Ambulancedienst weigert vervoer bij hartinfarct Ambulancedienst ***** heeft geweigerd een patiënte naar het ziekenhuis te brengen. De vrouw kreeg een hartinfarct, maar volgens het ambulancepersoneel was dat niet zo. Dat meldt lokale omroep.
Antidepressiva reden voor weigering
De vrouw heeft uiteindelijk een taxi gepakt en is in het ziekenhuis direct gedotterd. Volgens de vrouw heeft het ambulancepersoneel haar niet serieus genomen omdat ze antidepressiva slikt. De ambulancedienst wil niet inhoudelijk op de klacht ingaan, maar neemt de klacht volgens lokale omroep erg serieus.
Hartstilstand niet herkend
Het incident staat niet op zichzelf. Begin mei hebben het Academisch Medisch Centrum (AMC) in Amsterdam en de Nederlandse Hartstichting bekend gemaakt dat meldkamers van ambulancediensten en omstanders een hartstilstand vaak niet herkennen. Bij ruim een derde van de gevallen gaat het mis.www.skipr.nl
Een vrouw is boos op personeel van de ambulancedienstTwee weken geleden kreeg de vrouw een hartinfarct, maar volgens het ambulancepersoneel was dat niet zo. De vrouw heeft zelf een taxi naar het ziekenhuis moeten nemen, waar ze direct is gedotterd. Volgens het slachtoffer nam het ambulancepersoneel haar niet serieus nadat ze aangaf antidepressiva te slikken. Ambulancedienst ***** betreurt de gang van zaken, maar wil verder nog niet inhoudelijk op de klacht in gaan. Ambulancedienst zegt de klacht zeer serieus te nemen.
www.lokaleomroep.nlDat omstanders het niet herkennen is te begrijpen. Centralisten hebben inderdaad een onmogelijke taak om door een telefoondraadje een goede inschatting van de situatie te maken en een juiste beslissing te nemen. 1/3 van de hartinfarcten is natuurlijk wel reden tot zorg. Hoe zou dat verbeterd kunnen worden?