Doorgeven parkeerkaartje

Auteur Topic: Doorgeven parkeerkaartje  (gelezen 47631 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Tony-cc

• Forum gebruiker
Reactie #140 Gepost op: 16 november 2013, 18:57:02
Citaat van: HIT link=msg=1220446 date=1384591538
Even, een domme gedachte van mij misschien.

De Belastingdienst zal het niet interesseren als mijn belasting wordt betaald door een ander. Als hij maar wordt betaald.

Hoe kan een gemeente of welke andere overheid dan beslissen dat jij iets waarvoor jij hebt betaald ( in dit geval de parkeerplek ) laat gebruiken door een ander? ???
Wie er betaald maakt niks uit nee, maar... Heb jij (bijv. wegenbelasting) betaald en vertrek je daarna bijv. naar het buitenland (vóór die periode waar je voor betaald hebt om is), dan kun je die belasting ook niet zo maar even 'doorschuiven' naar iemand anders ! (wel terug krijgen)

Maar in het geval van parkeerkaartje waar nog naam, nog kenteken op vermeld staat is dan iets anders. Je betaald namelijk voor de plek die je gebruikt om te parkeren.
Hetzelfde voor die op naam gestelde parkeervergunning, die mag gewoon gebruikt worden met het voertuig wat je op dát moment gebruikt (en dus niet op jouw naam hoeft te staan), aldus gemeente Heerlen. (waar ik dat enkele jaren geleden nagevraagd heb aangezien ik nogal eens van voertuig wissel)
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...

Gijs

• Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #141 Gepost op: 16 november 2013, 19:44:50
Het NIET-voldoen van een betaling aan parkeerbelasting is ingevolge artikel 2 van het Besluit van de Gemeentelijke Parkeerbelasting voor iedere gemeente verschillend, maar voor de Gemeente Leiden is dit € 51,-- per keer van nalaten van voldoen aan het gestelde bedrag tot een aantal van drie per dag.
Bij instappen begint de inzet.

Security guard

• Mobiel surveillant
  • Forum gebruiker
  • Haal het beste uit jezelf. ;-)
Reactie #142 Gepost op: 17 november 2013, 12:01:06
Citaat van: Gijs link=msg=1220540 date=1384627490
Het NIET-voldoen van een betaling aan parkeerbelasting is ingevolge artikel 2 van het Besluit van de Gemeentelijke Parkeerbelasting voor iedere gemeente verschillend, maar voor de Gemeente Leiden is dit € 51,-- per keer van nalaten van voldoen aan het gestelde bedrag tot een aantal van drie per dag.
Neem ik aan dat je hier mee bedoeld dat er dan ook op 3 of meer verschillende plekken geparkeerd is?
Anders was het zo dat na de naheffing er ook nog elk uur daarna een uursnaheffing opgelegd kan worden.
51 euro plus 2 euro per uur kosten parkeren is 53, vervolgens na wanneer het nieuwe uur ingaat kan er volgens mij telkens een uursnaheffing van 2 euro in rekening gebracht worden. Overigens heb ik dat nog nooit meegemaakt, gezien of gelezen.
Verleden: Ex politiemedewerker AA - Surveillant A + B (2010)  - Politiemedewerker (tot mei 2013)

C337

• Senior gebruiker
Reactie #143 Gepost op: 17 november 2013, 12:37:01
In Amsterdam zo ver ik weet niet meer mogelijk, i.v.m. kenteken. Maar ik kom regelmatig in Hengelo, en aangezien parkeren daar veel minder kost ben ik ook geneigd om er een uur of 2 extra aan te plakken...als er wat overblijft stop ik het kaartje in de automaat in de hoop dat iemand het ziet.

CMKmaat

• What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #144 Gepost op: 18 november 2013, 15:55:55
Citaat van: C337 link=msg=1220682 date=1384688221
...als er wat overblijft stop ik het kaartje in de automaat in de hoop dat iemand het ziet.

Kijk ... Dat zijn ideeën.
En dan dubbel vouwen en uit de muntensleuf laten steken.
Dat kan het niet gemist worden.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.

HIT

• Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
    • Harm Infra Transport
Reactie #145 Gepost op: 18 november 2013, 18:06:59
Ik heb eens navraag gedaan bij een jurist die ook mijn ontheffingen allemaal regelt. Het doorgeven van een kaartje zonder persoonsgegevens is absoluut niet te bestraffen via het APV omdat je dan de landelijke wetgeving buitenspel wilt zetten en omdat ik als persoon niet kan/hoef te weten welke regelgeving in alle gemeenten via het APV zijn geregeld. O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #146 Gepost op: 18 november 2013, 18:10:13
Citaat van: HIT link=msg=1221019 date=1384794419
Ik heb eens navraag gedaan bij een jurist die ook mijn ontheffingen allemaal regelt. Het doorgeven van een kaartje zonder persoonsgegevens is absoluut niet te bestraffen via het APV omdat je dan de landelijke wetgeving buitenspel wilt zetten en omdat ik als persoon niet kan/hoef te weten welke regelgeving in alle gemeenten via het APV zijn geregeld. O0

Weet je ook welke landelijke wetgeving?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Tony-cc

• Forum gebruiker
Reactie #147 Gepost op: 18 november 2013, 19:36:00
Nog zoiets.... Een kennis van mij die als BOA bij Bureau Handhaving werkt heb ik gisteren onderstaande voorgelegt...
Stel: Ik kom net terug van winkelen en tref mijn dochter (die net aan komt rijden) op de parkeerplaats waar ze wil gaan parkeren. Nu heeft ze te weinig kleingeld en mag niet vlug even in een winkel gaan wisselen want; "dan moet je v.t.v. maar voor kleingeld zorgen". (aldus parkeerwachter die ik hierna vroeg enkele weken geleden omdat ik toen geen kleingeld op zak had !? Maar dat terzijde...)
Mijn kaartje is bijna verlopen en het heeft dus weinig zin om dat aan haar te geven, dus loop ik naar de automaat en koop gauw een kaartje voor haar zodat zij bij haar auto kan blijven voor het geval dat...
Aangezien zij inmiddels een plekje aan de andere kant van de parkeerplaats gevonden heeft neem ik alvast mijn auto en rijd bij haar langs en geef haar het kaartje. Nu komt net een parkeerwachter aan lopen en deze ziet dus alleen dat ik het kaartje aan haar geef, tenslotte ziet de parkeerwacht dus alleen dat ik even stop met mijn auto en een kaartje overhandig aan mijn dochter en voor argumenten als "dat heb ik net voor haar gekocht" (klinkt ook wel heel ongeloofwaardig in dit geval) staan ze over het algemeen niet zo heel erg open... Ook dit zou dan dus eigenlijk vallen onder een kaartje 'overdragen' en aldus niet mogen volgens de woordvoerder van de gemeente in één van de filmpjes...
Even daargelaten dat er verder dus niet tegen opgetreden gaat worden vraag ik mij dus wel af wát er dan eigenlijk 'strafbaar' zou moeten zijn aan dat overdragen van kaartjes ? (Even zwart/wit gezien: Áls dit al ergens in één of andere verordening vermeld zou staan dan zou dat dus betekenen dat niemand anders dan de bestuurder zelf dat kaartje zou mogen gaan halen, ieder ander die dit voor de bestuurder doet moet tenslotte dat kaartje overdragen...)

Mijn kennis wist hier overigens geen antwoord op te geven...
Overigens, zowel in de 'APV' als in de 'Verordening op het gebruik van parkeerplaatsen en de verlening van vergunningen voor het parkeren' staat nergens vermeld dat het overdragen van parkeergelden anders dan die wat op naam en/of kenteken staan en bij parkeermeters 'per' parkeervak verboden zou zijn.

Eigenlijk zou dit dan ook hetzelfde zijn als je de parkeervakken hebt waar bij ieder vak een meter staat, dan zou je dus (volgens hetgeen er aangehaald wordt door de gemeentewoordvoerder) ook daar niet mogen parkeren als er nog een tegoed op staat, tenslotte is dat ook door iemand anders betaald...

Kortom, volgens mij zijn er zat mogelijkheden/argumenten te bedenken waar zulk beleid (áls dat al vastgelegd zou zijn) onderuit te halen valt...
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...

HIT

• Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
    • Harm Infra Transport
Reactie #148 Gepost op: 18 november 2013, 19:38:19
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1221021 date=1384794613
Weet je ook welke landelijke wetgeving?
Dat is een hele goede vraag, die ga ik morgen doorspelen. Ik gaf alleen zijn antwoord weer. :P Ik schaam mij diep dat ik niet heb gevraagd welke wetgeving e050
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.

Gijs

• Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #149 Gepost op: 18 november 2013, 20:02:18
Gezien de aard van de parkeervoorzieningen zijn er diverse mogelijkheden:
a. parkeerkaartje met alleen eindtijd van parkeerduur;
b. parkeerkaartje met alleen eindtijd van parkeerduur, met vermelding van de naam van de desbetreffende parkeerplaats;
c. parkeerkaartje alleen geldend op die aangewezen(genummerde) parkeerplaats;
d. parkeerkaartje voorzien van je kenteken;
e. parkeerkaartje met een langere parkeertijd, voor het zelfde bedrag, bedoelt voor MVP's (minder valide parkeerplaats )

Hieruit blijkt dat de kaartjes genoemd onder a en b overdraagbaar zijn.
onder c is overdraagbaar op die aangewezen parkeerplaats (genummerd)
onder d is niet overdraagbaar, daar dit voorzien is van een vastgegeven betreffende een unieke kenteken.

Algemeen is de landelijke richtlijn uitgegeven door de Vereniging voor Nederlandse Gemeenten dat er 5 tot tien minuten tijd wordt gegund om een kaartje te halen bij een kaartautomaat (langere tijd indien er een automaat defect is. WANT een defecte kaart-automaat geeft geen vrijstelling tot het voldoen van de fiscale parkeerheffing.) Dit verklaart ook het feit dat op de grotere parkeerterreinen  minimaal twee of meerdere kaartautomaten aanwezig zijn.
Bij instappen begint de inzet.