Hulpverleningsvoertuigen aan het spookrijden op de snelweg

Auteur Topic: Hulpverleningsvoertuigen aan het spookrijden op de snelweg  (gelezen 69269 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #70 Gepost op: 30 mei 2009, 12:59:49

We kennen het mobilifoonverkeer niet en ik kan me voorstellen dat ze zo snel mogelijk TP wilden zijn.
De auto die achterop de vrachtwagen reed is gelijk in brand gevlogen alsmede de vrachtwagen zelf.


Ben ik met je eens. Ik wil ook altijd zo snel mogelijk ergens ter plaatse zijn maar de veiligheid staat toch altijd voorop. In veel brandweer korpsen zie je dat er bij snelwegincidenten van twee kanten aangereden wordt. 1 TAS op de incidentbaan en 1 TAS op de tegenbaan. Dit mede ook om te voorkomen dat er voertuigen tegen de richting in gaan rijden om ergens zo snel mogelijk te plaatse te komen. Deze TAS had dus eigenlijk gewoon op de tegenbaan behoren te rijden en de AC had dan nog een ander voertuig op de incidentbaan moeten alarmeren. Maarja het is allemaal koffiedik kijken. Het is gebeurt en het staat op film dus ik denk dat er nog wel wat stevige gesprekken zullen volgen en het eea wel geevalueerd zal gaan worden. Handig is het in elk geval allemaal niet geweest van de chauffeur van de brandweerwagen.


janmole

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
Reactie #71 Gepost op: 30 mei 2009, 13:01:06
http://www.nifv.nl/upload/152187_668_1237218357669-brancherichtlijn_optische_en_geluidssignalen_brandweer_herzienedruk_dec._2003.pdf


Uit dezelfde branche richtlijn:
Tegen het verkeer inrijden
Bij niet-gescheiden rijbanen (bij ‘prioriteit 1’ en ‘prioriteit 2’ uitrukken) is het tegen
het verkeer inrijden toegestaan:
kortstondig over een afstand die vrij is en te overzien is;
in overige gevallen alleen onder politie begeleiding.
Bij gescheiden rijbanen (alleen bij ‘prioriteit 1’ uitrukken) is het tegen het verkeer
inrijden toegestaan:
alleen na toestemming van de alarmcentrale, waarbij zeker gesteld is dat het
tegemoetkomende verkeer is stil gelegd;
in alle overige gevallen alleen onder politiebegeleiding.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #72 Gepost op: 30 mei 2009, 13:12:09
Even een gedeelte van de meldingen.
16:48:31 16-05-09 Melding : PRIO 1 (NB: middel) Vrachtauto brand A37 L 31,6 ERICA
  Regio : 3. Drenthe
  Urgentie : Hoog
  Eenheden : Monitorcode Brandweer Drenthe (0502999)
   : Tankautospuit-4111 Emmen (0502619)
   : Kazernehek Emmen (0500868)
   : Officier van Dienst Zuid / Oost Drenthe (0500853)
   : Blusgroep-1 Emmen (0500850)
16:44:02 16-05-09 Melding : Graag telefonisch contact ac.
  Regio : 3. Drenthe
  Eenheden : Officier van Dienst Zuid / Oost Drenthe (0500853)
16:42:33 16-05-09 Melding : PRIO 1 Vrachtauto brand A37 L 30,6 ERICA
  Regio : 3. Drenthe
  Urgentie : Hoog
  Eenheden : Monitorcode Brandweer Drenthe (0502999)
   : Tankautospuit-4311 Klazienaveen (0502639)



Dodelijk ongeval op A37 16-05-2009
ERICA - Bij een verkeersongeval op de A37 bij Erica is zaterdagmiddag een 32-jarige man uit Nieuwe Pekela verongelukt. De auto van de man schoot onder een vrachtwagen, waarna beide voertuigen in brand vlogen. De bestuurder van de personenauto is in de vlammen omgekomen. In de auto zat een jongen van 9 uit Winschoten, hij raakte gewond en is naar het UMCG in Groningen gebracht.

De 52-jarige vrachtwagenchauffeur uit Nieuw-Amsterdam raakte niet gewond, hij werd opgevangen door de hulpdiensten. Een getuige zegt in een reactie op de site van RTV Drenthe dat de omgekomen man fors te hard reed. De politie verricht onderzoek naar de exacte toedracht van dit ongeluk.

Het ongeluk gebeurde rond kwart voor vijf. De snelweg werd tussen de Duitse grens en de afslag Klazienaveen afgezet.


Bron: rtv drenthe

Als ik dit bericht hierboven zie dan is het juist de andere kant op vanaf de afslag Klazienaveen gezien.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.






skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #75 Gepost op: 30 mei 2009, 13:15:49
Ben ik met je eens. Ik wil ook altijd zo snel mogelijk ergens ter plaatse zijn maar de veiligheid staat toch altijd voorop. In veel brandweer korpsen zie je dat er bij snelwegincidenten van twee kanten aangereden wordt. 1 TAS op de incidentbaan en 1 TAS op de tegenbaan. Dit mede ook om te voorkomen dat er voertuigen tegen de richting in gaan rijden om ergens zo snel mogelijk te plaatse te komen. Deze TAS had dus eigenlijk gewoon op de tegenbaan behoren te rijden en de AC had dan nog een ander voertuig op de incidentbaan moeten alarmeren. Maarja het is allemaal koffiedik kijken. Het is gebeurt en het staat op film dus ik denk dat er nog wel wat stevige gesprekken zullen volgen en het eea wel geevalueerd zal gaan worden. Handig is het in elk geval allemaal niet geweest van de chauffeur van de brandweerwagen.

Het kan ook nog zo zijn dat men hier de laatste auto's tegengekomen is die nog aanwezig waren.
Laten we niet te snel oordelen. Een telefoontje naar de Brandweer in Emmen kan misschien een hoop duidelijk maken.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Voederbietel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 472
Reactie #76 Gepost op: 30 mei 2009, 13:17:47
http://www.zideo.nl/zideomediaplayer.php?zideo=6b3447616d673d3d&playzideo=6b3447566d313574

En bij deze het bijbehorende filmpje.

Ik kan echter geen aanknopingspunten vinden dat het om dit ongeval ging.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #77 Gepost op: 30 mei 2009, 13:19:42
http://maps.google.nl/maps?near=a37+dikke+wijk&q=a37+dikkewijk+wz&f=p&rl=1&ie=UTF8&ll=52.72294,6.881347&spn=0.009552,0.019226&t=h&z=16

Let op! Dit is totaal de andere kant op.
In het verslag van rtv Drenthe wordt gesproken over de duitse grens en afslag klazienaveen.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #78 Gepost op: 30 mei 2009, 13:20:15
Het kan ook nog zo zijn dat men hier de laatste auto's tegengekomen is die nog aanwezig waren.

Dan nog ga je niet met ruim 100 tegen het verkeer in ....
De fout ligt volgens mij niet bij de chauffeur maar bij de gehele bemanning ... Daar kun / mag je het niet mee eens zijn als je daar in zit  :-X

Heb toch al redelijk wat rare dingen gezien ... Dit slaat werkelijk alles  :-X
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #79 Gepost op: 30 mei 2009, 13:21:56
Op de foto's is te zien dat het ongeveer hier het ongeval gebeurt is:

http://maps.live.nl/?cp=52.72204328614192~6.890444755554183&style=h&lvl=17&dir=0&tilt=-90&alt=-1000


http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/drenthe/article4709837.ece/Dode_en_zwaargewonde_bij_aanrijding_op_A37_update_19.05_uur

http://www.dvhn.nl/multimedia/dynamic/01084/OngevalErica_1084228h.jpg

In de buurt daarvan is een op/afrit. Ongeveer 1,6 km verderop is er nog één.

Filmpje van 1minuut 5, zeg dat de truck 80 reed, brandweer haalt hem ruim in.
Simpel rekensommetje, 80km/h, filmpje van 1.05, kom ik al uit op een afstand van 1.4km al  en hij remt nog niet af zo te zien.
Dus geen enkele honderden meters.

Als je de beelden aan het eind ziet is er erg weinig rook ontwikkeling in de verte... Of het was in het begin van de brand of de brand was al uit...

Dus ik vraag me af of dit filmpje wel bij dit ongeval hoort....  ;)