Brandweermannen onwel bij blussen van brand - Abcoude 01-06-2009

Auteur Topic: Brandweermannen onwel bij blussen van brand - Abcoude 01-06-2009  (gelezen 4382 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #10 Gepost op: 1 juni 2009, 19:57:19
Om na een inzet toch weer vocht binnen te krijgen hebben alle TS'en bij ons een tree met blikjes sportdrink in de wagen staan. Zo beschik je ook over drank wanneer er geen verzorging aanwezig is, zeker na een eerste inzet is dit een welkome aanvulling.

Ik zou bijna willen zeggen dat korpsen die geen drank aan boord hebben misdadig bezig zijn.  ;) Voldoende drinken bij een flinke inzet is heel erg belangrijk. Dan moet je niet hoeven wachten tot de verzorgingseenheid ter plaatse is. Hierbij zijn die sportdrankjes inderdaad heel goed, beter dan water zelfs. Niet dat water nu ineens slecht is, maar sportdrankjes vullen de boel weer beter aan.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #11 Gepost op: 1 juni 2009, 20:00:34
Beter zou zijn vlak voor de uitruk een reserve op te bouwen, alleen meestal is daar dan de tijd niet meer voor 8)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #12 Gepost op: 1 juni 2009, 20:01:55
Beter zou zijn vlak voor de uitruk een reserve op te bouwen, alleen meestal is daar dan de tijd niet meer voor 8)

Kan je niet gewoon zorgen dat je heel de dag door voldoende drinkt zodat je niet zo snel een tekort hebt? (of moeten er dan ook dixies achter op de TS?  ;D)


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #13 Gepost op: 1 juni 2009, 21:26:07
Waarom eigenlijk niet een blikje/pakje (....) drank in de TS op het moment dat ze aangekleed zitten "te wachten", en/of luisteren naar de instructies/plan van aanpak van de bevelvoerder?
Gewoon even wat lurken aan een rietje met een dorstlesser/vochtbalans herstellende drank, om vooraf alvast wat reserve op te bouwen?
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #14 Gepost op: 1 juni 2009, 21:33:42
Waarom eigenlijk niet een blikje/pakje (....) drank in de TS op het moment dat ze aangekleed zitten "te wachten", en/of luisteren naar de instructies/plan van aanpak van de bevelvoerder?
Gewoon even wat lurken aan een rietje met een dorstlesser/vochtbalans herstellende drank, om vooraf alvast wat reserve op te bouwen?


ik geloof niet dat er tussen de tijd van alarm en inzet TP erg veel picknick tijd zit  ;) Zou misschien alleen kunnen tijdens de rit naar het incident. Alleen hebben de manschappen dan vaak ook al een taak om te zorgen dat ze op de juiste plaats komen. Ik zie meer wat in een ingebouwd camelpack in je bluspak. Kan je tussentijds ook even wat drinken.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #15 Gepost op: 1 juni 2009, 21:39:37
Waarom eigenlijk niet een blikje/pakje (....) drank in de TS op het moment dat ze aangekleed zitten "te wachten", en/of luisteren naar de instructies/plan van aanpak van de bevelvoerder?
Gewoon even wat lurken aan een rietje met een dorstlesser/vochtbalans herstellende drank, om vooraf alvast wat reserve op te bouwen?


Op het moment dat je een melding krijgt zit er tussen het instappen en uitstappen een verschil van enkele minuten. In die tijd moet je aangekleed zijn, ademlucht omgehangen hebben, rijroute uitzoeken en evt. chauffeur loodsen en informatie opnemen m.b.t. het incident etc. etc.

Even rustig aan een rietje lurken zit er dan niet meer in......


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #16 Gepost op: 1 juni 2009, 21:41:26
ik geloof niet dat er tussen de tijd van alarm en inzet TP erg veel picknick tijd zit  ;) Zou misschien alleen kunnen tijdens de rit naar het incident. Alleen hebben de manschappen dan vaak ook al een taak om te zorgen dat ze op de juiste plaats komen. Ik zie meer wat in een ingebouwd camelpack in je bluspak. Kan je tussentijds ook even wat drinken.

Ik niet......... 8)

Lekker even buiten uitblazen en je lichaam tot rust laten komen is best wel fijn.


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #17 Gepost op: 1 juni 2009, 21:55:16
Jetty daarvoor heeft de A-wagen drinken bij zich, die gemiddeld 1500 liter in de TAS wil ik je niet aanbevelen, hoewel met een pilletje erin lijkt het wel Spa Reine en o ja die wollen pakken in het verleden waren zo gek nog niet, overigens hebben ze mogelijk niet wat ingeademd terwijl ze nog geen ademlucht bescherming gebruikte, iets wat vrij is gekomen tijdens de brand in de kunststofkratten?

Niet iedere regio / ieder korps heeft een A-wagen. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat ze onwel werden door het inademen van rookgassen - dat gebeurt toch zeker alleen in de VS, dat er allerlei werkzaamheden zonder ademlucht worden gedaan in de rook, en het personeel vervolgens cyanidevergiftiging oploopt?.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #18 Gepost op: 2 juni 2009, 00:37:24
Niet iedere regio / ieder korps heeft een A-wagen. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat ze onwel werden door het inademen van rookgassen - dat gebeurt toch zeker alleen in de VS, dat er allerlei werkzaamheden zonder ademlucht worden gedaan in de rook, en het personeel vervolgens cyanidevergiftiging oploopt?.

Nee niet ieder korps, gelukkig niet maar iedere regio wel tot containers met vulinstallatie aan toe. Wat betreft inademen van rookgassen het was mijn vraag maar zal dat morgen aan de brandweer van Abcoude vragen. En dat het alleen in de VS zou gebeuren kom op Jetty niet zo naïef of laagdunkend over de collega's aldaar. Menig collega is lyrisch over hun verrichtingen en er zijn er zelfs die daar wel eens een dienst heb meegedraaid. Overigens wist je dat water bij de buren bijna altijd gratis is en dat vele ook nog wel een glas frisdrank, bier drinken we immers niet, willen schenken als de nood aan de man/vrouw is natuurlijk, maar ik kan mij niet voorstellen dat men in Abcoude vochtgebrek had, zo hevig en of heet was de brand niet.


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #19 Gepost op: 2 juni 2009, 01:51:20
Ik zou bijna willen zeggen dat korpsen die geen drank aan boord hebben misdadig bezig zijn.  ;) Voldoende drinken bij een flinke inzet is heel erg belangrijk. Dan moet je niet hoeven wachten tot de verzorgingseenheid ter plaatse is. Hierbij zijn die sportdrankjes inderdaad heel goed, beter dan water zelfs. Niet dat water nu ineens slecht is, maar sportdrankjes vullen de boel weer beter aan.

Ik dacht dat elke TS wel wat te drinken zou hebben eigenlijk :|.. Misdadig inderdaad :-[.. Voor zover ik weet heeft elke TS hier in Z-V een vak/koeling met, inderdaad een sportdrank, aquarius..