Hulpverleningsvoertuigen aan het spookrijden op de snelweg

Auteur Topic: Hulpverleningsvoertuigen aan het spookrijden op de snelweg  (gelezen 67761 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #120 Gepost op: 30 mei 2009, 19:22:09
Geldt ook voor mij. Sorry hoor maar ook brandweermensen zijn mensen, geen Goden. Iedereen maakt fouten. Dit heeft niets met rechercheren te maken. Persoonlijk vond ik het gewoon een tikkie schokkend, wat ik zag op het filmpje. Daarom ben ik ook erg benieuwd naar de reden. En geloof me, ik durf ook best risico's te nemen in het verkeer, maar er zijn grenzen. Al rijd je met toeters en bellen.

D'r zal een bus met schoolkinderen tegemoet komen, en even een stukje vluchtstrook meepakken, omdat de chauffeur de orde in de bus probeert te handhaven. Of jij rijdt er, met je naasten...hoe dringend de taak van de brw ook is, dan piep je echt ff anders.

En ja, misschien was er wel een heel, heel erg goede reden. Misschien zullen we het nooit weten. So be it.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #121 Gepost op: 30 mei 2009, 20:05:36
(...) ik neem aan dat de chauffeur/bemanning van de Ts zelf wel kan inschatten wat onder bepaalde omstandigheden verantwoord is en wat niet.
(...)

En dat betwijfel ik in dit geval. Ik kan me geen melding indenken waarom je met 100 km/u tegen het verkeer in, over een aantal kilometers, moet gaan op de vluchtstrook op een baan waar het verkeer nog rijd...

Wie komt er met een, fictieve, melding waardoor dat wel verantwoord zou zijn?


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #122 Gepost op: 30 mei 2009, 20:44:07
Ja, laten we vooral nog meer dingen gaan verzinnen....
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #123 Gepost op: 30 mei 2009, 20:52:46
En dat betwijfel ik in dit geval. Ik kan me geen melding indenken waarom je met 100 km/u tegen het verkeer in, over een aantal kilometers, moet gaan op de vluchtstrook op een baan waar het verkeer nog rijd...

Wie komt er met een, fictieve, melding waardoor dat wel verantwoord zou zijn?

Ik in ieder geval niet. En zonder "met een vinger te wijzen" ben ik van mening dat hetgeen ik op de video heb gezien erg onverstandig vind. Een stilstaande auto op een vluchtstrook is al bijzonder gevaarlijk (ze geven niet voor niets de tip om bij pech de auto te verlaten en achter een vangrail te gaan staan). Dit geldt nog veel meer voor een voertuig dat over de vluchtstrook met hoge snelheid tegemoed komt.

In de eerste plaats verwacht niemand dit. Ik passerde laatst ook een auto van de KLPD die, met zwaailichten aan, een klein stukje achteruitreed op de vluchtstrook. Er was gelukkig een file waardoor het verkeer niet hard reed. Ik moet toch zeggen dat ik daar best van schrok. Hij doemde ineens op.

Terug naar de situatie met de TS. De TS rijdt, laten we zeggen, 80 km/h, dit is ruim 22 m/s. Bij een normale situatie is dit de snelheid waarmee je moet rekenen als je iets wil vinden van de afstand die je nog aflegt bij een noodstop (reactietijd + remweg). Probleem is nu dat je ook nog te maken hebt met de hoge snelheid van het tegemoedkomende verkeer. Een tegemoedkomende personenauto rijdt gemiddeld 120 km/h, dit is ruim 33 m/s. Als de auto's naar elkaar toe rijden naderen ze elkaar dus met een snelheid van 55 m/s. Als een tegenligger de brandweerwagen even niet op heeft gemerkt of van schrik een verkeerde manoeuvre maakt dan is het foute boel. Want met zo'n hoge snelheid heb je voor het reageren en remmen vele tientallen meters nodig! En als ze mekaar raken.....nou daar hoef je niet veel fantasie voor te hebben.

Ik kan mij geen situatie bedenken waarvoor ik zou besluiten om dit te doen. De risico's zijn vele malen groter dan de winst die er is te behalen. Ook al zijn er mensen in acute nood. De levens van nog meer mensen in gevaar brengen is onacceptabel. Daar gaat de branchrichtlijn ook vanuit.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #124 Gepost op: 30 mei 2009, 21:21:52
En aan het verhaal van Crahtender kan ook nog toegevoegd worden;
vrachtwagens rijden meestal in colonne. Soms (te) dicht op de voorganger, waardoor de vrachtwagenchauffeurs zicht hebben op de kont van de voorligger. In deze gevallen zien zij de brandweerwagen helemaal niet aankomen.

Twee a drie vrachtwagens is voldoende om dit effect te creëren..


Max4711

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
Reactie #125 Gepost op: 30 mei 2009, 22:00:43
Mijne Heren,

E.e.a. verdient geen schoonheidsprijs, laten we dat vooropstellen.
Communicatie is het toverwoord,  echter wanneer een aantal voertuigen zich inmeldt en nadere berichten doorgeeft is het lastig filtren van info onder gebruik makiing van prio 1 en gemaakte keuze qua aanrijroute en tijd.
Gelukkig zijn er veel stuurlui aan de wal die wijzen op artikel 5 van de wegen verkeerswet en het beter weten, e.e.a. vaak gebaseerd op aannames en niet op feiten.
Relaas:
Vanuit de AC vrachtwagenbrand A37 links. Post klazienaveen 43-11 rukt uit via linkerbaan aanrijdend geeft middel HV en verzoekt tevens om de SB uit Emmen.
Kazernealarm Emmen:
Middel HV betekend HV1 + TAS Emmen. SB als ondersteuning voor waterwinning.
Gekozen rijroute autoweg Emmen Klazienaveen richting A37.
Rijroute ivm lastgeving verkeer A37 richting Duitsegrens/Zwartemeer Tas 41-11 besluit tegen de rijrichting( rechts)  in te rijden SB volgt route links richting Erica. De optie Boerdijk is niet gekozen ivm drukte in centrum Emmen bij uitrijden kazerne.
De afstand bedraagt voor de tas enkele kilometers over de vluchtstrook, hier blijkt dat de lastgeving niet correct is en gepast naar omstandigheden cq verkeersintensiteit wordt gereden. Door puur geluk rijdt de SB zich niet vast in ontstane file op de linkerbaan.
De chauffeurs en bezetting van alle aanrijdende voertuigen hebben de juiste keuze gemaakt voor de rijroute naar dit incident.

Beetje kortzichtig om op basis van beeld materiaal eigen conclusies te trekken. Het lijkt wel virtueel oefenen.
Maar ook de leering hieruit is gebasseerd op feiten en niet op aannames.
En voor hen die denken het beter te weten, onthoud:  "brandweermensen worden nog steeds gemaakt, niet geboren!"


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #126 Gepost op: 30 mei 2009, 22:27:55
Mijne Heren,

E.e.a. verdient geen schoonheidsprijs, laten we dat vooropstellen.
Communicatie is het toverwoord,  echter wanneer een aantal voertuigen zich inmeldt en nadere berichten doorgeeft is het lastig filtren van info onder gebruik makiing van prio 1 en gemaakte keuze qua aanrijroute en tijd.
Gelukkig zijn er veel stuurlui aan de wal die wijzen op artikel 5 van de wegen verkeerswet en het beter weten, e.e.a. vaak gebaseerd op aannames en niet op feiten.
Relaas:
Vanuit de AC vrachtwagenbrand A37 links. Post klazienaveen 43-11 rukt uit via linkerbaan aanrijdend geeft middel HV en verzoekt tevens om de SB uit Emmen.
Kazernealarm Emmen:
Middel HV betekend HV1 + TAS Emmen. SB als ondersteuning voor waterwinning.
Gekozen rijroute autoweg Emmen Klazienaveen richting A37.
Rijroute ivm lastgeving verkeer A37 richting Duitsegrens/Zwartemeer Tas 41-11 besluit tegen de rijrichting( rechts)  in te rijden SB volgt route links richting Erica. De optie Boerdijk is niet gekozen ivm drukte in centrum Emmen bij uitrijden kazerne.
De afstand bedraagt voor de tas enkele kilometers over de vluchtstrook, hier blijkt dat de lastgeving niet correct is en gepast naar omstandigheden cq verkeersintensiteit wordt gereden. Door puur geluk rijdt de SB zich niet vast in ontstane file op de linkerbaan.
De chauffeurs en bezetting van alle aanrijdende voertuigen hebben de juiste keuze gemaakt voor de rijroute naar dit incident.

Beetje kortzichtig om op basis van beeld materiaal eigen conclusies te trekken. Het lijkt wel virtueel oefenen.
Maar ook de leering hieruit is gebasseerd op feiten en niet op aannames.
En voor hen die denken het beter te weten, onthoud:  "brandweermensen worden nog steeds gemaakt, niet geboren!"
 

Beste Max,

Ik heb even 2 vragen m.b.t. tot je bericht.
Is dit inside informatie?
En kun je ook aangeven welke inzet dit dan was?
Het laatste is mij zeker niet duidelijk en ik zou dit graag willen weten.
Alvast dank.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #127 Gepost op: 30 mei 2009, 22:41:29
wat wordt bedoelt met een lastgeving? Wat had in deze situatie een ongepaste snelheid geweest? Waren er slachtoffers bij de brand?


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #128 Gepost op: 30 mei 2009, 22:42:08
Dus, wat staat er nou?

I.v.m.  moeilijk te filteren communicatie (warrig, slecht verstaanbaar misschien)) werd besloten tegen de rijrichting in te rijden? En later bleek de verkeersintensiviteit heftiger dan gemeldt? Of lees ik het verkeerd?


Max4711

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
Reactie #129 Gepost op: 30 mei 2009, 22:47:19
Dus, wat staat er nou?

I.v.m.  moeilijk te filteren communicatie (warrig, slecht verstaanbaar misschien)) werd besloten tegen de rijrichting in te rijden? En later bleek de verkeersintensiviteit heftiger dan gemeldt? Of lees ik het verkeerd?

E.e.a. in opdracht AC en ja de intensiteit qua verkeersaanbod was idd anders dan verwacht