Hulpverleningsvoertuigen aan het spookrijden op de snelweg

Auteur Topic: Hulpverleningsvoertuigen aan het spookrijden op de snelweg  (gelezen 69312 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

Max4711

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
Reactie #140 Gepost op: 30 mei 2009, 23:07:23
Dan rij je toch gewoon de snelweg niet op? Ik zou aan de AC melden dat er nog auto's rijden, dit zie je toch al voordat je de snelweg op rijdt.

edit: dit bedoel ik dus:



Het verhaal van de stuurlui...
Wanneer accepteren we nu dat dingen gaan zoals ze gaan.
En dat je soms gewoon of domme pech of geluk hebt.
Je mag dit niet of ik had dit gedaan. Beslis momenten bepaal je ter plekke op basis van intutie, oerdrift, ervaring, of feiten.
Niet achteraf aan de hand van beeldmateriaal of discussie op het net of het wel of niet juist handelen.
Een citaat uit eerder bericht; brandweermensen worden gemaakt, niet geboren


brimbrammer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • BRANDWEER
Reactie #141 Gepost op: 30 mei 2009, 23:10:32
Met het filmpje en de info die we hier tot zover hebben is dit gewoon TE.......
Ik begrijp dat er misverstanden in het spel waren maar om dan alsnog door te rijden en zeker met zulke snelheden nee..........dat is niet verantwoord.

Ik begrijp heel goed dat je iets moet doen op zo,n moment maar ik had niet voor deze optie gekozen, dan maar wat anders verzinnen ook al kost dat veel meer tijd om dan ter plaatsen te komen.
Maargoed, dit is uiteraard wel oordelen vanaf afstand, niet bekend met de situatie ter plaatsen en op basis van de info die we hier hebben.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #142 Gepost op: 30 mei 2009, 23:10:55
Het verhaal van de stuurlui...
Wanneer accepteren we nu dat dingen gaan zoals ze gaan.
En dat je soms gewoon of domme pech of geluk hebt.
Je mag dit niet of ik had dit gedaan. Beslis momenten bepaal je ter plekke op basis van intutie, oerdrift, ervaring, of feiten.
Niet achteraf aan de hand van beeldmateriaal of discussie op het net of het wel of niet juist handelen.
Een citaat uit eerder bericht; brandweermensen worden gemaakt, niet geboren

Prima toch, discussie? En je ''beslismomenten'' begrijp ik zeer zeker, kan ik inkomen. Maar dan moet jij daarentegen begrijpen dat het filmpje best schokkend is. Maakt niet uit wat voor verhaal of verklaring er achteraf aan gegeven wordt. Het blijft levensgevaarlijk.


Max4711

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
Reactie #143 Gepost op: 30 mei 2009, 23:15:17
Prima toch, discussie? En je ''beslismomenten'' begrijp ik zeer zeker, kan ik inkomen. Maar dan moet jij daarentegen begrijpen dat het filmpje best schokkend is. Maakt niet uit wat voor verhaal of verklaring er achteraf aan gegeven wordt. Het blijft levensgevaarlijk.

Juist dat is het leuke van een forum.
Verschilllende interpretaties vanuit diverse invalshoeken.


Voederbietel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 472
Reactie #144 Gepost op: 30 mei 2009, 23:16:50
Denk dat de beslissing om toch door te rijden voor een deel ingegeven is door het feit dat de A37 geen extreem drukke autosnelweg is.
Ongeval is zaterdags aan het eind van de middag gebeurd dus de verkeersintensiteit is dan nog lager.

Ik kan me, de situatie ter plekke kennende, er wel iets bij voorstellen.


Gast48368

  • Gast
Reactie #145 Gepost op: 30 mei 2009, 23:17:56
Het verhaal van de stuurlui...
Wanneer accepteren we nu dat dingen gaan zoals ze gaan.
En dat je soms gewoon of domme pech of geluk hebt.
Je mag dit niet of ik had dit gedaan. Beslis momenten bepaal je ter plekke op basis van intutie, oerdrift, ervaring, of feiten.
Niet achteraf aan de hand van beeldmateriaal of discussie op het net of het wel of niet juist handelen.
Een citaat uit eerder bericht; brandweermensen worden gemaakt, niet geboren


Wij die dit filmpje zien, zien een feit: Een BRW wagen welke spook rijdt op een snelweg.....niet meer en niet minder. Dit is iets wat we niet geleerd hebben, en is toch wel zeer bizar om te zien. Jij zult de omstandigheden kennen en dat maakt dat jij er emotioneel bij betrokken bent.  ;)

Zie het niet als "aanval" maar als een "traumatische ervaring" voor hulpverleners welke dit niet onterecht schokkend vinden.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #146 Gepost op: 31 mei 2009, 00:12:49
Om dan ook nog maar even te reageren,

Onlangs hebben wij een soortgelijke situatie gehad afgelopen week. De melding was een ongeval met beknelling en conform procedure worden er twee korpsen opgeroepen om dubbelzijdig aan te rijden.

Er werd ons gevraagd om via een oprit de snelweg op te komen en tegen het verkeer in te rijden (zou stil staan) om zodoende snel ter assistentie ter plaatse te komen. Verkeer bleek niet stil te staan aangezien we van ver al auto's zagen rijden. Gevolg, doorrijden via de andere rijbaan met de richting van het verkeer mee.

Om risico's te nemen door tegen het verkeer in te rijden moet je wel heel zwaar wegende belangen hebben om dit te doen. Ik kan me er zo 1,2,3 geen een bedenken. Zeker niet als er dubbelzijdig aangereden wordt.

Overigens is het stoppen op de andere rijbaan in de rijrichting mee ook niet echt een topper. Over het algemeen sta je daar als TS, HV of ander voertuig op een rijstrook waar het hardst gereden wordt. Daarnaast gaat dit in een later stadium ook nog eens voor de nodige doorstromingsproblemen zorgen en die worden je door de overige weg gebruikers niet in dank afgenomen ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #147 Gepost op: 31 mei 2009, 00:20:39
(...)
Je mag dit niet of ik had dit gedaan. Beslis momenten bepaal je ter plekke op basis van intutie, oerdrift, ervaring, of feiten.
Niet achteraf aan de hand van beeldmateriaal of discussie op het net of het wel of niet juist handelen.
Een citaat uit eerder bericht; brandweermensen worden gemaakt, niet geboren


In onze moderne maatschappij worden juist intuïtie, ervaring grotendeels vervangen door regels en opleidingen zodat we een geciviliseerde samenleving zijn. Als iedereen zijn intuïtie zou volgen dan wordt het wel erg gevaarlijk op de weg.
Het is gewoon verboden om als er nog verkeer rijd tegen het verkeer in te rijden, naar wat voor een incident je ook op weg bent. Ik ben het met Azijnzeikert eens, na het eerste tegemoet komend verkeer had TS aan de kant moeten blijven wachten tot de verkeersstroom ophield (of indien het verkeer het toelaat keren) en zo erkennen dat je een fout gemaakt hebt. Dat je een fout maakt of verkeerde instructie krijgt is menselijk en kan iederéén overkomen. Of dat nu komt door communicatie problemen, verkeersdrukte of gewoon een verkeerde afslag nemen. Maar door het feit dat ze door zijn blijven rijden is het geen fout meer geworden maar een stommiteit en hebben ze blijkbaar niets onthouden van hun opleiding en instructies (brancherichtlijn). Ze hebben daarmee de levens van hunzelf (blijkbaar is dat een bewuste keuze geweest) en van het tegemoet komend verkeer (die mensen hebben daar niet voor kunnen kiezen) in gevaar gebracht... Een wijs iemand herkend zijn eigen fouten, lost ze op en volhard er niet in.

Lastgeving, rijbaan is geblokt ( mogelijk rijdt nog verkeer met aangepaste snelheid)

Verkeer na een ongeluk rijd nooit met aangepaste snelheid. Na het ongeval gaat het gas er weer op... Waarom zouden ze ook?  ??? Volgens mij is er geen rijbaan signalering op deze weg...

Citaat
Wat had een ongepaste snelheid geweest? Theotretische vraagstelling, vraagt om theoretisch antwoord. dus zie brancherichtlijn en trek je eigen conclusie op basis van jouw aannames.
En ja bij deze brand waren 2 slachtoffers.

Een vrachtauto (die rijden tegenwoordig allemaal tegen hun snelheidsbegrenzer aan) inhalen kan ik met al mijn voorstellingsvermogen geen gepaste snelheid vinden...Zie ook de rekensom van crashtender. Ik durf nog wel te beweren dat de brandweerauto ook tegen 100 km/u reed, 27 m/s. De verwijzing naar de branche richtlijn maak je zeker als grapje... als ze die hadden gevolgd hadden ze 100 km/u de andere kant op moeten rijden...

(...)
De afstand bedraagt voor de tas enkele kilometers over de vluchtstrook, hier blijkt dat de lastgeving niet correct is en gepast naar omstandigheden cq verkeersintensiteit wordt gereden. Door puur geluk rijdt de SB zich niet vast in ontstane file op de linkerbaan.
De chauffeurs en bezetting van alle aanrijdende voertuigen hebben de juiste keuze gemaakt voor de rijroute naar dit incident.
(...)
 

Was er op de linkerbaan dan geen vluchtstrook waardoor ze het ongeval konden bereiken? De vrachtauto waaruit gefilmd werd reed op de baan in de richting van het ongeval... Toch reed hij nog niet in de file op 3 KM van het ongeval dus, voor randstad begrippen ;), was er geen file...


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Reactie #148 Gepost op: 31 mei 2009, 00:21:28
Kan dit topic niet beter naar de rode kolom? of bijzondere ervaringen ?
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #149 Gepost op: 31 mei 2009, 00:23:20
Kan dit topic niet beter naar de rode kolom? of bijzondere ervaringen ?

Voorlopig is dit het meest multi gelezen board. Tzt kan het verplaatst worden maar nu nog eventjes niet.