Als ik het mij goed herinner heb ik gelezen dat het J&J alleen werd toegestaan het Rode Kruis loge te (blijven) gebruiken omdat ze het al in gebruik hadden voordat het Amerikaanse Rode Kruis werd opgericht.
In Nederland gebruikt het Rode Kruis ziekenhuis ook het Rode Kruis logo nog (ook al horen ze niet meer bij het Rode Kruis).
Remco
Niet helemaal
Zie onderstaand uitgebreide post vanaf een weblog dat ik volg.
Rechtszaak tegen Rode Kruis vanwege rode kruisIn de
de Volkskrant van afgelopen vrijdag stond het volgende bericht:
Het moet lichtelijk bizar zijn om als Rode Kruis voor de rechter te moeten verschijnen vanwege het gebruik van het rode kruis als beeldmerk. Toch is dat precies wat afgelopen woensdag in New York gebeurde.
Het Rode Kruis is namelijk niet de enige organisatie die het rode kruis als logo gebruikt. Sterker: het Amerikaanse farmaceutische bedrijf Johnson & Johnson gebruikt het logo al sinds 1887, lang voordat het Rode Kruis werd opgericht.
Al die tijd gebruikten ze hetzelfde wereldberoemde symbool, maar na dik honderd jaar is nu een eind gekomen aan die situatie.
Aanleiding voor de stap van Johnson & Johnson zijn de licenties die het Rode Kruis sinds 2004 aan commerciële partijen geeft om gebruikt te maken van het Rode Kruis logo. Onder verschillende merknamen liggen nu al twee jaar nagelschaartjes, luchtbevochtigers, EHBO-kits, scheersets, kammen en tandenborstels met rode kruizen erop in de winkels. En dat is tegen het zere been van Johnson & Johnson, want zelf verkoopt het bedrijf vergelijkbare producten met het eigen rode kruis logo erop.
Vreemd verhaal, want de feiten kloppen niet. Het Rode Kruis is opgericht in 1863 door
Henry Dunant op de eerste
Geneefse Conventie en vanaf dat moment is het
rode kruis als symbool in gebruik.
Het kruis in het logo heeft overigens niets te maken met het christendom. Het symbool is gebaseerd op een diapositieve Zwitserse vlag, Dunant was namelijk een Zwitser.
Het logo van het Rode Kruis is al onderwerp van discussie sinds 1876. Tijdens de oorlog tussen Rusland en Turkije besliste het Ottomaanse Rijk dat het een eigen symbool zou gebruiken: de rode Halve Maan.
De bedoeling van de logo's was om medisch personeel herkenbaar te maken op het slagveld, maar in de loop der jaren werden de symbolen steeds meer politiek gekleurd.
In Irak werden Rode Kruis medewerkers vereenzelvigd met geallieerde troepen en in Afrikaanse en voormalige Sovjet-landen zijn ambulances met het logo van de halve maan bij het christelijke bevolkingsdeel verdacht.
Al in 1949 diende Nederland een voorstel in voor het voeren van één symbool maar pas in 2005 is besloten om een nieuw, neutraal symbool in te voeren: de rode ruit.
Wat beweegt Johnson & Johnson om een
rechtszaak tegen het Rode Kruis te beginnen?
Het moet voor de advocaten van het Rode Kruis vrij eenvoudig zijn om aan te tonen dat het rode kruis al sinds 1876 gevoerd wordt door de gelijknamige organisatie.
Waarschijnlijk gaat het hier om het al dan niet registreren van het beeldmerk in specifieke categorieën, iets wat Johnson & Johnson vermoedelijk wel heeft gedaan in 1887.
Formaal zal J&J gelijk hebben, anders beginnen ze geen rechtzaak, maar er zit toch een vreemd luchtje aan.
De afgelopen eeuw heeft Johnson & Johnson geprofiteerd van het gezamenlijke logo, immers een rood kruis op een medisch product kan de betrouwbaarheid en sympathie van de consument alleen maar ten goede komen.
Nu het Rode Kruis ten behoeve van haar eigen activiteiten dit zelfde symbool inzet begint J&J een rechtzaak.
De voorzitter van het Rode Kruis noemde de actie van J&J 'obsceen en slechts gericht op het behalen van meer omzet'. Of de rechter gevoelig is voor dit argument zal later blijken.
Naschrift 12-09-2007:Phil Patton schreef een interessant
artikel op AIGA waarin hij het opneemt voor Johnson & Johnson en de rechtzaak een voorbeeld van goed brandmanagement noemt.
Naschrift 21-12-2007:De Rode Kruis organisatie heeft een officieel weerwoord ingediend op basis waarvan zij de rechtzaak in wil gaan. Belangrijk argument is dat de revenuen van de artikelen waarop het logo van het Rode Kruis gebruikt in ttaal niet meer dan 2 miljoen dollar bedragen. Ter vergelijking: de totale revenuen van Johnson & Johnson in 2006 bedragen meer dan 53 miljard dollar. Lees
hier het artikel op Bio-Medicine.
Bron: VIBE