juiste aantal ontruimers en bhv'ers

Auteur Topic: juiste aantal ontruimers en bhv'ers  (gelezen 7715 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Moryx

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 16 september 2009, 14:37:40
Ik zou die interimmer een uitzonderlijke echter niet onmogelijk scenario voorleggen. Een scenario dat je met de huidige bezetting zou kunnen verhapstukken.
wij hebben hier een bedrijf met net geen 50 medew. waarvan 8 personen bhv zijn.
Bij een etage ontruiming met 2 slachtoffers heb je al snel 4 bhv'ers nodig 2 ontruimers die na ontruiming meewerken met de EHBO'ers.

Het kosten plaatje waar zo'n interimmer naar kijkt is herhaling ( c.a. € 150,00 p.p.p.j. ) + de wettelijk vastgestelde vergoeding per jaar
dat kan toch oplopen tot zo'n € 1500,00 - € 3000,00 per jaar tja een mensenleven is dan een schril contrast :(


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #11 Gepost op: 17 september 2009, 19:55:36
Citaat
Als je pand nu helemaal voldoet aan de nieuwste voorschriften, de brandbeveiligingsinstallatie zijn helemaal up to date en worden goed onderhouden, alle vluchtwegen zijn altijd vrij, de deuren zitten nooit op slot, alle medewerkers hebben een instructie gehad dat, op straffe van een functioneringsgesprek bij niet opvolgen, ze bij een alarm allemaal naar buiten moeten gaan...
Heb je dan nog wel BHV'ers nodig voor de ontruiming?

Nou je zult altijd een controle moeten uitvoeren, ik wil als Brandweer graag horen van een BHV-er dat echt iedereen buiten is. Daarnaast heeft de BHV een voorpost functie, waarmee bedoeld wordt dat ze een incident beperken of stabiliseren(voor zover mogelijk met hun beperkte middelen) totdat de externe hulpdiensten er zijn. En dan zul je ook nog iemand moeten hebben die de hulpdiensten opvangt en informeert.
Dus ontruimen kan zonder BHV, de overige taken niet.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #12 Gepost op: 1 oktober 2009, 17:34:35
Ik werk in een (heel) grote organisatie. Zelf ben ik BHV-er in een groot pand met duizenden werkplekken.
Onze organisatie kent ook veel kantoren zoals dat van jouw, met enkele honderden medewerkers.
De behoefte hangt af van de organisatie. Ik hoop  dat ik je wat handvaten kan bieden:

Onze BHV-structuur is na jarenlange ontwikkeling als volgt gestandaardiseerd.

De directie heeft de organisatie, logistiek, oefening en training van de BHV neergelegd bij de facilitaire dienst. De kwaliteitsbewaking doet de ARBO-dienst. De bewaking en receptie monitoren en ondersteunen, maar voeren niet zelf uit. Wel doet bewaking de alarmering, omdat de brandmeld- en beveiligingscentrale daar wordt bediend.

De directie heeft de coordinatie bij een calamiteit gedelegeerd aan een Coordinatie-Team CT.
Dit zijn 4 BHV-ers met de rang van hoofd BHV (niet noodzakelijk van de Facilitaire Denst):
  • altijd minstens 1 aanwezig
  • extra getraind zijn op coordinatie van de BHV en contact met hulpdiensten (hoofd BHV)
  • accorderen het ontruimingsplan, gemaakt door de facilitaire dienst
  • met bevoegdheid bij calamiteit tot ontruiming over te gaan en alle andere aanwezige managers te overrulen
De verantwoordelijkheid van een volledige ontruiming ligt bij de lijnmanager.
Hij delegeert deze naar die medewerkers die
  • de afdeling kennen (zowel de ruimte als de personen)
  • collegiaal gezag genieten om de ontruiming te doen slagen
  • veelal aanwezig zijn.
Per eenheid (verdieping, kantoortuin) zijn dit er twee. Zij krijgen een korte instructie, een groen hesje en geen vergoeding. :|

Bij ontruiming melden zij hun afdeling als ontruimd bij het CT.

Bij een calamiteit melden de BHV-ers zich centraal bij het CT. Het CT zet de BHV-ers in ploegjes in voor verkenning, EHBO, opvang hulpdiensten en opvang ontruimden. De BHV-ers ontvangen
  • een meerdaagse training BHV (EHBO - AED en een certificaat brandbestrijding) Om misverstanden te voorkomen, bij een calamiteit wordt niet geblust, alleen ontruimd en verkend.
  • een persoonlijk EHBO trommel A en een oranje hes
  • een vergoeding 8) (het neuzen-geld of schoenengeld, vanwege de kale neuzen op je schoenen)  ;)

Uiteraard geldt dat er voor mindervalide personen extra hulp (en bijvoorkeur BHV-ers) aanwezig zijn.

Het aantal BHV-ers naast de CT-leden nodig is kun je uit de oude Arbo-norm halen, maar moet in ieder geval zo zijn
  • dat er altijd een ploeg van twee beschikbaar is voor opvang op het verzamelpunt
  • dat er altijd twee ploegen van twee ingezet kunnen worden bij een calamiteit.
  • dat het hoofd CT op het centrale meldpunt blijft.

Om een lang verhaal kort te maken:
De organisatie waar ik werk hanteert voor kantoren tussen 250 en 500 medewerkers een norm van 5 BHV-ers plus 1 BHV-er voor iedere 100 medewerkers of deel daarvan boven de 250. Deze aantallen moeten ook tijdens vakanties en ziekten kunnen worden gegarandeerd. Enkelen zijn getraind als hoofd BHV en CT-lid. Tijdens een herhalingscursus hoorde ik over een kantoor van 400 man met 17 getrainde BHV-ers.

Uiteraard is het zonder RIE niet mogelijk om voor jouw situatie een aantal te kiezen. Onze organisatie zit in een beroepsgroep met een zeer laag risico op bedrijfsongevallen en calamiteiten. In onze organisatie zijn ook (kleine) vestigingen waar iedereen BHV-instructie heeft gekregen omdat het aanwezige team steeds wisselt.