Zou best kunnen dat je dan een reactie krijgt, misschien zelfs nog wel een waarin staat dat het niet mag. Maar gelukkig bepalen zij dat niet, maar hebben we daar wetten en rechters voor die bepalen in hoeverre bepaalde symbolen, tekens en logo's beschermd zijn of niet. Als je terugbladert naar het begin van dit topic, zie je daar nog wat mooie uitspraken van Amerikaanse rechters.
Een kruis is zo algemeen (het maakt deel uit van de standaard tekensets in onze taal) dat je dat niet zomaar kan claimen. Als je het kruis 'logo' (beeldmerk) noemt en het laat vastleggen met bepaalde afmetingen, kleur en achtergrond dan heb je nog wel een kans. Dit heeft het Rode Kruis internationaal gedaan, maar daarmee hebben ze dus nog geen recht op logo's en beeldmerken die er op lijken.
Misschien als je alleen een oranje kruis op een wit veld afdrukt, dan kan een kleurenblinde denken dat het rood is. Maar in dit geval staan er ook nog de letters EHBO omheen, dus dan is het echt anders. Het is dus totaal onnodig om het Rode Kruis om toestemming te vragen. Als zij denken dat ze een zaak hebben om het tegen te houden, zullen zij de actie moeten ondernemen.
Ik ga er ook niet over en voel me in dit geval niet geroepen om er zelf melding van te maken. Heb ik wel eens gedaan bij het gebruik van het rode kruis voor de promotie van een house feest en bij eerste hulp bij inloten.
Het Rode Kruis kan uiteraard niet zelf mensen vervolgen maar ik heb wel begrepen dat er warme contacten met het OM zijn op dit gebied. Over het algemeen is een vriendelijk briefje met uitleg echter voldoende.
Er is naar mijn mening ook wel verschil tussen het beschermen van een commercieel beeldmerk en dat van het beschermen van het Rode Kruis symbool. Voor het beschermen van het Rode Kruis is ook wel wat aanvullende (internationale)wetgeving beschikbaar.
Ik ben van mening dat alle verleners van Eerste Hulp hetzelfde logo daarvoor zouden moeten gebruiken (groen vlak met wit kruis). Het Rode Kruis zou dat wat mij betreft ook zelf kunnen doen voor de evenementenhulpverlening.
Daarnaast kan dan iedereen gewoon zijn eigen beeldmerk gebruiken om aan te geven wie ze zijn.
Een brandblusser maken we ook niet oranje geel of blauw omdat dat beter bij onze huisstijl past. Waarom zou dan wel iedereen een eigen Eerste Hulp beeldmerk moeten maken?
Over de onduidelijkheid bij het publiek over je taak: op Koninginnendag op mijn post op het Museumplein 140 hulpverleningen gedaan maar nog vaker de vraag beantwoord over waar de toiletten waren... Afgelopen jaar wilde iemand bij ons een foto van zijn pols laten maken en dit jaar ging men er van uit dat ik wel een morning after pil en medicatie tegen hartritmestoornissen in mijn tas zou hebben.
Het publiek weet niet wat men kan verwachten, maar we helpen het publiek ook niet erg door allemaal zelf iets te verzinnen voor waar al een standaard voor is.
Remco