'Onze toekomst wordt dramatisch'NAALDWIJK - De fleurige bloembakken hangen aan de gevel. Ze staan in schril contrast met de troosteloze aanblik van gesprongen ramen, verdwenen dakpannen en rookwolken. Deze dag gaat de boeken in als een ontzettend zwarte voor het Westlands Schaatsmuseum in Naaldwijk.
Een groep vrijwilligers keek gistermiddag toe hoe brandweerlieden met man en macht streden voor het behoud van het museum. De brandweer rukte met ongeveer tien wagens uit om de brand, die rond 16.00 uur uitbrak, te bestrijden. Dat bleek echter niet mee te vallen. Pas tegen 19.00 uur kon het sein brandmeester worden gegeven.
Een rieten laag die zich nog onder de dakpannen bevond, vormde het probleem. Die laag moest worden verwijderd om te voorkomen dat de brand zou overslaan naar het museum. Volgens toekijkende vrijwilligers is dat grotendeels gelukt. "Als ik het zo bekijk, is de expositieruimte aardig bewaard gebleven,'' vermoedt penningmeester Henk Zwinkels. Vrijwilliger Hans van der Donck voegt toe: "De echte oude schaatsen liggen meer naar de voorkant en zijn, denk ik, behoorlijk te redden. Ik denk wel dat de schilderijen en boeken verloren zijn gegaan. Die lagen precies op de plek waar de brandweer het dak heeft opengemaakt om te kunnen blussen.''
Toch houden de vrijwilligers nog een slag om de arm. Ze hebben met eigen ogen gezien hoe de brandweer liters water richting 'hun' collectie heeft gespoten. "Daar liggen ook zeldzame arresleeën. Die hebben het waarschijnlijk niet gered,'' denkt vrijwilliger Theo Duijndam.
De eigenaresse van de 15de eeuwse boerderij was te emotioneel om te reageren. Ze kwam pas tegen 18.00 uur zichtbaar overstuur ter plekke en kon niet bevatten wat zich voor haar ogen afspeelde. Ook voor de vrijwilligers van het museum zijn het emotionele uren. Ze zien hun werk en trots letterlijk in rook opgaan. Het ongeloof is groot. "Een uur voordat de brand is ontstaan, was nog iemand binnen. Die heeft niets gezien,'' vertelt de verbouwereerde voorzitter Coby Verbeek.
Werklieden die aan de weg werkten, hebben de brand ontdekt. De vuurzee is vermoedelijk ontstaan in de keuken. De vrijwilligers spculeren over de oorzaak. "Ik denk dat het met het onweer van gisternacht te maken heeft,'' zegt Zwinkels, die zelf bij de brandweer zit. "Het is wel laat, maar het kan best zijn dat er iets heeft liggen smeulen en nu pas in de fik is gevlogen.''
Kortsluiting acht hij onwaarschijnlijk. Het museum heeft in 2006 de hele elektriciteitsinstallatie vernieuwd. Daar denkt Van der Donck anders over. "Misschien is lekkage ontstaan door de hevige regenval en heeft dat tot kortsluiting geleid.'' Duijndam vult aan: "In het deel waar de brand is ontstaan, bevindt zich wel de stoppenkast.''
De vrijwilligers mochten gisteren de monumentale boerderij niet betreden. De kans op instortingsgevaar was te groot. Ze hopen vandaag een deel van de collectie uit het pand te kunnen halen. "Onze toekomst hier wordt dramatisch,'' beseft Zwinkels. "Het is een rijksmonument, dus we moeten de conclusie van de monumentencommissie afwachten. Maar ik vrees dat we dit niet opnieuw kunnen opbouwen en hoop dat de gemeente Westland een andere plek voor ons kan vinden.''
Het verkeer ondervond overigens grote hinder van de brand. De Burgemeester Elsenweg was in beide richtingen afgesloten, omdat vlak naast de boerderij een hoogspanningsmast staat. Die kabels konden smelten en op de weg vallen, aldus een brandweerwoordvoerder.
http://www.ad.nl/denhaag/westland/3247413/Onze_toekomst_wordt_dramatisch.html