwel zeker de oorzaak van het voorval met de molenwiek. Dat de wiek kon afbreken komt omdat deze bestaat uit essenhout en een laag kunststof, epoxy, eromheen. De moderne windturbines zijn voorzien van bladen, wieken, van polyester. “Dat is sterker en die wieken breken niet af. Daar komt hooguit een knik in”, aldus Melanie Poort van Nuon. De hedendaagse molens hebben bovendien een geavanceerd, in de wieken verwerkt systeem van bliksemafleiders, waarbij de stroom naar de grond wordt geleid. “Bliksemafslag helemaal voorkomen kan niet”, aldus Poort. “Je hebt nu eenmaal, net als bij bomen waar de bliksem ook nogal eens inslaat, te maken met hoge objecten.”

Nuon heeft inmiddels de molens stilgezet en gaat deze de komende weken intensief onderzoeken. Het bedrijf vindt het nog te vroeg om al te gaan speculeren of de wieken van het voor hedendaagse begrippen verouderde windmolenpark vervangen moeten worden door moderne polyester wieken. De kans daarop is echter aanwezig, nu Rijkswaterstaat zulke sterke eisen aan de veiligheid van de windturbines stelt. De energieleverancier ontkent geruchten dat er al enige tijd sprake zou zijn van vervanging van het bewuste windmolenpark.

Het incident met de blikseminslag staat niet op zich, stelt Luc Rademakers van Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN) in Petten. Hij is expert op het gebied van windmolens. Hij gaat er voorlopig vanuit dat bliksem de boosdoener is bij het Lelystadse ongeval. “In binnen- en buitenland zijn de afgelopen jaren een groot aantal windmolens de dupe geworden van blikseminslag. Bij de wat oudere windmolens was het destijds nog niet gebruikelijk om standaard een blikseminslagbeveiliging aan te brengen. Nu gebeurt dat structureel.” Incidenten met windmolens deden zich in Nederland onder meer voor bij Vierhuizen en Scheemda in Groningen, Wieringerwaard en Leeuwarden.

Piet Reijnders van de stichting De Rotterdamse Hoek, die ageert tegen de komst van een groot windmolenpark in de Noodoostpolder, heeft, zoals hij zegt, het afbreken van de wiek met gepaste vreugde begroet. “Het blijkt eens te meer dat windmolens niet zo veilig zijn als wordt beweerd”, aldus Reinders. “We zullen dit voorval zeker gebruiken in onze strijd om het nieuwe park te weren.”


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #186 Gepost op: 6 juni 2009, 00:10:12
Dat Air France toestel heeft toch ook niet op schiphol gestaan?

http://www.telegraaf.nl/binnenland/4094655/__Transavia.com_checkt__toestellen__.html

vr 05 jun 2009, 23:58 | lees voor
Transavia.com houdt toestellen aan de grond
door onze redactie internet

SCHIPHOL -  Passagiers op vluchten van Transavia.com vanaf Schiphol hebben te maken met forse vertragingen omdat de luchtvaartmaatschappij heeft besloten om een aantal vliegtuigen preventief op hagelschade te controleren.

Omdat er bij regulier onderhoud in de hangaar bij 1 toestel hagelschade is ontdekt heeft Transavia.com besloten uit veiligheidsoverwegingen een preventieve inspectie bij een deel van de vloot uit te voeren in verband met mogelijke schade door hagel.

De hagelschade die mogelijk veroorzaakt is door de korte hevige hagelbui op Schiphol in de nacht van 25 op 26 mei, heeft transavia.com doen besluiten een inspectie te doen bij alle vliegtuigen die in deze nacht op Schiphol stonden.

De maatschappij meldt op haar website: "Daar vliegveiligheid boven alles gaat, is besloten om alle betreffende vliegtuigen ten spoedigste aan deze inspectie te onderwerpen. De eventuele gevonden schade zal eerst gerepareerd worden voordat er weer met deze vliegtuigen gevlogen wordt."

Tevens laat de maatschappij weten een en ander uit operationeel opzicht uiteraard een uiterst vervelende situatie te vinden.

Bovendien zal het zal voor veel passagiers betekenen dat vluchtschema’s worden aangepast en dat er (aanzienlijke) vertragingen zullen ontstaan. In uiterste gevallen zijn annuleringen niet uit te sluiten.

Op de website stelt transavia.com dan ook er alles aan te doen om het probleem zo goed en snel mogelijk op te lossen.


Gast

  • Gast
Reactie #187 Gepost op: 6 juni 2009, 00:12:22
Nee, de A330 vloot van AirFrance vliegt niet op Schiphol. Bovendien is er geen verband tussen hagelschade (deukjes in de romp) en de mogelijke oorzaak (oorzaken) voor de AFR447 crash.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #188 Gepost op: 6 juni 2009, 00:13:43
Nee, de A330 vloot van AirFrance vliegt niet op Schiphol. Bovendien is er geen verband tussen hagelschade (deukjes in de romp) en de mogelijke oorzaak (oorzaken) voor de AFR447 crash.


Ok. Wat kunnen die deukjes dan wel voor gevolg hebben?  :)


Gast

  • Gast
Reactie #189 Gepost op: 6 juni 2009, 00:30:22
Behalve een verstoring van de "airflow" hoe miniem dan ook, kunnen deukjes in bijvoorbeeld de gebieden waar de flaps, slats en speedbrakes in en uit de vleugels komen/gaan voor problemen zorgen, maar denk ook aan beschadigingen van communicatieapparatuur (antenne's of SATCOM). De schade is vooral ontstaan bij de stilstaande toestellen op de grond, dus het betreft voornamelijk oppervlakte "van bovenaf" schade. Je kunt je voorstellen dat je heel andere schade zou hebben als je door een hagelbui heen zou moeten vliegen!





Dat Transavia groots aanpakt is duidelijk, er staat namelijk 30% van de vloot "on the ground", 10 toestellen zoals het nu zich aandient (info via een buddy werkzaam bij TRA). Inmiddels zijn Martinair, Arkefly, KLM maar ook Air Hamburg ingehuurd om vluchten over te gaan nemen.