Wat mij de laatste per jaar opvalt is dat er in toenemende mate wordt gesproken over AED initiatieven en projecten.
Zij komen als paddestoelen uit de grond.
Hoe groter de dekkingsgraad, des te beter om meer slachtoffers met een ademhalingsstilstand iets meer overlevingskans te bieden.
Deze ontwikkeling is goed, slachtoffers met een ademhalingsstilstand worden goed geholpen door getrainde BLS/AED-ers, echter ...
In dit kikkerlandje komen verhoudingsgewijs veel meer ongevallen voor dan reanimaties, denk aan de dagelijkse aanrijdingen met letsel, huis tuin en keuken ongevallen in uw omgeving (zie uw streek-en dagbladen, internet of P2000 sites).
Moeten wij ons als samenleving uitsluitend focussen op BLS/AED getrainde lokale ad-hoc reanimatie teams?
Zoja, wat is dan de waarde van uitsluitend BLS/AED opgeleiden bij een andere letsel, (verkeers)ongeval of een plotselinge stoornis of ziekte.
Beter zou zijn dat betrokken BLS/AED-ers (overwegend goed gemotiveerde vrijwiligers) een uitgebreide EHBO opleiding (niet het gebruikelijke standaard werk) zouden moeten krijgen om direct ook op ALLE (grote) ongevallen of stoornnissen in de wijk of buurt te kunnen reageren.
Dit alles in een setting van een voorpost functie van de reguliere ambulancezorg.
De comeback van "Wijk EHBO-ers", uitgebreid opgeleid en goed geoutilleerd, gaat er beslist komen. Nog even geduld s.v.p.
Ik denk dat het niet slim is om EHBO'ers (beter) op te leiden om in te gaan zetten bij ongevallen of stoornissen in de buurt.
Hoe zou je dat willen bekostigen? (de meeste Gemeente's zitten hier niet op te wachten)
En hoe zie je dat voor je? Een ongeval in de buurt en daar gaan dan 6 EHBO'ers (aldan niet meer op af?). Een reanimatie of AED inzet oke,
maar bij ongevallen zie ik het niet zo zitten.
Ik denk dat de lat ook wat hoog word gelegd. Een opkomst bij een reanimatie, wat in de meeste wijken (gelukkig) geen dagelijks werk is,
zal groter zijn, als een ongeval waar "alweer" de pieper voor gaat. Ik denk dat de buurt er dan ook op gaat rekenen dat de "EHBO'ers" komen.
Hoe wil je dat gaan regelen... een ongeval vindt vaker plaats als een reanimatie. Omdat een reanimatie minder vaak plaats vindt, is er altijd wel
iemand beschikbaar. Maar voor een ongeval vindt veel vaker plaats, dan zou je al moeten gaan werken met een soort rooster... dat er altijd
iemand beschikbaar is. Ik denk niet dat de EHBO'ers daar op zitten te wachten.
In de meeste wijken is de ambu tegenwoordig binnen de wettelijke tijd ter plaatse. Bij een ongeval is dit gelukkig vaak snel genoeg. Een reanimatie
is uiteraard weer een ander verhaal waarbij eigenlijk altijd elke minuut telt.