Gevaren van waterstofsulfide (H2S)

Auteur Topic: Gevaren van waterstofsulfide (H2S)  (gelezen 93171 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #80 Gepost op: 12 augustus 2010, 16:51:38
Klinkt leuk, vanaf het moment dat jij als brw ter plaatse komt, maar in de praktijk mag je er vanuit gaan dat de politie of ambu als eerste tp is (brw wordt doorgaans niet gealarmeerd voor een onwelwording).

- Om bijv. voor onwelwording in een geparkeerde auto een AGS te waarschuwen en het hele circus op te starten...
- Je weet pas als iemand opgesloten zit in een kleine ruimte, wat weer onderdeel uitmaakt van een grote ruimte als bijv. een huis, als je er in bent geweest. Geldt ook om eventuele flesjes en middelen te zien staan.

Klopt; Klinkt leuk. In de brw opleiding worden agenten niet voor niets blauwe meetbuizen genoemd. H2S en nog reeeler CO komen in hun systeem niet voor. De standaard reactie is helpen (en dat waardeer ik ook in de agent). Nadeel van helpen is dat er niet direct een link gelegd zal worden.

Je tweede punt is ook terecht, in een woning zal je eerst moeten zijn voordat je de gesloten ruimte in kan zien. Waarschijnlijk ruik je dan bij binnentreding al de verdunde stof. Naar mijn mening nemen agenten (ambu) te vaak een risico en letten niet op de gevaren van met name CO. Persoonlijk zou ik bij een binnentreding ivm een slachtoffer op de grond altijd een brw-team standby willen hebben. (Maar ja ik praat dan ook vanuit het brandweer zijn;))

De eerste blijft het gevaarlijkste, waar je als hulpverlener gewoon goed moet nadenken en handelen. Niet direct een deur open trekken, maar eerst schouwen. Zijn er redenen om aan te nemen dat er iets is. Pas als je overtuigd bent van niet, ga je daarnaar handelen (kan seconden werk zijn). Ben je dat wel, dan kom je in een verdachte situatie en zou ik mijn gezondheid niet willen inzetten en gaat de boel op de run.

Niet iedere onwelwording in een auto zal een suicide zijn. Die inschatting kunnen, met name agenten, denk ik (in 98% vd gevallen) heel goed maken. Bijv.
- Zien mensen dat de persoon onwel wordt
- Waar staat de auto (winkelcentrum of bospaadje,  die laatste zou ik wantrouwiger zijn)
- Leeftijd slachtoffer (jong is "vreemder" om onwel te worden)

Er zijn geen vaste criteria, maar aan de hand van realiteitszin kan je volgens mij als professional een goede inschatting maken. Het belangrijkste is Maak die inschatting, ipv direct handelen:)

Wellicht heeft Tijgernest nog tips aan uiterlijke signalen waaraan een mogelijk slachtoffer H2S herkenbaar kan zijn.
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #81 Gepost op: 12 augustus 2010, 16:54:30
Werk je toevallig bij de politie (afdeling blauwe meetbuisjes)  0098 ^-^

Wie doet de melding... ;) Ik neem aan dat er niet ineens op de meldkamer een pop-up op het scherm komt dat er iemand onwel geworden is...  0098 Je hebt dus al iemand aan wie je 'wat' kan zien. Als die al veilig bij het slachtoffer is geweest dan kan jij dat ook. Als die met een bloedende neus half versuft voor het pand zit... Wat zou jij dan doen?

Je moet eens weten hoe vaak het voorkomt dat de melding slechts bestaat uit 'ik heb persoon X al een tijd niet gezien, in huis zit alles dicht en ik maak mij zorgen..' Geen ambu die er voor gaat rijden, dat is altijd de politie... Ik denk dat dit landelijk wel een paar keer per dag voorkomt, waarvan een deel nog reëel is ook (dwz dat er inderdaad iemand onwel/overleden in de woning ligt)... Gezond verstand en scholing helpt een hoop, maar je kan niet alles voorkomen helaas...

Dat is ook wat ik wil zeggen met mijn postings hier: je kan tal van manieren aangeven om veilig te werken, maar vaak zie ik hier worst-case-scenario's behandeld worden die ver van de praktijk staan. En dat laatste is toch echt belangrijk ;)

Klopt; Klinkt leuk. In de brw opleiding worden agenten niet voor niets blauwe meetbuizen genoemd. H2S en nog reeeler CO komen in hun systeem niet voor. De standaard reactie is helpen (en dat waardeer ik ook in de agent). Nadeel van helpen is dat er niet direct een link gelegd zal worden.

Het hoeft niet eens zo zeer de drang om te helpen te zijn; het is nu eenmaal een feit dat de politie in veel gevallen als eerste ter plaatse is en onderzoek insteld. En voordat andere disciplines worden ingeschakeld, moet er wel een reden voor zijn, anders komt men niet...


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #82 Gepost op: 12 augustus 2010, 17:01:41
Je moet eens weten hoe vaak het voorkomt dat de melding slechts bestaat uit 'ik heb persoon X al een tijd niet gezien, in huis zit alles dicht en ik maak mij zorgen..' Geen ambu die er voor gaat rijden, dat is altijd de politie... Ik denk dat dit landelijk wel een paar keer per dag voorkomt, waarvan een deel nog reëel is ook (dwz dat er inderdaad iemand onwel/overleden in de woning ligt)... Gezond verstand en scholing helpt een hoop, maar je kan niet alles voorkomen helaas...

Dat is ook wat ik wil zeggen met mijn postings hier: je kan tal van manieren aangeven om veilig te werken, maar vaak zie ik hier worst-case-scenario's behandeld worden die ver van de praktijk staan. En dat laatste is toch echt belangrijk ;)

Als dat zo vaak voor komt dan past er vast nog wel een H2S/CO detector aan je koppel..  ;) Zijn wat betrouwbaarder dan je neus  :) (CO ruikt je nooit)

76 gram, 9x5x2 cm: http://www.rae.nl/index.php?/Enkel-en-Multigas-detectoren/ToxiRAE-III-1-gas-monitor.html


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #83 Gepost op: 12 augustus 2010, 17:31:33

Dat is ook wat ik wil zeggen met mijn postings hier: je kan tal van manieren aangeven om veilig te werken, maar vaak zie ik hier worst-case-scenario's behandeld worden die ver van de praktijk staan. En dat laatste is toch echt belangrijk ;)


Helemaal mee eens. De praktijk moet leidend zijn. Het vervelende is dat de praktijk soms weerbarstiger is..... Als je worst-case kan oplossen volgens je procedure's, moeten de "simpele en allerdaagse" varianten een eitje zijn. Uiteindelijk willen we allemaal 's avonds naar moeders met de piepers :)
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #84 Gepost op: 13 augustus 2010, 21:42:06
Klopt; Klinkt leuk. In de brw opleiding worden agenten niet voor niets blauwe meetbuizen genoemd. H2S en nog reeeler CO komen in hun systeem niet voor. De standaard reactie is helpen (en dat waardeer ik ook in de agent). Nadeel van helpen is dat er niet direct een link gelegd zal worden.
Je tweede punt is ook terecht, in een woning zal je eerst moeten zijn voordat je de gesloten ruimte in kan zien. Waarschijnlijk ruik je dan bij binnentreding al de verdunde stof. Naar mijn mening nemen agenten (ambu) te vaak een risico en letten niet op de gevaren van met name CO. Persoonlijk zou ik bij een binnentreding ivm een slachtoffer op de grond altijd een brw-team standby willen hebben. (Maar ja ik praat dan ook vanuit het brandweer zijn;))
De eerste blijft het gevaarlijkste, waar je als hulpverlener gewoon goed moet nadenken en handelen. Niet direct een deur open trekken, maar eerst schouwen. Zijn er redenen om aan te nemen dat er iets is. Pas als je overtuigd bent van niet, ga je daarnaar handelen (kan seconden werk zijn). Ben je dat wel, dan kom je in een verdachte situatie en zou ik mijn gezondheid niet willen inzetten en gaat de boel op de run.
Niet iedere onwelwording in een auto zal een suicide zijn. Die inschatting kunnen, met name agenten, denk ik (in 98% vd gevallen) heel goed maken. Bijv.
- Zien mensen dat de persoon onwel wordt
- Waar staat de auto (winkelcentrum of bospaadje,  die laatste zou ik wantrouwiger zijn)
- Leeftijd slachtoffer (jong is "vreemder" om onwel te worden)
Er zijn geen vaste criteria, maar aan de hand van realiteitszin kan je volgens mij als professional een goede inschatting maken. Het belangrijkste is Maak die inschatting, ipv direct handelen:)
Wellicht heeft Tijgernest nog tips aan uiterlijke signalen waaraan een mogelijk slachtoffer H2S herkenbaar kan zijn.

Het grootste deel van in eenzaamheid overledenen, thuis of in de auto, overlijdt niet door zelfmoord maar door medische redenen zoals hartaanvallen etc. Die 98% van de gevallen van peebee lijkt me een goede eerste schatting - wie andere getallen kent mag het zeggen. Het is dus inderdaad bar overdreven om na die (mijns inziens veel te breed verspreide) informatie van Interpol ineens iedere niet bewegende persoon in een kleine ruimte te behandelen als een potentieel H2S-zelfmoordgeval. Laten we svp ons gezonde verstand (en onze ogen) blijven gebruiken en niet als dummies voortaan standaard protocollen voor de ergste situaties gaan toepassen. Een goede verkenning is - ook hier - de belangrijkste factor voor een zo veilig mogelijke inzet.  
Aan personen die overlijden aan H2S is aan de buitenzijde meestal niets bijzonders te zien. Bij lijkschouwing zal men mogelijk nogal lichtrood bloed aantreffen - en puntbloedinkjes in de longen. Maar daar heb je natuurlijk niets aan als je buiten door het raam kijkt.
Het allerbelangrijkste kenmerk in geval van een H2S-zelfmoord is de rotte eierenlucht. De gemiddelde neus ruikt die lucht al bij een concentratie lager dan 1 ppb (part per billion, dus nog een factor 1000 lager dan de bij de in de VS zelfmoord gepleegd door H2S te maken in een kast in zijn appartement, waarin hij zichzelf had opgesloten en die hij had afgeplakt. Hij werd pas na dagen gevonden. Zijn medestudenten meldden achteraf dat het al dagenlang zo goor had geroken op de gang. Ook auto's zijn niet luchtdicht, dus daar gebeurt hetzelfde. Bovendien heeft een auto het voordeel dat je er makkelijk in kunt kijken en een simpele rondomverkenning kunt doen.
Er zijn ook andere middelen die de afgelopen tijd internationaal zijn gebruikt voor het plegen van zelfmoord, zowel in auto's als binnen. Ik ga ze hier niet opnoemen. maar in geval van de auto's had een goede verkenning dit altijd duidelijk kunnen maken (al ging het in de praktijk niet altijd van een leien dakje). Binnen is het een stuk lastiger, omdat je zelden van buiten een goed beeld kunt krijgen van de situatie en daarom voor vervelende verrassingen kunt komen te staan.
 
Mijn advies zou zijn: politie- of ambulancemedewerkers moeten bij de eerste tinkeling over hun ruggenmerg dat er iets niet klopt, de brandweer erbij roepen en de verdere inzet samen doen. Wij negeren nog te vaak interne alarmbellen (en dat geldt ook voor mezelf).
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #85 Gepost op: 24 augustus 2010, 23:26:07
Politie: dodelijk gas mixen geen trend
dinsdag 24 augustus 2010 | 08:27 |
 
ENSCHEDE - Waarschuwen mag altijd vindt de politie Twente, maar de indruk is overdreven dat er een trend naar Nederland over is gewaaid van zelfmoordenaars die zelf een dodelijk gas mixen, dat ook anderen in gevaar kan brengen.

Interpol wilde onlangs vooral hulpverleners waarschuwen met een bericht dat mensen steeds vaker een einde aan hun leven maken met het inademen van een gas, een gas dat ontstaat door diverse huishoudelijke middelen met elkaar te mengen. Het gaat om een mix waarbij het giftige zwavelwaterstof of waterstofsulfide (H2S) vrijkomt.
De trend die Interpol waarneemt is begonnen in Japan en lijkt nu via de Verenigde Staten en Groot-Brittannië over te waaien naar Nederland. Interpol baseert zich daarbij op twee gevallen: op 21 mei in Gulpen en op 8 juli in Borne. In beide gevallen zaten de personen in een auto terwijl ze H2S inademden.

Woordvoerster C. Westerhoff van de politie Twente zegt dat er geen cijfers zijn die op een trend duiden. Ze heeft niet meer zelfmoorden op deze manier kunnen vinden. De politie Twente vond het indertijd ook niet nodig alarm te slaan. Daarbij speelde de afweging mee dat ze mensen niet op een idee wilde brengen.
De zelfdoding in Borne was er echter wel een die om veel aandacht vroeg. Op de ruit van de auto had de pleger een briefje geplakt met de waarschuwing voor het giftige gas. De brandweer en de politie namen dit uiterst serieus. De auto werd met een blauw stuk plastic afgedekt en met lichaam en al naar een afgelegen plek gereden om te luchten. Daarna kon het stoffelijk overschot worden geborgen.

Westerhoff merkt op dat hulpverleners in deze regio met veel landbouw wel bekend zijn met de gevaren van H2S. Het is een gas met de lucht van rotte eieren en een gas dat zo nu en dan in gierkelders levens eist. http://www.tctubantia.nl/regio/twente/7171106/Politie-dodelijk-gas-mixen-geen-trend.ece

Keurig stukje, waar ik het helemaal mee eens ben, behalve met de mededeling dat de trend via de VS en Groot Brittannië overwaait. De VS (en Canada) klopt, maar bij de gevallen in GB zijn andere stoffen gebruikt, geen H2S
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #86 Gepost op: 25 augustus 2010, 20:04:38
Als dat zo vaak voor komt dan past er vast nog wel een H2S/CO detector aan je koppel..  ;) Zijn wat betrouwbaarder dan je neus  :) (CO ruikt je nooit)

Wij hebben een CO meter aan elke (noodhulp) AED  hangen in de regio, die AED gaat bijna bij elke onwel wording mee de woning in ! ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #87 Gepost op: 12 september 2010, 21:42:23
H2S?

http://www.ad.nl/ad/nl/1004/Economie/article/detail/511627/2010/09/12/Drie-doden-bij-ongeval-Italiaanse-vestiging-DSM.dhtml

Drie doden bij ongeval Italiaanse vestiging DSM

CAPUA/HEERLEN - Bij een Italiaanse vestiging van het Limburgse chemieconcern DSM zijn zaterdag drie mensen tijdens onderhoudswerkzaamheden om het leven gekomen. Dat heeft DSM op de eigen website gemeld.
Volgens Italiaanse media kwamen de drie arbeiders door om het leven tijdens het schoonmaken van een tank in een vestiging van DSM in Capua in het zuiden van Italië. Er zijn volgens de eerste resultaten van het onderzoek mogelijk giftige gassen ontstaan door fermentatie. DSM heeft laten weten dat het met de lokale autoriteiten meewerkt bij het onderzoek naar de oorzaak van het ongeluk.

Volgens het Italiaanse persbureau ANSA beschouwt het Openbaar Ministerie een tiental personen als verdachten van een misdrijf. Het gaat om werknemers van DSM en van drie Italiaanse bedrijven die betrokken zijn bij het onderhoud van de tank. Er zou mogelijk sprake zijn van grove nalatigheid bij de naleving van de veiligheidsvoorschriften.

De werknemers van de fabriek in Campanië, de regio waarvan Napels de hoofdstad is, kwamen zondag in plenaire vergadering bijeen om te praten over de dood van hun collega's van 63, 43 en 52 jaar oud. De emoties liepen hoog op tijdens de bijeenkomst. De dochter van een van de doden klaagde dat DSM zijn werknemers ,,als slaven'' behandeld. Ook hekelde zij dat DSM op de dag na het ongeluk nog steeds geen nabestaanden had gecondoleerd.

In de loop van zondag kwamen alsnog enkele vertegenwoordigers van de bedrijfsleiding vanuit Nederland naar Capua om de rouwenden te ontmoeten, zo meldt de krant la Repubblica.

President Giorgio Napolitano van Italië toonde zich verslagen over het leed van de gezinnen en eiste een voortvarend en rigoureus onderzoek. De 85-jarige oud-communist herhaalde zijn eerder geformuleerde eis dat de veiligheidsmaatregelen in Italiaanse bedrijven worden verbeterd. Vorig jaar kwamen in het Zuid-Europese land maar liefst 1050 mensen om het leven bij ongelukken op het werk. (ANP/BVDL)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #88 Gepost op: 1 oktober 2010, 15:47:44
http://www.ad.nl/ad/nl/1014/Bizar/article/detail/516457/2010/10/01/Jonge-vrouwen-vergast-na-copycat-zelfmoordpact.dhtml

Jonge vrouwen vergast na copycat zelfmoordpact
Hulpdiensten in beschermende pakken ontruimen de wijk.

LONDEN - Ruim een week nadat een duo voor elkaar onbekenden besloten om zich samen te vergassen, is in Londen opnieuw een soortgelijk zelfmoordpact uitgevoerd. Twee vrouwen beroofden zich in Putney van het leven met giftige stoffen.
De politie deed de lugubere vondst in een appartement. Alle deuren en ramen waren afgesloten met tape. De wijk werd daarna afgesloten en de bewoners geëvacueerd. Agenten riepen in de hele omgeving op om ramen en deuren goed gesloten te houden. Scotland Yard is inmiddels op de zaak gezet.

Vorige week haalden Joanne Lee en Steve Lum nog het nieuws met hun zelfmoord. Ze hadden elkaar leren kennen via een datingwebsite, en hadden besloten op hun eerste blind date samen uit het leven te stappen. Dat deden ze door verschillende chemicaliën te mengen in een afgesloten auto. Zo vergasten ze zichzelf met het dodelijke waterstofsulfide.In briefjes die ze op de ramen van de auto hadden geplakt waarschuwden ze dat er giftige dampen konden vrijkomen bij opening van de portieren.

De politie vermoedt dat de recente zelfmoord een 'copycat'is van de Essex-zelfmoordzaak.De bewoonster van de flat in Putney was volgens buurtbewoners erg nerveus en in zichzelf gekeerd. Volgens de politie leerde de vrouw via internet een Somalische partner in crime kennen. Samen deden ze experimenten met chemicaliën totdat ze de juiste verhoudingen gevonden hadden om er een eind aan te maken. De politie vond de lichamen op een stoel. Een medebewoner beweerde dat de vrouwen voor hun fatale daad zelf de hulpdiensten hadden gewaarschuwd voor het gevaar.

Volgens een buurtbewoner was de vrouw nog maar een paar maanden geleden in Putney komen wonen. "Gevlucht voor haar drugsverleden. Ze probeerde hier een nieuw leven op te bouwen, maar dat is niet gelukt.Erg jammer. Had ze iets gezegd over haar problemen, dan hadden we haar misschien kunnen helpen. Het kwam echter nooit verder dan een vluchtig 'hallo'", aldus de bewoner. (EK)


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #89 Gepost op: 26 november 2010, 23:45:00
Meisje (2) valt in afvoerpijp van gierput in Stroe

STROE – Op het Malenveld in Stroe is vrijdagmiddag een 2-jarige peuter gewond geraakt. Het gebeurde toen het meisje in de afvoerpijp van een gierput was gestapt en op de deksel, die zich halverwege deze pijp bevond, was gaan staan. Toen het meisje hier niet zelf uit kon komen, zou zij onwel geworden zijn door de gassen die uit de gierput kwamen. Het meisje is ter plekke behandeld door het ambulance personeel. De traumaheli is ter plaatse geweest om assistentie te verlenen. De peuter is door het ambulance personeel met ademhalingsklachten overgebracht naar het UMC ziekenhuis in Utrecht onder politie begeleiding.
http://www.112vallei.nl/page/Nieuwsdetail/6259/meisje-2-valt-in-afvoerpijp-van-gierput-in-stroe

Weer een mestongeval, ditmaal met een kleuter. Hier zijn een paar engeltjes bezig geweest ! Uit het verleden ken ik maar al te veel ongevallen waarbij kleine kinderen bezweken zijn aan mestgassen.
Ik neem aan dat bij dit incident geen brandweer bij betrokken is geweest?
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter