Klinkt leuk, vanaf het moment dat jij als brw ter plaatse komt, maar in de praktijk mag je er vanuit gaan dat de politie of ambu als eerste tp is (brw wordt doorgaans niet gealarmeerd voor een onwelwording).
- Om bijv. voor onwelwording in een geparkeerde auto een AGS te waarschuwen en het hele circus op te starten...
- Je weet pas als iemand opgesloten zit in een kleine ruimte, wat weer onderdeel uitmaakt van een grote ruimte als bijv. een huis, als je er in bent geweest. Geldt ook om eventuele flesjes en middelen te zien staan.
Klopt; Klinkt leuk. In de brw opleiding worden agenten niet voor niets blauwe meetbuizen genoemd. H2S en nog reeeler CO komen in hun systeem niet voor. De standaard reactie is helpen (en dat waardeer ik ook in de agent). Nadeel van helpen is dat er niet direct een link gelegd zal worden.
Je tweede punt is ook terecht, in een woning zal je eerst moeten zijn voordat je de gesloten ruimte in kan zien. Waarschijnlijk ruik je dan bij binnentreding al de verdunde stof. Naar mijn mening nemen agenten (ambu) te vaak een risico en letten niet op de gevaren van met name CO. Persoonlijk zou ik bij een binnentreding ivm een slachtoffer op de grond altijd een brw-team standby willen hebben. (Maar ja ik praat dan ook vanuit het brandweer zijn;))
De eerste blijft het gevaarlijkste, waar je als hulpverlener gewoon goed moet nadenken en handelen. Niet direct een deur open trekken, maar eerst schouwen. Zijn er redenen om aan te nemen dat er iets is. Pas als je overtuigd bent van niet, ga je daarnaar handelen (kan seconden werk zijn). Ben je dat wel, dan kom je in een verdachte situatie en zou ik mijn gezondheid niet willen inzetten en gaat de boel op de run.
Niet iedere onwelwording in een auto zal een suicide zijn. Die inschatting kunnen, met name agenten, denk ik (in 98% vd gevallen) heel goed maken. Bijv.
- Zien mensen dat de persoon onwel wordt
- Waar staat de auto (winkelcentrum of bospaadje, die laatste zou ik wantrouwiger zijn)
- Leeftijd slachtoffer (jong is "vreemder" om onwel te worden)
Er zijn geen vaste criteria, maar aan de hand van realiteitszin kan je volgens mij als professional een goede inschatting maken. Het belangrijkste is Maak die inschatting, ipv direct handelen:)
Wellicht heeft Tijgernest nog tips aan uiterlijke signalen waaraan een mogelijk slachtoffer H2S herkenbaar kan zijn.