Mijne Heren,
E.e.a. verdient geen schoonheidsprijs, laten we dat vooropstellen.
Communicatie is het toverwoord, echter wanneer een aantal voertuigen zich inmeldt en nadere berichten doorgeeft is het lastig filtren van info onder gebruik makiing van prio 1 en gemaakte keuze qua aanrijroute en tijd.
Rijroute ivm lastgeving verkeer A37 richting Duitsegrens/Zwartemeer Tas 41-11 besluit tegen de rijrichting( rechts) in te rijden SB volgt route links richting Erica. De optie Boerdijk is niet gekozen ivm drukte in centrum Emmen bij uitrijden kazerne.
De afstand bedraagt voor de tas enkele kilometers over de vluchtstrook, hier blijkt dat de lastgeving niet correct is en gepast naar omstandigheden cq verkeersintensiteit wordt gereden.
Als ik het goed begrijp, was de bestuurder van de 41-11 in de veronderstelling dat de weg afgesloten was? Vervolgens rijdt hij tegen het verkeer in de snelweg op. Op het moment dat hij de eerste tegenligger zag, had hij het voertuig stil moeten zetten en had de bemanning het voertuig moeten verlaten en achter de vangrail plaats moeten nemen totdat de situatie 99% veilig is. Bijvoorbeeld als er politie was of als je 100% zeker zou weten dat de weg afgesloten en verkeer stilgezet is.
Er is geen enkel excuus te bedenken om toch door te rijden. Nu is er slechts 1 dode gevallen, maar met een heel klein beetje pech (en daar is in deze situatie niet veel voor nodig) waren er misschien 6 brandweermannen omgekomen en de inzittenden van een ander voertuig.
Als hulpverlener begrijp ik die drang om hulp te verlenen tegen elke prijs, inclusief je eigen leven en gezondheid, nog steeds niet.