Gevaren van waterstofsulfide (H2S)

Auteur Topic: Gevaren van waterstofsulfide (H2S)  (gelezen 92608 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #60 Gepost op: 11 augustus 2010, 18:56:54
Goh, waar zo'n topic en vraag al niet toe leiden kan....

Je zou toch nooit kunnen bevroeden dat mensen op het idee komen om op zo'n manier een einde aan hun leven te willen maken.
Inderdaad, nu zijn er nog briefjes geplakt met een waarschuwing. Ik hoop niet dat er door geen briefje te plakken een hulpverlener in de problemen komt of erger.

Dit "kan" grote gevolgen hebben voor de hulpverlening aan mensen die "gewoon" onwel achter het stuur zijn geworden!!
Wat mij betreft had het ook buiten de pers gehouden moeten worden. Je brengt hiermee mensen alleen maar op een idee.

Palmpie heeft een aantal postings verwijderd met de dodelijke concentratie en dat is maar goed ook.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #61 Gepost op: 11 augustus 2010, 19:24:59
Tsja, zolang iemand er nog onwel van is valt het wel mee maar de concentraties die nu gebruikt zijn voor zelfdodingen waren zo hoog dat bewusteloosheid binnen enkele seconden optreedt en gevolgd door de dood. Je ruikt het niet, je ziet het niet en voordat je de autoportier goed open hebt ben je te laat.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

Bart S

• Gast
Reactie #62 Gepost op: 11 augustus 2010, 19:54:40
Dit "kan" grote gevolgen hebben voor de hulpverlening aan mensen die "gewoon" onwel achter het stuur zijn geworden!!
Wat mij betreft had het ook buiten de pers gehouden moeten worden. Je brengt hiermee mensen alleen maar op een idee.

Goed kijken voordat je een portier opentrekt. Een mogelijke chemische zelfdoding is o.a. te herkennen aan flessen, potten, schalen, teiltjes e.d. om het slachtoffer heen. In andere landen is bekend dat geadviseerd wordt, wanneer deze methode wordt toegepast, een waarschuwingssignaal voor de hulpdiensten op te hangen. Dit geeft echter geen garantie!

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #63 Gepost op: 11 augustus 2010, 23:10:10
Gelukkig komt het niet op grote schaal voor maar het zou dus betekenen dat je bij elke onwelwording in een personenauto een meting zou moeten verrichten?

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #64 Gepost op: 12 augustus 2010, 00:24:05
Goed kijken voordat je een portier opentrekt. Een mogelijke chemische zelfdoding is o.a. te herkennen aan flessen, potten, schalen, teiltjes e.d. om het slachtoffer heen. In andere landen is bekend dat geadviseerd wordt, wanneer deze methode wordt toegepast, een waarschuwingssignaal voor de hulpdiensten op te hangen. Dit geeft echter geen garantie!

Als het inderdaad is zoals jij schrijft dat er potjes, flessen e.d. gebruikt worden dan is het makkelijk te herkennen.
Ik vind het ook te ver gaan om hier (open en bloot) me af te vragen wat nou precies die hoeveelheid dodelijk gas is. (reageerbuisje???)
Als dit laatste het geval zou zijn dan valt het niet snel op natuurlijk.
En in hoeverre is het gas al weer vervlogen als je bij de auto aankomt? (via openingen in het voertuig zoals ventilatieroosters)
Van Tijgernest heb ik geleerd dat het een zwaar gas is, dus op de grond blijft. In hoeverre dit in een auto geldt weet ik niet.

Misschien dat Tijgernest een aantal antwoorden kan geven.
LET OP! Ik roep hier niet op tot het geven van de dodelijke hoeveelheid.
Als mijn vragen te ver gaan dan heb ik er vrede mee als er om deze reden geen antwoorden gegeven worden.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.

Bart S

• Gast
Reactie #65 Gepost op: 12 augustus 2010, 01:23:37
Als het inderdaad is zoals jij schrijft dat er potjes, flessen e.d. gebruikt worden dan is het makkelijk te herkennen.
Ik vind het ook te ver gaan om hier (open en bloot) me af te vragen wat nou precies die hoeveelheid dodelijk gas is. (reageerbuisje???)
Als dit laatste het geval zou zijn dan valt het niet snel op natuurlijk.

Ik ga af op de info die ons is verstrekt. Geen idee hoe het verder precies in elkaar steekt, daar weet ik gewoon te weinig vanaf. Om bij elke onwelmelding in een auto/toilet/andere kleine ruimte eerst een meting te laten doen gaat wel erg ver natuurlijk. Ik denk dat je gewoon je ogen en oren goed moet open houden en dat je alert bent op de mogelijkheden.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #66 Gepost op: 12 augustus 2010, 09:02:10
veel ambu diensten lopen al met een CO meter. Die kan je vaak ook krijgen in een multimeter met o.a. H2S erbij.

peebee

• Senior gebruiker
Reactie #67 Gepost op: 12 augustus 2010, 10:30:01
Ik denk ook dat de media hier terughoudend in moeten zijn. Wat ik begrijp is het een snelle en relatief eenvoudige methode om zelfdoding uit te voeren. Door dit in de media te plaatsen breng je mensen op ideeen. Ik denk dat er de komende weken inderdaad terughoudend opgetreden moet worden bij een verdacht incident; juist vanwege het copy-cat effect. Verder ogen en oren inderdaad openhouden. Goede opmerking over de flesjes en potjes (zat zelf ook al te denken hoe, en dan merk ik dat ik soms te moeilijk denk ;)), dat zijn inderdaad tekenenen.

Het probleem van teveel kennis is en blijft dat we te snel terughoudend zijn :( Maar vergeet niet eigen veiligheid eerst!
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #68 Gepost op: 12 augustus 2010, 10:32:22
Ik denk ook dat de media hier terughoudend in moeten zijn. Wat ik begrijp is het een snelle en relatief eenvoudige methode om zelfdoding uit te voeren. Door dit in de media te plaatsen breng je mensen op ideeen. Ik denk dat er de komende weken inderdaad terughoudend opgetreden moet worden bij een verdacht incident; juist vanwege het copy-cat effect. Verder ogen en oren inderdaad openhouden. Goede opmerking over de flesjes en potjes (zat zelf ook al te denken hoe, en dan merk ik dat ik soms te moeilijk denk ;)), dat zijn inderdaad tekenenen.

Het probleem van teveel kennis is en blijft dat we te snel terughoudend zijn :( Maar vergeet niet eigen veiligheid eerst!

Liggen er standaard op de wagen ook H2S meters?  ???

peebee

• Senior gebruiker
Reactie #69 Gepost op: 12 augustus 2010, 11:26:49
Liggen er standaard op de wagen ook H2S meters?  ???

Volgens mij niet. Wij hebben een Explosiegevaarmeter, CO en een NH3 meter (is ook niet standaard, maar afhankelijk van gebied)

Daarnaast hebben wij vooralsnog een WVD koffer op de post.

H2S direct meten zal dus niet mogelijk zijn; zie daar probleem, ruiken doe je het tot een bepaald PPM, daarboven is het voor een mens niet te detecteren zonder hulpmiddelen.

dus Better safe than sorry
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat