Ok, maar hoe ver gaat dit? Zijn hier richtlijnen of protocollen voor? Ik heb wel eens uitspraken gelezen over incidenten met HV chauffeurs waar ik nou ook niet echt vrolijk van werd......
Voorwaardelijke straf brandweerchauffeur na fataal ongeval
27 november 2001
AMSTERDAM (ANP) - De rechtbank in Amsterdam heeft dinsdag de
42-jarige L. de P. voormalig brandweerchauffeur,
veroordeeld tot twee maanden voorwaardelijke gevangenisstraf en een
eveneens voorwaardelijke ontzegging van de rijbevoegdheid van
twaalf maanden. De P. was op 14 mei vorig jaar veroorzaker van een
verkeersongeluk in Amsterdam waarbij een dode viel.
Op de bewuste dag rukte de brandweer uit vanwege een melding van
ontsnappend amoniakgas in de Jaap Edenhal. De P. zat achter het
stuur van een spuitauto. Volgens de rechtbank heeft De P. daarbij
,,zeer onvoorzichtig'' geopereerd door met een snelheid van
minstens 75 kilometer per uur de bijzonder onoverzichtelijke
kruising van de Ceintuurbaan en de Amsteldijk op te rijden. Met
sirene en zwaailicht reed de chauffeur daarbij door rood, in een
auto met een gewicht van 10.000 kilo.
Een 73-jarige, van rechts komende bestuurder van een
personenauto zag of hoorde de brandweerauto niet aankomen en werd
vol in de flank geraakt. De man overleed aan de gevolgen van het
ongeval.
Tegen De P. was een geldboete van vijfhonderd gulden geëist. Die
vordering vond de rechtbank te laag. Volgens het vonnis had de
brandweerchauffeur zijn snelheid bij het naderen van de kruising
moeten aanpassen en is hij er te vroeg vanuitgegaan dat andere
weggebruikers de kruising voor hem zouden vrijlaten. Een noodstop
was onmogelijk, gezien de hoge snelheid van de brandweerauto.
Anderzijds hield de rechtbank wel rekening met het feit dat
bestuurders van zogeheten voorrangsvoertuigen onvoldoende houvast
hebben aan de bestaande regelgeving en dat zij, in elk geval in
Amsterdam, niet goed getraind worden voor het uitoefenen van hun
riskante taak. Advocate A. Rttgering had haar verzoek tot
vrijspraak op deze argumenten gebaseerd. De rechtbank pareerde dat
betoog onder meer met de stelling dat De P. in elk geval op deze
specifieke kruising veel voorzichtiger had moeten zijn.
De P. heeft maandenlang thuisgezeten na het ongeval. Hij gaat
sterk gebukt onder het incident. Ook hiermee hield de rechtbank
rekening. De P. heeft inmiddels een andere taak bij de Amsterdamse
brandweer.
En dan is eigelijk de laatse alinea de zwaarste straf levenslang...
mvg
Mike