Hulpverleningsvoertuigen aan het spookrijden op de snelweg

Auteur Topic: Hulpverleningsvoertuigen aan het spookrijden op de snelweg  (gelezen 67879 keer)

0 gebruikers (en 17 gasten bekijken dit topic.

JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Reactie #170 Gepost op: 1 juni 2009, 20:46:15
Fouten maken is menselijk. Don't be a Saint, cause we're not.

In dit geval is de communicatie een grote boosdoener geweest. De centralist zou daarom ook als verantwoordelijke aangewezen kunnen worden, maar de uitvoerder treft uiteraard de meeste blaam. Toch moeten we niet vergeten dat de brandweer elke dag voor ons klaarstaat en dat een aantal van hen levens heeft gespaard.
Een grove fout maken, moet een keer kunnen. Het zou erger zijn geweest, wanneer er een ongeval was veroorzaakt door het via de vluchtstrook rijden.
Het is nu niet zo, ik weet het, maar het gaat om dit moment !! Zo vaak komt het immer niet voor dat een hulpverleningsvoertuig "spookrijdt"

Laten we vooral ook de vrachtwagenchauffeur niet vergeten met zijn mobiele telefoon in de hand. De pot verwijt de ketel... u kent het.

Maar wat nog belangrijker is; Hou je voertuig tussen de daarvoor bestemde belijning. Want de vluchtstrook kan in geval van nood gebruikt worden.
En om in te gaan op mensen die het hebben over het gevaar dat een voertuig met 2 wielen over de vluchtstrook komt.. wie is er ongeconcentreerd bezig?


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #171 Gepost op: 1 juni 2009, 21:00:38
@ Bert

Zo, je bent niet misselijk met je strafmaat.
Kunnen we het bedenken van straffen niet overlaten aan de rechters en eventueel beroepsmatige verantwoordelijken?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #172 Gepost op: 1 juni 2009, 21:17:27
Een grove fout maken, moet een keer kunnen. Het zou erger zijn geweest, wanneer er een ongeval was veroorzaakt door het via de vluchtstrook rijden.
Het is nu niet zo, ik weet het, maar het gaat om dit moment !! Zo vaak komt het immer niet voor dat een hulpverleningsvoertuig "spookrijdt"


Maar wat nog belangrijker is; Hou je voertuig tussen de daarvoor bestemde belijning. Want de vluchtstrook kan in geval van nood gebruikt worden.
En om in te gaan op mensen die het hebben over het gevaar dat een voertuig met 2 wielen over de vluchtstrook komt.. wie is er ongeconcentreerd bezig?

Dus omdat ik perongeluk met twee wielen op de vluchtstrook (of op de streep) kom ... Loop ik het risico om frontaal op een spookrijdende brandweerauto te klappen  ???

Vind het toch erg apart, dat wanneer een politieauto dezelfde actie onderneemt heel Nederland (tot geenstijl.nl aan toe) er schande over spreekt en dat er hier nu nog mensen zijn die zeggen ''Ach, foutje moet kunnen''.
Dit soort actie's zijn regelrecht art. 5 en houden gewoon invordering van het rijbewijs in.

Fouten maken moet kunnen, helemaal mee eens .... Alleen dit vind ik geen foutje maar gewoon stom. Als je merkt dat er toch nog verkeer op het weggedeelte rijd, zet je de TS stil en wacht je tot de weg leeg is ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #173 Gepost op: 1 juni 2009, 21:22:11
Dan volgt nu de zeer belangrijke inbreng van het orakel DB.

Ziet dit er handig uit?

Nee.

Was het nodig?

Geen idee.

Is enig oordeel over deze actie dan op zijn plaats zonder dat we alle feiten omtrent uitruk, motivatie etc. kennen?

Nee.

Voor degene die dat wel nodig achten,...


knabbelt u rustig verder.

We hebben ooit iets geroepen over zeg wat je weet en weet wat je zegt op dit forum.
Ondertussen gedragen sommige van jullie zich als een lynching mob.

En dat valt mij vies tegen.

Was getekend,

DB.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #174 Gepost op: 1 juni 2009, 21:23:32
Dus omdat ik perongeluk met twee wielen op de vluchtstrook (of op de streep) kom ... Loop ik het risico om frontaal op een spookrijdende brandweerauto te klappen  ???
(...)



Op het filmpje kan je ook zien dat de TS maar net op de vluchtstrook past. Volgens mij steken zijn spiegels er al overheen...  :-X


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #175 Gepost op: 1 juni 2009, 21:31:12
Dan volgt nu de zeer belangrijke inbreng van het orakel DB.

Ziet dit er handig uit?

Nee.

Was het nodig?

Geen idee.

Is enig oordeel over deze actie dan op zijn plaats zonder dat we alle feiten omtrent uitruk, motivatie etc. kennen?

Nee.

Voor degene die dat wel nodig achten,...

http://i30.photobucket.com/albums/c346/diamondbacktherattler/icon/speculaasbrokken.jpg
knabbelt u rustig verder.

We hebben ooit iets geroepen over zeg wat je weet en weet wat je zegt op dit forum.
Ondertussen gedragen sommige van jullie zich als een lynching mob.

En dat valt mij vies tegen.

Was getekend,

DB.

Sorry DB, maar ik denk dat alle HV'ers het er over eens zijn dat dit gewoon niet kan en dat je geen enkele reden kan verzinnen waarom wel...

Het gaat niet om de fout dat je de verkeerde rijbaan oprijd (fouten maken we allemaal) maar om het feit dat je niet na de eerste tegemoet komende auto stopt en om het nog gekker te maken dat je tegengesteld met > 80 km/u gaat rijden. Dit druist totaal in het gezond verstand, de brancherichtlijn en je opleidingen als chauffeur... Fouten maken we allemaal alleen je moet een fout wel herkennen en zorgen dat hij niet erger wordt.

Stel dat DB met zijn aanhang een dagje weggaat en je zit gezellig te keuvelen met vrouw en ineens vliegt er met een relatieve snelheid van 220 km/u aan je rechterkant ineens een rode vrachtauto voorbij op enige decimeters van je rechter buitenspiegel...  ::) ::) ;) Laat staan dat je even bent afgeleid door je koters op de achterbank waardoor je enkele centimeters op de vluchtstrook komt...  :-X


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #176 Gepost op: 1 juni 2009, 21:35:13
Aan het einde van het filmpje naderen overigens nog enkele personenauto's gevolgd door een vrachtwagen.

Let daarbij even op de positie van de vrachtwagen en bedenk wat er was gebeurd als de vrachtwagen netjes in zijn baan was blijven rijden ;)


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #177 Gepost op: 1 juni 2009, 21:37:09

Stel dat DB met zijn aanhang een dagje weggaat en je zit gezellig te keuvelen met vrouw en ineens vliegt er met een relatieve snelheid van 220 km/u aan je rechterkant ineens een rode vrachtauto voorbij op enige decimeters van je rechter buitenspiegel...  ::) ::) ;) Laat staan dat je even bent afgeleid door je koters op de achterbank waardoor je enkele centimeters op de vluchtstrook komt...  :-X

Ja, rustig maar.

Ik beloof plechtig dat ik morgen weer naar de winkel ga voor een vers pak speculaas.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #178 Gepost op: 1 juni 2009, 21:38:40
Laten we vooral ook de vrachtwagenchauffeur niet vergeten met zijn mobiele telefoon in de hand. De pot verwijt de ketel... u kent het.

Maar wat nog belangrijker is; Hou je voertuig tussen de daarvoor bestemde belijning. Want de vluchtstrook kan in geval van nood gebruikt worden.
En om in te gaan op mensen die het hebben over het gevaar dat een voertuig met 2 wielen over de vluchtstrook komt.. wie is er ongeconcentreerd bezig?

Een vrachtwagenchauffeur met de telefoon in de hand en een brandweerwagen die tegen het verkeer in doordendert?
Dit heeft niets, maar dan ook niets met een verwijtende pot of ketel te maken. Hou even de zwaarte van de overtredingen en de  gevaarzetting in het oog, kom op. En daarbij; moet iemand die even zijn of haar concentratie verliest en het vluchtstrookje per ongeluk meepakt, dit direct bekopen met een frontale klapper van jewelste? Moet diegene dat risico maar lopen? Nee...

We hebben ooit iets geroepen over zeg wat je weet en weet wat je zegt op dit forum.
Ondertussen gedragen sommige van jullie zich als een lynching mob.


Waarom zou iemand niet kunnen oordelen op basis van het beeldmateriaal? Op basis van het filmpje durven veel mensen een mening te geven, ongeacht welk excuus of redenen er achteraf worden bijgeschreven, van evt. betrokkenen. Er zijn grenzen. Dit was gewoon een kamikazeactie. En ja, dan zal ik een leek zijn, maar wel eentje met gezond verstand.

En DB, van harte!  ;) Nog vele jaren!


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #179 Gepost op: 1 juni 2009, 21:52:28
Interresanten discusie.

Ik zelf heb 2 jaar bij de toenmalige dienst verkeerspolitie van de politie Amsterdam gezeten en wel bij het wijkteam autosnelwegen. Daar ben ik ondere betrokken geweest bij het hele IM(incident mangement). Heb onder andere in de projectgroep gezeten die het hele IM+ heeft helpen ontwikkelen(IM+ is de rol van oa de weginspecteur) De richtlijnen van IM zijn geschreven voor alle hulpdiensten(Politie,Brandweer,ambulance,ANWB,Bergers,RWS) in de richtlijnen staat duidelijk omschreven dat spookrijden naar incidenten niet is toegestaan.

Er is hier maar een uitzondering op deze regel. Als een snelweg zodanig word geblokt door de politie/rws dat er geen tegenverkeer meer mogelijk is. En RWS dmv van het camera systeem gecontroleerd heeft dat er geen verkeer meer op het weggedeelte is kan de politie(KLPD/verkeerspolitie) in somige gevallen toestaan dat er tegen de rijrichting word gereden. Ps na het sein van de politie kan eventueel tegen de rijrichting worden gereden en nooit op eigen initatief.

In gevallen dat er nog geen verkeer rijdt is het niet toegestaan. Heel duidelijk lijkt me.

Moeilijk in te schatten hoe de situatie in deze casus is geweest. Zoals eerder gezegd we zijn er niet bij geweest.

mvg
Mike