Boeiende discussie. Wel jammer dat er hier en daar erg primair wordt gereageerd...
Mijn mening:
Afgaande op wat ik zie in het filmpje, rijdt er nog verkeer. De weg is dus niet afgesloten en de kans op een ongeluk is dan ook reëel aanwezig. Ik kan geen enkele reden verzinnen waarom je in dat geval met zo'n snelheid tegen het verkeer inrijdt op een autosnelweg. Ongeacht de afspraken die zijn vastgelegd in Incidentmanagement, bestaat er ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid. Volgens mij moet het belangrijkste uitgangspunt altijd nog zijn dat je met 6 (of 7,8,9) personen uitrukt en met hetzelfde aantal weer heelhuids terugkomt op de kazerne. Met deze actie breng je daarnaast niet alleen jezelf en je collega's in gevaar, maar ook de medeweggebruikers. Onverantwoord dus!
Ik kan me trouwens, ook uit eigen ervaring, best voorstellen dat je als brandweerman/-vrouw onderweg naar en bij een incident je wel eens laat leiden door de adrenaline. Eén van de kwaliteiten van een leidinggevende moet echter ook zijn dat hij/zij in zo'n situatie een goede afweging kan maken tussen de risico's die er worden genomen en het resultaat wat je daarmee wil bereiken.
groet Siebert