Doorgeven parkeerkaartje

Auteur Topic: Doorgeven parkeerkaartje  (gelezen 47476 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Tony-cc

• Forum gebruiker
Reactie #150 Gepost op: 19 november 2013, 01:39:33
Citaat
Algemeen is de landelijke richtlijn uitgegeven door de Vereniging voor Nederlandse Gemeenten dat er 5 tot tien minuten tijd wordt gegund om een kaartje te halen bij een kaartautomaat (langere tijd indien er een automaat defect is. WANT een defecte kaart-automaat geeft geen vrijstelling tot het voldoen van de fiscale parkeerheffing.) Dit verklaart ook het feit dat op de grotere parkeerterreinen  minimaal twee of meerdere kaartautomaten aanwezig zijn.
Dan kan ik je vertellen dat de gemeente Heerlen hier vanaf wijkt...
Zoals ik in mijn eerdere post al aanhaalde, je krijgt nog geen 2 minuten de tijd om even geld te wisselen (oke, is natuurlijk niet direct een kaartje bij de automaat halen) indien de parkeerwachters aanwezig zijn blijven ze bij het voertuig staan of je een winkel binnen gaat (zélfs als je aangeeft even te willen gaan wisselen). Gá je naar binnen dan schrijven ze een prent uit ! (mij dus overkomen)
Daarbij, parkeer je ergens en ga je een kaartje halen en komt dus 5 á 6 minuten later terug en er zit een bon achter de wisser, hoe toon je dan aan dat je er pas 5 minuten staat ? (je kunt ook de winkel zijn uitgekomen, zag dat ze aan het controleren waren, en koopt gauw een kaartje !?)
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...

Gijs

• Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #151 Gepost op: 19 november 2013, 10:22:07
Ja dit is een overtreding van de verklaring afgelegd en getekend inzake integriteit voor de desbetreffende ambtenaren, of ook wel gezegd punten scoren over de rug van een ander, in dit geval jou rug.
Bezwaar indienen zal niet direct helpen, want zoals zo vaak worden deze OOK door de desbetreffende ambtenaren afgedaan.

En zeker wat de opdracht is van de leidinggevende( met alle invloeden welke aan een persoon kleven), maar het lijkt me geen werkzame situatie voor de controle medewerkers en is meer een gedrogeerde ambtenaar, zonder enig gevoel van menselijkheid.

Mss eens een goed gesprek met een leidinggevende of een wethouder.
Bij instappen begint de inzet.

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #152 Gepost op: 19 november 2013, 10:39:55
Citaat van: Tony-cc link=msg=1221162 date=1384821573
Dan kan ik je vertellen dat de gemeente Heerlen hier vanaf wijkt...
Zoals ik in mijn eerdere post al aanhaalde, je krijgt nog geen 2 minuten de tijd om even geld te wisselen (oke, is natuurlijk niet direct een kaartje bij de automaat halen) indien de parkeerwachters aanwezig zijn blijven ze bij het voertuig staan of je een winkel binnen gaat (zélfs als je aangeeft even te willen gaan wisselen). Gá je naar binnen dan schrijven ze een prent uit ! (mij dus overkomen)
Daarbij, parkeer je ergens en ga je een kaartje halen en komt dus 5 á 6 minuten later terug en er zit een bon achter de wisser, hoe toon je dan aan dat je er pas 5 minuten staat ? (je kunt ook de winkel zijn uitgekomen, zag dat ze aan het controleren waren, en koopt gauw een kaartje !?)
De volgende keer het filmen totdat het kaartje achter het raam zit?

JJ75

• Senior gebruiker
Reactie #153 Gepost op: 19 november 2013, 12:43:17
Die 5 minuten geld denk ik/hoop ik vanaf het moment dat je bij de auto wegloopt? Ik ben al vijf minuten bezig om de kinderen uit de auto te halen, één in de buggy te zetten etc etc.

Gijs

• Senior gebruiker
Reactie #154 Gepost op: 19 november 2013, 12:51:44
Ja, een inlevend ambtenaar is hier op zijn plaats.
Loop dan als controlerend ambtenaar nog een rondje en kom dan ff terug om te controleren of voldaan is aan de verplichtingen.
Doet de burger goed en geeft een redelijke indruk van mensen onder elkaar.

sylvester1986

• Gast
Reactie #155 Gepost op: 20 november 2013, 01:28:34
Toen ik fiscale parkeercontrole deed keek ik altijd naar de parkeerautomaten, stond er niemand, dan schreef ik.
Stond er wel iemand, dan keek ik waar degene heen ging. Ging deze dan niet naar voertuig x, dan schreef ik.
Ik gaf de mensen wel de kans om normaal een parkeerkaartje te kopen. De gemeente waar ik liep hanteerde een marge van 10 min na het verstrijken van de tijd.
Ik gebruikte GBV en had ook nooit onenigheid.

henkie57

• Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #156 Gepost op: 20 november 2013, 02:46:53
Mooie discussies over de argumenten waarom een doorgegeven parkeerkaartje wel of niet geldig is.

Situatie is als volgt: volgens de gemeentewet moet je parkeergeld betalen als je op een betaald parkeerplaats wil gaan staan met je auto. Daarvoor moet je zelf dat parkeergeld betalen (of evt. iemand namens jou, die bijv. in je auto zit).

Als een parkeerkaartje door een ander is gekocht voor het parkeren van zijn auto, en er is nog tijd over op dat kaartje, dan is dat geen betaling voor of namens jou. Een 'tweedehands' parkeerkaartje is dus niet meer geldig voor een ander. Voor degenen die dat willen nagaan: zie http://uitspraken.rechtspraak.nl/  en dan bijv. zoekterm  AR5955

Tot zo ver officieel. Natuurlijk komt het veel voor dat kaartjes worden doorgegeven. En als die overgave niet wordt waargenomen door een parkeerwachter, dan ziet hij/zij een -nog-  geldig kaartje achter de voorruit. Dan wordt geen bon opgelegd. Veel gemeenten gaan over op een systeem waarbij het kenteken van de auto moeten worden ingevoerd, die op het parkeerkaartje worden afgedrukt. Dat is niet alleen om het probleem van tweedehands kaartjes op te lossen, maar vooral omdat de controleurs dan het kenteken kunnen scannen, en gelijk duidelijk wordt of er voor die auto op dat moment betaald is of niet. Dat gaat veel sneller (ze kunnen dan langsrijden in plaats van achter elke voorruit te turen), en is dus voor iedereen veel goedkoper. Daarbij komt dat het probleem van onleesbare en onvindbare kaartjes en kaartjes die zijn weggewaaid toen de portier dichtsloeg (schijnt ook vaak voor te komen), met het scannen ook is verholpen, zonder problemen in de bewijslast achteraf.

Nog twee opmerkingen: als er door de parkeerder voldoende parkeergeld betaald is, kan er geen bon worden opgelegd. Dit geldt ook als iemand een parkeerkaartje in zijn zak heeft gestoken ipv achter de voorruit, of als het kaartje op de vloer van de auto waait/valt. Probleem is de bewijslast: je moet aantonen dat je zelf voor dat parkeren hebt betaald. Het is aan de gemeente of de rechter om te beoordelen of je dat achteraf nog voldoende aannemelijk kan maken. In veel gevallen zal de gemeente en de rechter kunnen twijfelen of jij dat kaartje wel werkelijk zelf hebt betaald. Zelfde probleem geldt als je achteraf een tweedehandskaartje krijgt, nadat er al een bon is opgelegd. Meestal vang je dan bot (en dat klopt want je hebt dan zelf niet genoeg en tijdig betaald.. En uiteraard maakt het niet uit of je degene, die jou het tweedehandskaartje heeft gegeven, daarvoor geld hebt betaald. Parkeerbelasting kan je alleen aan de gemeente betalen, en niet aan een willekeurige andere parkeerder.

Het klopt dus dat de gemeente kan optreden tegen degenen die een tweedehandskaartje in hun auto leggen. Wat volgens mij  niet kan, is degene die een parkeerkaartje aan een ander geeft, verbaliseren. Ik zou echt niet weten welk verbod diegene overtreedt. Het enkele overhandigen van een gebruikt parkeerkaartje is niet verboden.

MarcoIF

• Forum gebruiker
    • RotterDamse Vos
Reactie #157 Gepost op: 20 november 2013, 09:58:58
Rare regeltjes ook altijd zeg in dit land..

Als ik nou nog een uur op mijn parkeerkaartje over heb vindt ik dat zonde om weg te gooien,
er is immers betaald voor dat uur en of dat kaartje nou in auto A of B ligt..who cares.
Zuur verdiend belastinggeld in de prullenbak gooien vindt ik erg zonde.

Ik snap die gemeentes wel hoor want nu ligt er vol een vol uur in de vuilnisbak en de volgende parkeerder moet gewoon opnieuw betalen.
Uurtje mooi verdient.
Groetjes, Marco

Gijs

• Senior gebruiker
Reactie #158 Gepost op: 20 november 2013, 11:29:39
Beste Henkie,
    dank voor je berichtgeving zoals hieronder weergegeven
ECLI:NL:GHAMS:2004:AR5955 Gerechtshof Amsterdam, 04-11-2004, 04/00896
Datum uitspraak: 04-11-2004Datum publicatie: 24-11-2004 Rechtsgebieden: BelastingrechtBijzondere kenmerken: Eerste aanleg - enkelvoudigVindplaatsen: NTFR 2004, 1813, BB 2005, 273, Rechtspraak.nlInhoudsindicatie: Het door belanghebbende bij zijn bezwaarschrift meegezonden parkeerkaartje heeft niet betrekking op het parkeren van de auto. Dit brengt met zich dat dit kaartje niet kan dienen als bewijs dat belanghebbende de verschuldigde belasting heeft voldaan.
>Als ik de tekst duidelijk lees, staat er: "dat het meegezonden parkeerkaartje geen betrekking heeft op HET PARKEREN VAN DE AUTO.
Waarop dan wel, blijkt niet uit de tekst, maar de tekst geeft niet weer dat het verboden is om een parkeerkaartje over te dragen.<

Daarnaast is, het heffen van parkeerbelasting is een gedelegeerde taak vanuit de belastingwetgeving, aan de desbetreffende gemeente of samenwerkingsverband van gemeenten, delegatiebesluit is tevens een uitvoeringsbesluit.

JJ75

• Senior gebruiker
Reactie #159 Gepost op: 20 november 2013, 11:48:50
Hoe zit het dan met het terugvragen van teveel betaalde parkeerbelasting?