Verantwoordelijkheid voor omstanders

Auteur Topic: Verantwoordelijkheid voor omstanders  (gelezen 12239 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

q300r_bc2

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 5 juni 2009, 18:03:02
Manueel fixeren O0


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #31 Gepost op: 5 juni 2009, 18:03:24
Manueel fixeren O0

Die ja!  O0 Dank~!


helm

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 5 juni 2009, 20:54:23
In deze casus, (echt gebeurd..)

Dat meen je niet.  :-\


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #33 Gepost op: 6 juni 2009, 19:10:38
Hellaas maak ik over dat soort dingen geen grapjes.. :'( :'( :'(


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #34 Gepost op: 8 juni 2009, 05:27:09
Niet iedere huisarts weet om te gaan met trauma letsels.
Ik ken genoeg huisartsen die bij een ongeval eerst een bloeddruk gaat meten, longen beluisteren en vervolgens een anamnese af nemen en zich dan bedenkelijk gaat afvragen wat er nog meer aan de hand kan zijn.  :-\

Gelukkig zijn er ook nog huisartsen die iets meer verstand hebben van trauma.
In het geval van rescue, aard ongeval, hoofd tegen ruit, geen gordel, mijn advies voor die huisarts........slachtoffer lekker laten zitten en nek vast laten houden.

Tja en een eigenwijze huisarts die het beter weet ?
Laat hem dan in die waan, het is zijn verantwoording en een discussie aan gaan heeft geen zin.


peppi

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 29 juni 2009, 20:36:35
Het als omstander wel of niet bellen van 112 is natuurlijk situatie afhankelijk; een paar schaafwondjes en een eruit gekopte vooruit zijn niet vergelijkbaar.
In de eerste casus zou ik geen 112 bellen, in de tweede casus wel. Heel jammer dat ik die arts daar niet blij mee maak... dat interesseert me bijzonder weinig.


mrpddnos

  • EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #36 Gepost op: 13 oktober 2009, 13:53:35
zoiets ben ik vorig jaar ook tegen gekomen. auto-fietser aanreiding. De fietser lag een beetje vreemd met een been daar het frame heen. Ze was wel helder, al reageerde ze soms wat traag. Toevallig was haar eigen huisarts er al bij. Een vriend (sigma) en ik (EHBO' er) stapten even op de huisarts af met de vraag of we helpen konden. Het antwoord was ja. Even werden we door de huisarts op de hoogte gebracht over wat er aan de hand was en dat er al een anmu aanrijdend was. Op de vraag, aan de huisarts, of de patiënt ook pijn had aan de nek of de rug zei hij nee.
Mijn vriend vroeg aan de pat "De huisarts heeft net gevraagt of je last van je nek hebt, toen had je dat niet. Is dit in de tussentijd nog veranderd?" Toen vertelde de pat dat ze juist had gezegd dat ze wel pijn had. Niet heel veel maar ze had wel pijn. Hierop in overleg met de huisarts de nek manueel gefixeerd. Daarhebben we wel een beetje voor moeten inpraten op de huisarts. Hij dacht dat de pat alleen een commotio had.
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #37 Gepost op: 13 oktober 2009, 14:37:35
Op de vraag, aan de huisarts, of de patiënt ook pijn had aan de nek of de rug zei hij nee.
Mijn vriend vroeg aan de pat "De huisarts heeft net gevraagt of je last van je nek hebt, toen had je dat niet. Is dit in de tussentijd nog veranderd?" Toen vertelde de pat dat ze juist had gezegd dat ze wel pijn had. Niet heel veel maar ze had wel pijn. Hierop in overleg met de huisarts de nek manueel gefixeerd. Daarhebben we wel een beetje voor moeten inpraten op de huisarts. Hij dacht dat de pat alleen een commotio had.

Toch vind ik dit lef hebben als EHBO'er. En ook geen teken van goed hulpverlenen, teveel kapiteins op een schip is nooit goed en daar lijkt dit toch wel op. Nu heb je al een huisarts ter plaatse, laat die dan het schip leiden, het is dan ook zijn/haar verantwoordelijkheid.

Al die fixatie op nekletsel lijdt tot meer schade dan dat ermee voorkomen wordt.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #38 Gepost op: 14 oktober 2009, 08:12:17
Sowieso is men in de EHBO (en ook de ambulancewereld) een beetje te gefixeerd op nek fixeren. Alsof er rampen gebeuren als je heldere patienten met wat pijn in de nek niet onmiddelijk stokstijf stil houdt. Zoals een professor traumatologie het hier verwoordde: 'Een heldere, lopende patient bezorgt zichzelf geen dwarslaesie'.
Arts  www.alphalog.nl


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #39 Gepost op: 14 oktober 2009, 14:10:15
Sowieso is men in de EHBO (en ook de ambulancewereld) een beetje te gefixeerd op nek fixeren. Alsof er rampen gebeuren als je heldere patienten met wat pijn in de nek niet onmiddelijk stokstijf stil houdt. Zoals een professor traumatologie het hier verwoordde: 'Een heldere, lopende patient bezorgt zichzelf geen dwarslaesie'.

Pijn en/of tintelingen, raar gevoel bij een whiplash of hoogenergetisch letsel is niet ongewoon.
Vroeger spraken we uitsluitend over een whiplash, tegenwoordig praat iedereen over nekkragen, planken en hoogenergetisch letsel en werd (hals)wervelletsel niet zelden over het hoofd gezien of werd er domweg niet aan gedacht door de hulpverleners.
Tegenwoordig weten we beter (!?!)

Voorkomen is altijd beter dan genezen, maar het moet niet (weer) leiden tot panisch en krampachtig hulpverleningsgedrag van de ambulancezorg en EHBO-ers.
Bij een aanrijding met hoge snelheid of een val van hoogte is de kans zeer aannemelijk dat er sprake kan zijn van wervelletsel en is m.i. het fixeren ook gerechtvaardigd zodra een hoogenergetisch letsel is onderkend.

Een uitspraak bij de Schiphol crash is sterk overdreven: "Iedereen een nekkraag en op de plank"
Afgezien van de beschikbare materialen, zou het handig zijn alleen die slachtoffers te voorzien van nekkraag als daar bij de eerste beoordeling of indicatie reden toe is.
Bij later optredende klachten kan het alsnog, zeker als je al je aandacht op ernstig gewonden moet richten.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we