Herkennen hartinfarct

Auteur Topic: Herkennen hartinfarct  (gelezen 14448 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #10 Gepost op: 3 juni 2009, 11:32:31
en ook hier dus maar weer even mij o2:

Kennen wij alle feiten?
Nee.

Is het dan handig om op basis van een mediabericht alweer een oordeel te vellen over hulpverleners?

Nee.

Dus lijkt het mij handig om in deze discussie het vooral te hebben over de herkenning van een hartinfarct door EHBO/centralist en Ambulance medewerkers IN HET ALGEMEEN! En elke toespeling over wat er mis zou kunnen zijn gegaan bij het incident als beschreven in de openingspost lijkt mij onnodig. Simpelweg omdat wij er niet bij waren.

Hoe was het ook weer? HV-ers worden gemaakt en niet geboren of zo...


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #11 Gepost op: 3 juni 2009, 11:38:31
en ook hier dus maar weer even mij o2:

Kennen wij alle feiten?
Nee.

Is het dan handig om op basis van een mediabericht alweer een oordeel te vellen over hulpverleners?

Nee.

Dus lijkt het mij handig om in deze discussie het vooral te hebben over de herkenning van een hartinfarct door EHBO/centralist en Ambulance medewerkers IN HET ALGEMEEN! En elke toespeling over wat er mis zou kunnen zijn gegaan bij het incident als beschreven in de openingspost lijkt mij onnodig. Simpelweg omdat wij er niet bij waren.

Hoe was het ook weer? HV-ers worden gemaakt en niet geboren of zo...

En hier moet ik ook even op inhaken; het is een discussie-forum. Waarom mag hier niet besproken worden wat er eventueel mis zou zijn gegaan? Ik zie allemaal duidelijk, reële, doordachte reacties van mensen. Geen wild gespeculeer. Dus, mijn inziens leuk om te lezen en helemaal niets mis mee.  O0

Edit; inderdaad, BOT!


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #12 Gepost op: 3 juni 2009, 11:46:09
Moet je voor de grap eens beginnen bij post nummer2 in dit bericht. Daar hebben we het al over hoe de media het heeft gebracht.

Dit topic was al vanaf dat moment derailed.
Laten we het hier nou eens hebben over waar het om gaat. Herkenning hart infarct.

And on that bombshell:

BOT!


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #13 Gepost op: 3 juni 2009, 17:28:06
Bericht nummer 2 was de mijne, ik wilde alleen een signaal afgeven dat wild gespeculeer over een specifieke casus niet getolereerd zou worden. Ik heb niemand de mond willen snoeren, dit is nota bene een discussie forum.

Verder ben ik van mening dat de topic eigenlijk twee facetten kent: herkennen door leken en herkennen door professionals vanwege de aanvullend diagnostiek/kennis tot hun beschikking. Zie hiervoor mijn gedachtewisseling met Pleegje. Niet dat ik dat wil afschermen of splitsen, maar het zijn feitelijk twee verschillende onderwerpen.

Ik begrijp overigens niet de opmerking over "derailed". Was dat vanaf mijn bericht of vanaf de berichtgeving in de media?

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #14 Gepost op: 3 juni 2009, 18:25:10
In dit geval dus beide.

Media zijn er om ons te informeren en advertentieruimte te verkopen. Het was beter geweest om het meteen over de casus zelf te hebben dan er een eigen krantenkop bij te halen.

(zal mij benieuwen wanneer er weer geknipt en geplakt gaat worden...)

Terug naar de casus: klassiek geval, onrustig, zweten, pijn op de borst, uitstraling naar de arm.
Dat zijn even snel voor mij de alarmbellen.

Wat nog meer?


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #15 Gepost op: 4 juni 2009, 09:12:16
er is veel te vinden op het www wat/hoe hartinfarct ;)
mocht er behoefte aan zijn, wil ik gerust een keer het één en ander bij elkaar zoeken en plaatsen

even off topic in welke contekst moet ik het woord BOT zien ???


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #16 Gepost op: 4 juni 2009, 10:56:27
even off topic in welke contekst moet ik het woord BOT zien ???

Ik moest er ook even over nadenken en ik vermoedde Back On Topic. BOT.


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #17 Gepost op: 5 juni 2009, 11:25:57
Zoals het bericht van RAdeR, de begin topic, al zegt:

Begin mei hebben het Academisch Medisch Centrum (AMC) in Amsterdam en de Nederlandse Hartstichting bekend gemaakt dat meldkamers van ambulancediensten en omstanders een hartstilstand vaak niet herkennen. Bij ruim een derde van de gevallen gaat het mis.

Verwijzing naar het wetenschappelijke artikel:
Importance of the First Link: Description and Recognition of an Out-of-Hospital Cardiac Arrest in an Emergency Call
Jocelyn Berdowski, Freerk Beekhuis, Aeilko H. Zwinderman, Jan G.P. Tijssen, and Rudolph W. Koster
Circulation 2009 119: 2096-2102.


Link internet:
http://circ.ahajournals.org/cgi/content/abstract/CIRCULATIONAHA.108.768325v1

Veel plezier met lezen....


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #18 Gepost op: 6 juni 2009, 01:27:16
Zeg, HapAmbu:

Als ik aan gelijkgestemden even een explosietekening toestuur met daarin alle engelse benamingen van - ik roep maar wat - een JP trekkergroep voor een custom build AR-15, zal je niemand horen mopperen, hoor.

Maar mijn Engels medische vocabulair est une petitie peau oxidee en dit lijkt mij nou voor mij niet de aanvulling in deze discussie waar ik naar op zoek ben.

Dus SEH zustertje:

er is veel te vinden op het www wat/hoe hartinfarct ;)
mocht er behoefte aan zijn, wil ik gerust een keer het één en ander bij elkaar zoeken en plaatsen

Schoonheid, parel aan het firnament, mijn rots in de woelige branding die herkenning hartinfarct heet:

Take it away!


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #19 Gepost op: 6 juni 2009, 10:14:53
Maar misschien zijn er wel andere geinteresseerden