Hulpverleningsvoertuigen aan het spookrijden op de snelweg

Auteur Topic: Hulpverleningsvoertuigen aan het spookrijden op de snelweg  (gelezen 69262 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #150 Gepost op: 31 mei 2009, 10:09:50
Het verhaal van de stuurlui...
Wanneer accepteren we nu dat dingen gaan zoals ze gaan.
En dat je soms gewoon of domme pech of geluk hebt.
Je mag dit niet of ik had dit gedaan. Beslis momenten bepaal je ter plekke op basis van intutie, oerdrift, ervaring, of feiten.
Niet achteraf aan de hand van beeldmateriaal of discussie op het net of het wel of niet juist handelen.
Een citaat uit eerder bericht; brandweermensen worden gemaakt, niet geboren

Vergeet niet dat er op dit forum nogal wat mensen zijn, die wel degelijk ter zake kundig zijn.

Hulpverleners die handelen op basis van zaken zoals intuïtie en oerdrift horen mijner inziens niet in de hulpverleningswereld thuis. Je kan/moet uitsluitend handelen op basis van je verstand en nooit op basis van emoties. Als brandweermannen daadwerkelijk gemaakt worden, dan is het stukje veiligheidsbesef in dit geval wellicht niet helemaal geslaagd?

Op basis van ervaring en feiten (verdiep je eens in wat er allemaal mis gaat op de snelweg / waarom is er tegenwoordig zoiets als incidentmanagement?) zou je dus gewoon niet verder rijden en wachten totdat het gegarandeerd veilig is. Wat mij betreft is er geen enkele andere discussie mogelijk.

Je kan eindeloos door blijven gaan met recht proberen te praten wat hartstikke krom is, maar de bottomline is dat het gewoon een vreselijke stomme daad geweest is. Het is te hopen dat mensen er iets van leren.... En het liefst voordat er zes rouwadvertenties in de kranten komen te staan.....


Jos v L

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #151 Gepost op: 31 mei 2009, 10:17:50
Dat mensen kundig zijn wil niet zeggen dat ze het bij het rechte eind hebben. Beoordelen op basis van een filmpje is onmogelijk Dan kun je zo veel kennis hebben als je wilt. En waarom mag je niet handelen op basis van intuïtie? Geloof maar dat dat mij en de nodige hulpverleners uit de problemen heeft gehouden. Deze uitspraak is nog dommer dan mensen dom te verklaren op basis van een filmpje!

Dat mensen kundig zijn wil niet zeggen dat ze het bij het rechte eind hebben. Beoordelen op basis van een filmpje is onmogelijk Dan kun je zo veel kennis hebben als je wilt. En waarom mag je niet handelen op basis van intuïtie? Geloof maar dat dat mij en de nodige hulpverleners uit de problemen heeft gehouden. Deze uitspraak is nog stommer dan mensen stom te verklaren op basis van een filmpje!
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #152 Gepost op: 31 mei 2009, 10:29:10


Dat mensen kundig zijn wil niet zeggen dat ze het bij het rechte eind hebben. Beoordelen op basis van een filmpje is onmogelijk Dan kun je zo veel kennis hebben als je wilt. En waarom mag je niet handelen op basis van intuïtie? Geloof maar dat dat mij en de nodige hulpverleners uit de problemen heeft gehouden. Deze uitspraak is nog stommer dan mensen stom te verklaren op basis van een filmpje!

Een beoordeling maken op basis van dit filmpje is niet moeilijk.Ik zie een TS met forse snelheid tegen het nog steeds rijdende verkeer inrrijden,ik zie dat dit gebeurt zonder politiebegeleiding.Neem dan de brancherichtlijn erbij,en je ziet dat wat er hier is gebeurt volstrekt onacceptabel is.
Elke brwchauffeur is volledig op de hoogte van wat er wel en wat er niet mag.Deze chauffeur heeft geweten dat hij in overtreding was,en bijgedragen heeft aan verkeersgevaarlijk rijgedrag.

Intuïtie is prima,als brandweerman zijnde ontkom je er niet aan om op basis van intuitie te werken.Maar wel met een gezonde dosis gezond boeren verstand,en met in het achterhoofd dat je nooit en te nimmer medeweggebruikers in gevaar mag brengen.Je ziet dagelijks de rare capriolen van mensen als er een hulpverleningsvoertuig met prio1 aan komt rijden,laat staan als die mensen een hulpverleningsvoertuig met prio1 al spookrijdend tegemoet komt rijden?
Wat ga jij uitleggen aan je commandant en later aan de rechter?Dus ik snap niet dat je dit goed probeert te praten. ::)


BRANDWEERVOERTUIGEN.NL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,060
  • Laat ieder in zijn waarde
    • www.brandweervoertuigen.nl
Reactie #153 Gepost op: 31 mei 2009, 10:35:43
Ging dus toch om het ongeval van 16 Mei.
Ik had de foto's op kilroy wel gezien, maar was me zo gauw niet opgevallen dat de TS41.11 op de "verkeerde" rijbaan stond, maar nu ik de foto's nogmaals bekijk staat hij inderdaad op de rechter rijbaan. Ik dacht dat de 41.11 ook achter de brand te zien staan, dit zette me dus op het dwaalspoor dat de TS niet vanuit de ri Kl'veen tegen het verkeer in gereden kon zijn, maar dit waren dus de SB en Hv Emmen.





Als je de foto ziet, en de lokatie weet.. Had hij beter de afrit Nieuw Amsterdam kunnen pakken en dan daar tegen de rijrichting in rijden.. Had maar 500 meter geweest..
Brandweerfotografie Ton van der Toolen  kijk ook op  www.brandweervoertuigen.nl  Op alle geplaatste foto's zit Copyright


Voederbietel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 472
Reactie #154 Gepost op: 31 mei 2009, 10:49:39
Als je de foto ziet, en de lokatie weet.. Had hij beter de afrit Nieuw Amsterdam kunnen pakken en dan daar tegen de rijrichting in rijden.. Had maar 500 meter geweest..

Mijn eerste gedachte was ook dat het daar gefilmd was, (zou naar mijn idee ook de meest logische route zijn) maar dat bleek dus niet zo te zijn.
Wat ik uit de reactie van Max begrepen heb, is er gekozen voor de route via Klazienaveen omdat de route via Nieuw Amsterdam aan het eind van de zaterdag meestal behoorlijk druk is vanwege het vertrek van de dagjesmensen.


Jos v L

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #155 Gepost op: 31 mei 2009, 11:04:10
Een beoordeling maken op basis van dit filmpje is niet moeilijk.Ik zie een TS met forse snelheid tegen het nog steeds rijdende verkeer inrrijden,ik zie dat dit gebeurt zonder politiebegeleiding.Neem dan de brancherichtlijn erbij,en je ziet dat wat er hier is gebeurt volstrekt onacceptabel is.
Elke brwchauffeur is volledig op de hoogte van wat er wel en wat er niet mag.Deze chauffeur heeft geweten dat hij in overtreding was,en bijgedragen heeft aan verkeersgevaarlijk rijgedrag.

Intuïtie is prima,als brandweerman zijnde ontkom je er niet aan om op basis van intuitie te werken.Maar wel met een gezonde dosis gezond boeren verstand,en met in het achterhoofd dat je nooit en te nimmer medeweggebruikers in gevaar mag brengen.Je ziet dagelijks de rare capriolen van mensen als er een hulpverleningsvoertuig met prio1 aan komt rijden,laat staan als die mensen een hulpverleningsvoertuig met prio1 al spookrijdend tegemoet komt rijden?
Wat ga jij uitleggen aan je commandant en later aan de rechter?Dus ik snap niet dat je dit goed probeert te praten. ::)

Peter

Dat is het grote verschil. Ik was er zelf niet bij en ga dan ook niemand beoordelen op basis van 1 filmpje. Of er fouten gemaakt zijn is niet aan ons. Dat heeft niks met goed praten te maken. Ik hou me neutraal omdat ik de situatie niet kan.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


brimbrammer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • BRANDWEER
Reactie #156 Gepost op: 31 mei 2009, 12:15:38
Laten we niet artikel 5 van de wegenverkeerswet vergeten, wat wij zien in dit filmpje word die regel zeer grof overschreden.
Het filmpje heeft best een enige tijdsduur en beduidend langer dan slechts "enkele seconden" en of je nu bekend bent met de melding, situatie ter plaatsen of wat dan ook, dit is een ernstig foute keuze geweest van de chauffeur, helaas.

Ik kan me voorstellen dat er misverstanden waren en ze er pas later achter kwamen dat er toch nog verkeer hun kant op kwam rijden maar bij de eerste de beste tegenligger zal je dan toch een keuze moeten gaan maken.
Eerste optie is stoppen en niet verder gaan voor je 100% heb gekregen dat er daadwerkelijk geen verkeer meer aankomt.
Andere optie als je dan toch verder zou willen rijden om welke reden dan ook, doe het met lage snelheden en dat is ook hier duidelijk niet het geval.

Kortom, we maken allemaal fouten en verkeerde keuzes maar deze chauffeur lijkt alleen maar de foute opties te kiezen, evenals de bevelvoerder overigens.
Deze wagen is in een hachelijke situatie terecht gekomen (naar mijn idee gedeeltelijk bewust overigens) maar men heeft er verders niets aan gedaan om er zo veilig mogelijk mee om te gaan, nee ze blijven simpelweg op volle snelheid door rijden.

Achteraf lullen is voor ons zeker gemakkelijk maar met alle goede wil kan ook ik dit niet goedpraten (ben zelf ook brandweerchauffeur overigens).


Merijn V

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
Reactie #157 Gepost op: 31 mei 2009, 12:16:36
Ik vind het nogal wat dat er goedgekeurd wordt dat we als hulpverleners op onze intuitie mogen vertrouwen. Zeker als je bedenkd dat de intuitie van de mens bij vuur zegt "wegrennen", of de zoon die volgens zijn intuitie zijn vader gaat redden uit de gierput. In mijn ogen hebben de meeste op dit forum een lange opleiding, opledingen, genoten om juist niet volgens de menselijke intuitie te werk te gaan. Als het goed is denken wij eerst na voordat je iets doet en ben je opgeleid om het juiste, veilig, te doen. Mijn basis gedachte is in elk geval altijd wat gebeurt er als ik dit doe? Het antwoord komt dan uit mijn hersenen op basis van opleiding, ervaring en gezond verstand.

De chauffeur uit het filmpje hoeft niet door ons veroordeelt te worden, het is gebeurd en niet terug te draaien. Ik denk wel dat hij bijgedragen heeft aan een film die zeer geschikt is voor alle chauffeurs in opleidingen om hen bewust te maken van wat niet verstandig is. Na het tonen van de film aan cursisten krijg je discussie en gaan ze er over nadenken, ze onthouden wat ze gezien hebben. Vervolgens behandel je de branche richtlijnen waarin duidelijk staat dat dit niet mag. Komt een chauffeur in een dergelijke situatie dan herrinert hij zich in een "split second" waar ze tijdens de opleiding een uur over gesproken hebben. Zeer bewust van het besproken gevaar kan de chaufeur nu de beslisisng nemen.

Nu is er gelukkig niets gebeurd maar ik ben er van overtuigd dat het tonen van dit filmpje tijdens opleiringen in de toekomst ongelukken met brandweer voertuigen kan voorkomen.


brimbrammer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • BRANDWEER
Reactie #158 Gepost op: 31 mei 2009, 12:20:54
Dat zal vast en zeker gaan gebeuren Merijn.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #159 Gepost op: 31 mei 2009, 12:29:57
als je het filmpje voor opleidingsdoeleinden wilt gebruiken zou ik adviseren om het van youtube te downloaden of te rippen omdat ze soms ineens verdwenen zijn...