EHBO Vlaggen

Auteur Topic: EHBO Vlaggen  (gelezen 25220 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #50 Gepost op: 6 mei 2011, 15:13:42

Tja, volgens mij lijkt oranje best wel op rood. MIJN inschatting is dat het niet mag. Als je een mailtje stuurt naar service@redcross.nl t.a.v. Afdeling HOR dan krijg je vast een reactie.

Remco

Zou best kunnen dat je dan een reactie krijgt, misschien zelfs nog wel een waarin staat dat het niet mag. Maar gelukkig bepalen zij dat niet, maar hebben we daar wetten en rechters voor die bepalen in hoeverre bepaalde symbolen, tekens en logo's beschermd zijn of niet. Als je terugbladert naar het begin van dit topic, zie je daar nog wat mooie uitspraken van Amerikaanse rechters.

Een kruis is zo algemeen (het maakt deel uit van de standaard tekensets in onze taal) dat je dat niet zomaar kan claimen. Als je het kruis 'logo' (beeldmerk) noemt en het laat vastleggen met bepaalde afmetingen, kleur en achtergrond dan heb je nog wel een kans. Dit heeft het Rode Kruis internationaal gedaan, maar daarmee hebben ze dus nog geen recht op logo's en beeldmerken die er op lijken.

Misschien als je alleen een oranje kruis op een wit veld afdrukt, dan kan een kleurenblinde denken dat het rood is. Maar in dit geval staan er ook nog de letters EHBO omheen, dus dan is het echt anders. Het is dus totaal onnodig om het Rode Kruis om toestemming te vragen. Als zij denken dat ze een zaak hebben om het tegen te houden, zullen zij de actie moeten ondernemen.  :P
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #51 Gepost op: 6 mei 2011, 15:46:45
Zou best kunnen dat je dan een reactie krijgt, misschien zelfs nog wel een waarin staat dat het niet mag. Maar gelukkig bepalen zij dat niet, maar hebben we daar wetten en rechters voor die bepalen in hoeverre bepaalde symbolen, tekens en logo's beschermd zijn of niet. Als je terugbladert naar het begin van dit topic, zie je daar nog wat mooie uitspraken van Amerikaanse rechters.

Een kruis is zo algemeen (het maakt deel uit van de standaard tekensets in onze taal) dat je dat niet zomaar kan claimen. Als je het kruis 'logo' (beeldmerk) noemt en het laat vastleggen met bepaalde afmetingen, kleur en achtergrond dan heb je nog wel een kans. Dit heeft het Rode Kruis internationaal gedaan, maar daarmee hebben ze dus nog geen recht op logo's en beeldmerken die er op lijken.

Misschien als je alleen een oranje kruis op een wit veld afdrukt, dan kan een kleurenblinde denken dat het rood is. Maar in dit geval staan er ook nog de letters EHBO omheen, dus dan is het echt anders. Het is dus totaal onnodig om het Rode Kruis om toestemming te vragen. Als zij denken dat ze een zaak hebben om het tegen te houden, zullen zij de actie moeten ondernemen.  :P

+1


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #52 Gepost op: 7 mei 2011, 13:05:49
Zou best kunnen dat je dan een reactie krijgt, misschien zelfs nog wel een waarin staat dat het niet mag. Maar gelukkig bepalen zij dat niet, maar hebben we daar wetten en rechters voor die bepalen in hoeverre bepaalde symbolen, tekens en logo's beschermd zijn of niet. Als je terugbladert naar het begin van dit topic, zie je daar nog wat mooie uitspraken van Amerikaanse rechters.

Een kruis is zo algemeen (het maakt deel uit van de standaard tekensets in onze taal) dat je dat niet zomaar kan claimen. Als je het kruis 'logo' (beeldmerk) noemt en het laat vastleggen met bepaalde afmetingen, kleur en achtergrond dan heb je nog wel een kans. Dit heeft het Rode Kruis internationaal gedaan, maar daarmee hebben ze dus nog geen recht op logo's en beeldmerken die er op lijken.

Misschien als je alleen een oranje kruis op een wit veld afdrukt, dan kan een kleurenblinde denken dat het rood is. Maar in dit geval staan er ook nog de letters EHBO omheen, dus dan is het echt anders. Het is dus totaal onnodig om het Rode Kruis om toestemming te vragen. Als zij denken dat ze een zaak hebben om het tegen te houden, zullen zij de actie moeten ondernemen.  :P

Ik ga er ook niet over en voel me in dit geval niet geroepen om er zelf melding van te maken. Heb ik wel eens gedaan bij het gebruik van het rode kruis voor de promotie van een house feest en bij eerste hulp bij inloten.

Het Rode Kruis kan uiteraard niet zelf mensen vervolgen maar ik heb wel begrepen dat er warme contacten met het OM zijn op dit gebied. Over het algemeen is een vriendelijk briefje met uitleg echter voldoende.

Er is naar mijn mening ook wel verschil tussen het beschermen van een commercieel beeldmerk en dat van het beschermen van het Rode Kruis symbool. Voor het beschermen van het Rode Kruis is ook wel wat aanvullende (internationale)wetgeving beschikbaar.

Ik ben van mening dat alle verleners van Eerste Hulp hetzelfde logo daarvoor zouden moeten gebruiken (groen vlak met wit kruis). Het Rode Kruis zou dat wat mij betreft ook zelf kunnen doen voor de evenementenhulpverlening.
Daarnaast kan dan iedereen gewoon zijn eigen beeldmerk gebruiken om aan te geven wie ze zijn.

Een brandblusser maken we ook niet oranje geel of blauw omdat dat beter bij onze huisstijl past. Waarom zou dan wel iedereen een eigen Eerste Hulp beeldmerk moeten maken?

Over de onduidelijkheid bij het publiek over je taak: op Koninginnendag op mijn post op het Museumplein 140 hulpverleningen gedaan maar nog vaker de vraag beantwoord over waar de toiletten waren... Afgelopen jaar wilde iemand bij ons een foto van zijn pols laten maken en dit jaar ging men er van uit dat ik wel een morning after pil en medicatie tegen hartritmestoornissen in mijn tas zou hebben.
Het publiek weet niet wat men kan verwachten, maar we helpen het publiek ook niet erg door allemaal zelf iets te verzinnen voor waar al een standaard voor is.

Remco
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


Richard

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
Reactie #53 Gepost op: 1 juni 2011, 11:51:16
Bij www.mfmedical.nl zijn de groene vlaggen met het witte kruis te bestellen. Waarom dus het wiel uitvinden als de oplossing op de plank ligt.


treintje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 29
Reactie #54 Gepost op: 20 juni 2011, 21:31:00
Om een oud topic nog maar eens op te rakelen, ik kwam dit tegen op de twitter:



Ik neem aan dat dit een eigen ontwerp is van Reddingsbrigade Monster, maar wat mij betreft worden ze door RN geadopteerd en aangewezen als EHBO-vlag voor de Reddingsbrigade.

Zeer duidelijk, mooi en passend bij de Reddingsbrigade-vlag

voor de kleur te gebruiken zijn wel uitzonderingen aan te vragen maar met de letters er bij is echter niet toe gestaan aan gezien het rode kruis gemaakt uit 5 gelijke vierkanten en kleur rood en officeel nog zelfs een specefiek rood is het logo van her rode kruis wat niet mag worden aangepast door het toe voegen van leters of symbolen.
de wegenwacht mag namelijk ook het rode kruis opeen witte stikker op de auto hebben staan om maar een voor beeld te geven van een uitzondering die het logo ook gebruikt zonder een link met het rode kruis te hebben


MJWB

  • Ontwerper Tunnelinstallaties, IV NEN3140/3840 en Burgerhulpverlener Hoorn/Zwaag(BLS/AED-bedienaar)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #55 Gepost op: 23 juni 2011, 09:51:51
Leuk zo'n groene vlag met een wit kruis, maar zou dat niet teveel de indruk geven van een geheel groene vlag (veilig om te zwemmen)? Een Blauw/gele vlag zoals de officiele ehbo vlag, zou mij minder de valse verwachting geven dat het veilig is.
Alle geschreven teksten zijn geheel op persoonlijke basis en zijn geensinds de mening van enige organisatie of vereniging waaraan ik verbonden ben.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #56 Gepost op: 23 juni 2011, 10:11:03
Een Blauw/gele vlag zoals de officiele ehbo vlag, zou mij minder de valse verwachting geven dat het veilig is.

Je bedoelt denk ik deze vlag


>:D >:D  

Kan je mij uitleggen waarom dit de "officele ehbo vlag" is ?


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #57 Gepost op: 23 juni 2011, 10:20:42
Leuk zo'n groene vlag met een wit kruis, maar zou dat niet teveel de indruk geven van een geheel groene vlag (veilig om te zwemmen)? Een Blauw/gele vlag zoals de officiele ehbo vlag, zou mij minder de valse verwachting geven dat het veilig is.

De groene vlag waarover jij spreekt bestaat niet meer in het vlaggensysteem dat tegenwoordig langs de nederlandse kust wordt gebruikt. Het is namelijk nooit echt 'veilig' om in zee te zwemmen. Het nieuwe systeem, dat internationaal al veel langer in gebruik is, kent alleen een rood/gele vlag voor 'bewaakt strand'.

Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


MJWB

  • Ontwerper Tunnelinstallaties, IV NEN3140/3840 en Burgerhulpverlener Hoorn/Zwaag(BLS/AED-bedienaar)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #58 Gepost op: 23 juni 2011, 10:26:32
Oh, ok, dat was mij nog niet bekend 98uiye, mede (waarschijnlijk) doordat op de (Markermeer-) stranden van Hoorn nog gewoon groen gevlagd wordt, en dit ook op de informatieborden aangegeven wordt,...
Alle geschreven teksten zijn geheel op persoonlijke basis en zijn geensinds de mening van enige organisatie of vereniging waaraan ik verbonden ben.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #59 Gepost op: 23 juni 2011, 22:48:10
Oh, ok, dat was mij nog niet bekend 98uiye, mede (waarschijnlijk) doordat op de (Markermeer-) stranden van Hoorn nog gewoon groen gevlagd wordt, en dit ook op de informatieborden aangegeven wordt,...

ah, en wie bewaakt dat strand als ik vragen mag? een reddingsbrigade? of de gemeente zelf?
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch