http://www.destentor.nl/regio/hardenberg/5044772/Ik-hoorde-een-plofje-en-zag-meteen-een-rookzuil.ece'Ik hoorde een plofje en zag meteen een rookzuil'
door Hans Keesmaat. vrijdag 29 mei 2009 | 23:25 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 30 mei 2009 | 11:59
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten
NIEUWLEUSEN - "Rond kwart over vijf is het begonnen", weet een omwonende, die schuin tegenover het Doeland-pand woont. "Ik hoorde één plofje, keek naar buiten en zag meteen een forse rookzuil." Later dreef de wind de dikke zwarte rookpluimen naar het zuidwesten, richting Zwolle. De brand is ontstaan in de voormalige Union-fabriek, waar een bedrijvencomplex met diverse kleine bedrijfjes is ondergebracht, zoals een vloerenfabriek, een fietsenopslag en een bedrijf in haarden en kachels.
Zie ook:
* Gemeente stuurt brief na brand
Het gehele complex brandde uit. Volgens diverse omwonenden, die het vuur hebben zien ontstaan, is de brand begonnen in het pand van Spijker Techniek.
De brand is vooral een tragedie voor Henk Noordhuis, eigenaar van een bedrijf in 'classic cars'. Niet alleen de showroom en de werkplaats - waar veel oldtimers staan opgesteld - maar ook zijn woonhuis wordt een prooi van de vlammen. Het pand van Doeland blijft gespaard, al moet de brandweer alle zeilen bijzetten om het pand nat te houden en de vuurhaard in de directe omgeving te bestrijden.
Naarmate de avond verstrijkt, neemt de rookontwikkeling af, maar Doeland-eigenaar Albert Heide is nog lange tijd niet zeker van de redding van het pand. "We zijn gebeld door de buren, die ons vertelden dat er brand woedde achter ons gebouw", verhaalt hij. "Vrijwel meteen daarna zagen we heel fijntjes rook doorsijpelen in het pand. Hij weet zich, evenals diverse omstanders, te herinneren dat er op precies dezelfde locatie in 1976 eveneens een grote brand woedde. "Ik stond toen zelf tussen het publiek toe te kijken." Dat was de vuurzee die een groot deel van het toenmalige Union-complex in de as legde. De huidige gebouwen waar de bedrijfjes in zijn ondergebracht, werden toen als enige gespaard voor de vlammen.
Aanvankelijk is alleen de directe omgeving van de brand afgesloten, maar in de loop van de avond wordt bekend dat er asbest is vrijgekomen. Winkels in de wijde omgeving - het is koopavond in Nieuwleusen - hebben dan hun deuren al gesloten. Dan wordt een aanzienlijk deel van Nieuwleusen afgegrendeld. Omwonenden moeten kilometers omrijden om op de plek van bestemming te komen. Een Doeland-medewerkster, wier auto op de parkeerplaats bij het bedrijfspand staat, krijgt te horen dat ze de auto niet mag ophalen. "U moet maar iemand bellen die u kan komen ophalen luidt het advies."