.... Ik las in het topic dat een S.O. niet beademt mag worden. Ik kan zelf wat redenen verzinnen, maar misschien kan iemand de juiste reden hiervoor geven. dank
Goed dat je ernaar vraagt. Toen ik het zag, dacht ik direct dat ik daar iets over moest zeggen, maar ik was het vervolgens vergeten.
Natuurlijk moet je een slachtoffer met H2S-vergiftiging niet laten creperen.
Beademen moet - maar dan NIET MET DE MOND! Het slachtoffer heeft namelijk H2S in de longen (en in de kleding!), en het is niet de bedoeling dat de hulpverlener dat inademt. De eerste hulp bij een niet ademend slachtoffer met H2S-vergifiting zou daarom moeten bestaan uit beademing met een ballon (GGD, AED-team?), zonodig gecombineerd met hartmassage. In eerste instantie, zolang het slachtoffer nog sterk uitdampt, indien mogelijk door brandweermensen met ademlucht. Intussen moet het slachtoffer zo snel mogelijk uitdampen, óf in de wind, óf met behulp van een ventilator. Uitkleden kan ook. Het slachtoffer zou op H2S-restbesmetting moeten worden gecontroleerd (vooral op werkhoogte boven de borststreek, liefst met een electronische H2S-meter, eventueel na enige tijd met de neus) voordat ambulancepersoneel het overneemt.
Discussie is nog, hoe lang het slachtoffer H2S uitademt: alleen bij de eerste paar ademteugen, waarschijnlijk. Dus als ook het H2S uit de kleding in de buitenlucht is verwaaid, zou alsnog al snel met de mond kunnen worden beademd (als er geen ballon is), desnoods na enkele hartmassages, wanneer de "oude lucht" uit de longen is. Maar of dat kan, moet voor de veiligheid wel eerst worden gecontroleerd!