OSS spalk/Cat spalk

Auteur Topic: OSS spalk/Cat spalk  (gelezen 3159 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

vincent_g

• Gast
Gepost op: 13 februari 2004, 09:00:07
Ik zou graag weten welke diensten er gebruik maken van de OSS cwk immobilisatie en wie de CAT spalk gebruikt en wat de verschillen en ervaringen zijn. weet iemand waar ik er meer info over kan vinden?

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 13 februari 2004, 10:07:34
Op mijn site kan je veel info vinden on het kopje wervelletsels vind je in hoofdstuk 8 veel informatie over de Oregon Spine Splint en de KED en andere materialen.

Ik ben absoluut voorstander van de OSS ipv van de KED en zijn klonen.. Ik heb me ernstig verbaasd over de keuze van de KED...

De belangrijkste redenen zijn :
  • De OSS is sneller aanteleggen
  • De OSS maakt correct gebruik van de fixatiepunten op het lichaam. De Ked fixeert op de buik en belemmert de ademhaling.  (Je kan nooit iets fixeren op een ballon gevuld met water..)
  • De KED fixeert op de bovenbenen ipv het bekken..
  • De OSS kan ook bij andere letsels aangepast worden in gebruik..
  • De padding van de OSS is voldoende stevig. De padding van de KED is veelste zacht..

Ik voor de SOSA-instructeurs diverse malen een training verzorgt in het gebruik van de Oregon Spine Splint.

Het jammere is dat er relatief weinig tijd aan training gebeurd voor ambulancediensten op het gebruik van wervelspalken en maar handgrepen etc..

vincent_g

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 13 februari 2004, 10:24:45
Ah bedankt Peter!

sorry ja ik vermoedde al dat de spelling CAT niet de juiste was hehe het is dus KED.

Ik sprak gisteravond een instructeur van de RAVU en die gebruiken de KED. Met de reden dat de KED makkelijker is en de banden beter benutten.

daarom mijn vraag ook wat de algemeen heersende mening hierover is?

helm

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 13 februari 2004, 11:03:38
KED =  Kendrick Extrication Device

hier een link naar de fabrikant.
http://www.ferno.com/product.php?product_key=1883&solution_key=1&category_key=2

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 13 februari 2004, 11:46:12
Hier de info van de fabrikant van de Oregon Spine Splint..

http://www.skedco.com/sk300.htm

vincent_g

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 13 februari 2004, 12:47:58
Thanks mannen!

psies wat ik zocht!

Maar ga vooral door met geven van ervaring en meningen!