AED cursus

Auteur Topic: AED cursus  (gelezen 5436 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #10 Gepost op: 28 januari 2004, 23:06:24
Wij hebben ook 3 of 4 uur geoefend! Vanavond heb ik trouwens voor de eerste keer met een masker beademd. IDEAAL!!!

Christian


benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #11 Gepost op: 29 januari 2004, 10:45:19
hahahah handig he zo'n masker. Wij zijn overigens tot de conclusie gekomen dat je het elastiekje er wel af kunt knippen. We hebben al wat ervaring en het was gebleken dat het niet handig was. Nu ben ik alleen vergeten waarom maar dat kan ik wel voor je informeren.

overigens ga ik vanavond leren omgaan met dat nieuwe speeltje.


greetz

max


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #12 Gepost op: 29 januari 2004, 10:52:37
Ik bedoel een echt masker! Weet je wel, zo'n kapje. Ik bedoel niet zo'n plastic zakje met een gaatje.

Christian


benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #13 Gepost op: 29 januari 2004, 12:35:08
ja ik snap het in zo'n plastic doosje. met zo'n zacht randje.

ik heb al naar iemand gemaild waarom dat elastiekje er nou af moest.

neee die "plug" heb ik nooit wat gevonden.....

greetz

max


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #14 Gepost op: 29 januari 2004, 18:27:51
hahahah handig he zo'n masker. Wij zijn overigens tot de conclusie gekomen dat je het elastiekje er wel af kunt knippen. We hebben al wat ervaring en het was gebleken dat het niet handig was. Nu ben ik alleen vergeten waarom maar dat kan ik wel voor je informeren.

overigens ga ik vanavond leren omgaan met dat nieuwe speeltje.


greetz

max

Max, laat dat stiekje maar zitten.. Erg handig. zeker als je in eentje reanimeert, blijft het masker beter op z.n plek zitten...
En valt die niet van je slachtoffer af. en bespaar je tijd...


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #15 Gepost op: 30 januari 2004, 00:35:30
In onze regio gebruikt de politie al meerdere jaren een AED en er zijn nog steeds agenten die in hen stress (positieve stress) vergeten pulsaties te voelen.

die agenten vergeten niets, zij werken volgens de protocollen, tenzij de AED nog gehaald moet worden.

Ze winnen juist tijd omdat de AED direct wordt aangesloten en het eventuele ritme kan analyseren. Door de afwezigheid van de circulatie te controleren verlies je kostbare secondes.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #16 Gepost op: 30 januari 2004, 01:38:14
die agenten vergeten niets, zij werken volgens de protocollen, tenzij de AED nog gehaald moet worden.

Ze winnen juist tijd omdat de AED direct wordt aangesloten en het eventuele ritme kan analyseren. Door de afwezigheid van de circulatie te controleren verlies je kostbare secondes.

Nou dat van de kostbare secondes valt wel mee hoor, helemaal als het een asystolie betreft....Een beetje rust in de tent tijden de hulpverlening is wel gewenst , van veel gestress wordt niemand beter. Maar inderdaad, je moet er ook geen minuten over doen om de AED aan te sluiten... ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #17 Gepost op: 30 januari 2004, 11:27:23
precies een beetje rust kan geen kwaad. Ik denk ook niet dat je opvallend met een aed moet komen aanstormen als je geroepen wordt. Ik kan me voorstellen dat mensen gelijk de zenuwen krijgen als ze het apparaat zien.

Het lijkt me zinvol om gewoon het protocol te  volgen en pulsatie's te checken. indien er zijn kan je bij afwezigheid van ademhaling gewoon gaan beademen en dan win je juist tijd...volgens mij.

max


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #18 Gepost op: 31 januari 2004, 02:27:51
Aankomen stormen resulteerd in het eerder ter plaatse zijn, maar je moet wel weer op adem komen en daarmee verlies je alles wat je wilde winnen aan tijd.

Het bij je hebben van een AED zal voor veel mensen een gerustellende gedachte zijn, want de meeste hebben er van gehoord en dat kastje zal er wel een zijn.

Rust is belangrijk, maar om eerst uit te gaan leggen wat er gedaan gaat worden om te voorkomen dat mensen verschieten van de AED.  

Het enige waar de AED wat mee kan is een klapbaar ritme. En laat dat na een aantal minuten te zijn uitgedoofd.

Het lijkt me daarom zinvoller om het AED protocol te volgen.

Dus zo snel mogelijk de AED aansluiten.
Tot die tijd volg je het BLS schema.

En met overleg kun de een plakken terwijl de ander doorgaat met de BLS.


helm

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 31 januari 2004, 12:05:14
Had ik al eens geschreven dat er ook handige beademingsmaskers zijn die zonder elastiekje vaak goed op hun plaats blijven zitten?  ;)


Max, laat dat stiekje maar zitten.. Erg handig. zeker als je in eentje reanimeert, blijft het masker beter op z.n plek zitten...
En valt die niet van je slachtoffer af. en bespaar je tijd...