Amber alert: Katja Leendertz - Ede 27-5-2009

Auteur Topic: Amber alert: Katja Leendertz - Ede 27-5-2009  (gelezen 29379 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Rein

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 894
Reactie #10 Gepost op: 27 mei 2009, 15:55:42
De Gelderlander:

Vader is waarschijnlijk ontvoerder van 7-jarig meisje uit Ede

EDE - De 7-jarige Katja Leendertz uit Ede is woensdagochtend ontvoerd. Ze is rond half elf in een auto getrokken. Daarin zaten een man en een vrouw. Het zou gaan om de vader van het meisje, een Nederlandse man die in de Verenigde Staten zou wonen. De politie wil dit niet bevestigen.

De ontvoering vond plaats toen het meisje tijdens de pauze buiten speelde. De Calvaljéschool heeft meteen de politie gewaarschuwd. Die liet een melding uitgaan via burgernet. Edenaren die zich daarvoor hebben ingeschreven kregen onder andere informatie over de auto van de ontvoerders, een grijze Opel Zafira met mogelijk 57-XF- in het kenteken. Met de burgernetmelding werden 1996 mensen bereikt, maar dit leverde onvoldoende resultaat op.

Later is er een Amber Alert uitgegaan: dat is een landelijk waarschuwingssysteem bij verdwijning en ontvoering van kinderen. Burgemeester Cees van der Knaap is direct na het gebeuren op de hoogte gesteld, zegt woordvoerder Henk Faas. 'Hij is nu in vergadering in Arnhem. Er is op dit moment geen aanleiding om zijn dagprogramma af te breken. We moeten de politie nu even haar werk laten doen. De burgemeester laat zich steeds bijpraten door de unit-chef. Hij is goed op de hoogte.'

Leerlingen van de school werden meteen na de ontvoering ingelicht. „In alle klassen is erover gepraat”, zegt directeur Roelie Haarhuis. „Kinderen konden vragen stellen. Daarna zijn er ter afleiding leuke dingen gedaan.” Sommige ouders snapten niet hoe het mogelijk was dat het meisje tijdens de pauze werd ontvoerd. „Er was genoeg toezicht”, zegt Haarhuis. „Maar ze stond vlak bij het hek toen het gebeurde. Het heeft ook geen zin om iemand bij het hek te zetten, want je kan ook van de andere kant het plein op. Als mensen dit willen, kun je het niet voorkomen.”De ruim 260 leerlingen van de Calvaljéschool kregen woensdag tussen de middag een brief mee naar huis. Daarna stond ook dat er dinsdagmiddag om vijf uur een bijeenkomst is voor ouders. Ze kunnen dan vragen stellen en krijgen de laatste informatie. Er is hulpverlening aanwezig.

In Ede werd begin april ook al een meisje ontvoerd. Het 8-jarige slachtoffer werd binnen twaalf uur bevrijd uit een stacaravan in Brielle in Zuid-Holland. Daarbij werden twee verdachten aangehouden. Zij zitten nog steeds vast.


Rein

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 894
Reactie #11 Gepost op: 27 mei 2009, 17:25:56
AMBER Alert update:

Nieuwe informatie:
De grijze Opel Zafira is door de politie gevonden.

De zevenjarige Katja wordt nog steeds vermist.
Ze is ontvoerd uit Ede op 27 mei 2009.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #12 Gepost op: 27 mei 2009, 18:30:48
Waar is de Opel Zafira gevonden?

Dat is nu juist info die voor het publiek belangrijk kan zijn.


Rein

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 894
Reactie #13 Gepost op: 27 mei 2009, 18:32:45
Waar is de Opel Zafira gevonden?

Dat is nu juist info die voor het publiek belangrijk kan zijn.

Perbericht politie:

Politie: ontvoering vermoedelijk in relationele sfeer
Publicatiedatum: 27-5-2009 17:28:39

EDE- De politie in Ede heeft in het onderzoek naar de ontvoering van het zevenjarige meisje een aantal vorderingen gemaakt. Op basis van het onderzoek heeft de politie het vermoeden dat de ontvoering heeft plaatsgevonden in de relationele sfeer.

Vanmiddag heeft de politie na een tip via Amber Alert in Ede een auto gevonden, overeenkomstig het model waarvan eerder sprake van was (Opel Zafira). Onderzoek zal moeten uitwijzen of dit de auto is waarmee het meisje vanochtend is meegenomen.

De politie sluit andere mogelijkheden niet uit. Een team van een tiental politiemensen is op volle sterkte bezig met het onderzoek.


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #14 Gepost op: 27 mei 2009, 18:34:55
Waar is de Opel Zafira gevonden?

Dat is nu juist info die voor het publiek belangrijk kan zijn.

De auto waarmee vanochtend een 7-jarig meisje is ontvoerd, is mogelijk door de politie gevonden. De auto werd in Ede aangetroffen, waar precies dat heeft de politie niet bekendgemaakt.

Het meisje werd even voor half elf bij een school aan de Veenderweg in Ede tegen haar wil in een Opel Zafira geduwd. Die auto lijkt nu dus terecht.

Amber Alert
Naar aanleiding van de verdwijning heeft de politie een Amber Alert uitgegeven. Of de vondst van de auto met het Amber Alert te maken heeft is ook nog niet duidelijk.

De tienduizenden deelnemers aan Amber Alert krijgen per e-mail of sms een waarschuwing als het leven van een vermist kind in gevaar is. Iedereen die iets bijzonders heeft gezien rond de verdwijning, wordt gevraagd zich te melden.

http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2009/5/27/270509_auto_gevonden_verdwenen_meisje.html


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #15 Gepost op: 27 mei 2009, 19:14:21
We kregen net ook gemelde berichten binnen over het kenteken wat genoemd is hierboven. In dit geval laat ik het staan, want het betreft een ontvoering van een kind. Dan houden ze maar eens de verkeerde aan, da's dan jammer, het belang van het kind staat nu zeker voorop, vind ik. Mensen zullen het heus wel begrijpen in dit geval .

Beter 10 x overbodig dan 1 keer te laat.

Laten we met z'n alleen uitkijken naar haar, en hopen dat ze snel terecht is !

Anneke

moderator


Ik reageer heel even op het statement dat het genoemde kenteken gewoon mag blijven staan. Ik bewonder je vastberadenheid en je wil om het meisje zo snel mogelijk te vinden. Toch vind ik het een slechte zaak dat mensen hier de kans krijgen privédetective te mogen spelen, hoe goed dit ook bedoeld is. De officiële politiepersberichten gaan, voor wat betreft het kenteken niet verder dan de volgende opmerking: Het gaat om een grijze Opel Zafira met in het kenteken de karakters '57' en een 'X'. Er is geen melding gemaakt van de combinatie zoals hij inmiddels in de titel van het topic staat. Dat heeft alleen de Telegraaf gedaan.

Er wordt op dit forum fel gereageerd als iemand een keer een aanname doet of "het vermoeden heeft dat het wel eens zo en zo zou kunnen zijn....". Dat het nu om een ontvoering van een meisje gaat mag geen vrijbrief zijn om ineens heel soepel te worden met suggesties, aannames en beweringen. Juist in dit soort gevallen kan verkeerde informatie, die vervolgens voor waar wordt aangenomen heel verkeerd uitpakken. Onderschat daarbij de kracht van een forum als deze niet. Informatie gaat zeer snel rond, zeker op het internet.

Ik weet niet of mensen dat spelletje wel eens hebben gedaan waarbij je een zin in iemands oor fluistert en dat net zo lang tot er een compleet andere zin uit komt. Dat gebeurt met dit soort dingen ook. De één roept dat het wel eens dat kenteken kon zijn. De ander roept dat het zeer waarschijnlijk het om dat kenteken gaat. En aan het einde van de rit is het gewoon dat kenteken. En dan blijkt het helemaal niet zo te zijn.

De gevolgen van dit soort misverstanden kunnen enorm groot zijn. Zeker bij een misdrijf tegen een kind. Daar reageren mensen doorgaans erg fel op. Je zult maar eigenaar van de auto zijn met dat kenteken en part nog deel hebben aan dit misdrijf. Dan kunnen er hele vervelende dingen gebeuren. Iemand in een kwaad daglicht stellen is met behulp van de moderne media erg eenvoudig, iemand daarvan zuiveren is verdomd moeilijk. Ik pleit er daarom voor om de zaken feitelijk te houden.

Verder hoop ik uiteraard ook van harte dat het meisje snel en ongedeerd wordt teruggevonden. Hopelijk kan de vondst van de auto het e.e.a. in een stroomversnelling brengen.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Gast48368

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 27 mei 2009, 19:47:21
Ik ben doorgaans ook fel tegen op suggesties, maar in dit geval vind ik het een ander verhaal. Een kind kan zich absoluut niet verdedigen en voor zichzelf opkomen, en met dit soort zaken is het ook doorgaans ook van groot belang dat het kind zo snel mogelijk gevonden word. En er zijn nog altijd meer burgers dan politiemensen. Het lijkt mij niet dat iemand onterecht aangehouden word, dit erg zal vinden.

Vandaar mijn beslissing en vastberadenheid.  ;)


Martijn de Vries

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #17 Gepost op: 27 mei 2009, 19:48:52
In het sms-je stond toch echt de juiste combinatie. Bovendien heb je als gewone burger helemaal niets aan een kenteken. Zou iemand dus een auto zien die aan deze eerste vier onderdelen van het kenteken voldeed dan zou hij/zij ook gedacht hebben dat dit de dader was...


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #18 Gepost op: 27 mei 2009, 20:10:41
In het sms-je stond toch echt de juiste combinatie. Bovendien heb je als gewone burger helemaal niets aan een kenteken. Zou iemand dus een auto zien die aan deze eerste vier onderdelen van het kenteken voldeed dan zou hij/zij ook gedacht hebben dat dit de dader was...
Dan is je denkwijze dus verkeerd, want dat zou het hem dan mogelijk kunnen zijn...  ;)


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #19 Gepost op: 27 mei 2009, 20:15:32
Erg jammer dat er toch nog een hoop mensen zijn die zwart wit denken.

De twee combinaties die zijn vrijgegeven door de politie alsmede de kleur van de auto is al een verregaande opsporings methode. Naar mijn mening ook niet meer dan terecht! Bij een ontvoering van een kind zal iedereen het toch met mij eens zijn dat je alles op alles zet om het meisje zo snel mogelijk heelhuids terug te vinden.

Als mensen op de snelweg of ergens anders een Zafira, grijs van kleur en voorzien van het kenteken 57-XF-.. hadden ze, zoals Martijn al juist opmerkt, toch wel de politie gebeld.

In de posting van JarnoF schrijft hij/zij dat hij via het RDW een aantal combinaties ging proberen. Mensen die stellen dat je hier geen prive detective moet gaan spelen op het forum slaan de hamer totaal mis. Natuurlijk kan de infodesk/HKD afdeling van de politie met 1 druk op de knop de combinaties zo te voorschijn toveren maar alle hulp van buitenaf is welkom zeker in dit geval.
Misschien klopt het geposte kenteken inderdaad niet maar de kans was toch wel zeer groot geweest dat als dit voertuig op de weg had gereden hij/zij ook staande cq aangehouden was door de politie. Ik kan het daarom meer waarderen dat mensen prive detective gaan spelen ipv dat mensen totaal niks doen en even gaan zitten afgeven op een forum op de mensen die wel iets ondernemen.

Snap dan ook niet waarom je dat niet zou mogen posten hier volgens sommigen. Zoals beschreven moet je in sommige gevallen een aantal zwart wit denkwijzes is een keer opzij durven schuiven.

Daarom respect voor de keuzes van het moderator team alhier op het forum!

Aangezien er ook nog geen zekerheid is dat de aangetroffen auto de juiste is, hou de ogen open!

Hopen dat het meisje snel weer terecht zal komen!