Hulpverleningsvoertuigen aan het spookrijden op de snelweg

Auteur Topic: Hulpverleningsvoertuigen aan het spookrijden op de snelweg  (gelezen 67863 keer)

0 gebruikers (en 41 gasten bekijken dit topic.

Prometheus

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Reactie #250 Gepost op: 4 juni 2009, 16:17:58
Onder omstandigheden kan aanleiding
bestaan om naast de feitelijke
bestuurder ook de zogenaamde
wagencommandant vanwege medeplichtigheid
te horen als de feitelijke
bestuurder opdracht of een commando
heeft gekregen om b.v. snel te rijden
of de optische en geluidssignalen
te voeren. Bij het opmaken van het
proces-verbaal dient daarmee direct
rekening te worden gehouden

een en ander terug te lezen in de 'Aanwijzing artikel 6 wegenverkeerswet 1994'
Uit: Staatscourant 27 februari 2004, nr. 40 / pag. 9

(mogelijk intussen al wat bijgewerkt, maar je ziet ook in jurisprudentie overigens, dat er een vorm van medeplichtigheid kan ontstaan voor een bevelvoerder).


Gast48368

  • Gast
Reactie #251 Gepost op: 4 juni 2009, 19:22:46
Maar je sneed een interessant punt aan. De chauffeur is verantwoordelijk voor het veilig bij het incident aankomen, hij remt, stuurt en geeft gas. Maar wat als nu de BV of de manschappen ook hadden kunnen zien dat het niet veilig was. Gedeelde verantwoordelijkheid?

Volgens mij heb ik geleerd dat je als chauffeur de aanwijzingen van de bevelvoerder op moet volgen?


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #252 Gepost op: 4 juni 2009, 19:46:42
Volgens mij heb ik geleerd dat je als chauffeur de aanwijzingen van de bevelvoerder op moet volgen?
behalve als deze tegen de wet in gaat, daar is de bevelvoerder niet bevoegd voor
alleen de politie kan je opdracht geven om je tegen de wettelijke regels in te gedragen door middel van aanwijzingen


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #253 Gepost op: 4 juni 2009, 19:49:20
Ook in Editie NL (RTL4) vandaag de nodige aandacht:
http://www.rtl.nl/(/actueel/editienl/)/components/actueel/editienl/2009/23/donderdag_verhaal1.xml

Het publiek heeft er duidelijk niet zo veel problemen mee...

Groeten,
Mark


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #254 Gepost op: 4 juni 2009, 19:49:54
Onder omstandigheden kan aanleiding
bestaan om naast de feitelijke
bestuurder ook de zogenaamde
wagencommandant vanwege medeplichtigheid
te horen als de feitelijke
bestuurder opdracht of een commando
heeft gekregen om b.v. snel te rijden
of de optische en geluidssignalen
te voeren. Bij het opmaken van het
proces-verbaal dient daarmee direct
rekening te worden gehouden

een en ander terug te lezen in de 'Aanwijzing artikel 6 wegenverkeerswet 1994'
Uit: Staatscourant 27 februari 2004, nr. 40 / pag. 9

(mogelijk intussen al wat bijgewerkt, maar je ziet ook in jurisprudentie overigens, dat er een vorm van medeplichtigheid kan ontstaan voor een bevelvoerder).


Maar er is geen proces verbaal opgemaakt dus zaak gesloten met de interne (des gemeente) afhandeling. De vele rechters, zonder toga, wel te verstaan op dit forum zouden eens bij zichzelf te raden gaan of ze brandschoon zijn en vrij van welke fout ook, vooraf, tijdens en na afloop van een incident, waarbij zij gevraagd en zelfs ongevraagd aanwezig zijn geweest.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #255 Gepost op: 4 juni 2009, 19:52:55
Het publiek heeft er geen problemen mee nee. Maar als het fout was gegaan, was het land te klein. Dan had men gezegd; wie denken die brandweerlui wel niet dat ze zijn?

 
Maar er is geen proces verbaal opgemaakt dus zaak gesloten met de interne (des gemeente) afhandeling. De vele rechters, zonder toga, wel te verstaan op dit forum zouden eens bij zichzelf te raden gaan of ze brandschoon zijn en vrij van welke fout ook, vooraf, tijdens en na afloop van een incident, waarbij zij gevraagd en zelfs ongevraagd aanwezig zijn geweest.

Noem mij 1 iemand van dit forum die zich als een rechter gedragen heeft? Dus niet de mensen die de actie hebben afgekeurd omdat het levensgevaarlijk was.  O0


Gast

  • Gast
Reactie #256 Gepost op: 4 juni 2009, 19:54:01
Bovendien, waarom zou je brandschoon moeten zijn om een mening te mogen hebben en die te ventileren? Hij die met één vinger naar een ander wijst, wijst nog altijd met 3 naar zichzelf, beste Advies.


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #257 Gepost op: 4 juni 2009, 20:00:28
Bovendien, waarom zou je brandschoon moeten zijn om een mening te mogen hebben en die te ventileren? Hij die met één vinger naar een ander wijst, wijst nog altijd met 3 naar zichzelf, beste Advies.

Hij die zonder zonde is werpen de eerste steen!


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #258 Gepost op: 4 juni 2009, 20:03:09
Hij die zonder zonde is werpen de eerste steen!

Hij die nog nooit meerdere levens bewust in gevaar heeft gebracht, werpen de eerste steen. Bukken, Advies!  ;D


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #259 Gepost op: 4 juni 2009, 20:10:05
Hij die nog nooit meerdere levens bewust in gevaar heeft gebracht, werpen de eerste steen. Bukken, Advies!  ;D

Ik begrijp je niet maar dat was al eerder zo of heb ik het mis?