Mobiel 112 bellen; welke meldkamer?

Auteur Topic: Mobiel 112 bellen; welke meldkamer?  (gelezen 51574 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #120 Gepost op: 21 februari 2007, 19:11:43
Hoe weet een mobieltje waar hij is?? ??? Dat kan toch alleen bij een ingebouwde GPS chip + vrij zicht op de satellieten...  ??? ??? ??? :)

van de masten is bekend waar ze staan, door een driepuntsmeting van de signalen van de zendmasten te doen kun je een vrij nauwkeurige locatie aangeven
Politie Aspirant niveau 4


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #121 Gepost op: 21 februari 2007, 19:12:33
Citaat
Volgens de woordvoerder voor het nieuwe 112, Frank Beers, is het systeem technisch al uitgedacht. "Een mobieltje stuurt bij elk gesprek coördinaten mee, die tot op meters nauwkeurig aangeven waar de beller is. Die informatie is goud waard bij noodhulp."
Ik denk dat meneer Beers zich of iets op de mouw heeft laten spelden, of de klok heeft horen luiden. Een mobieltje zendt geen coördinaten mee. Het enige wat gebruikt kan worden voor de plaatsbepaling is het GSM/UMTS-opstelpunt alwaar het mobieltje op dat moment contact mee heeft. Dan nog is dat vele malen minder nauwkeurig dan coördinaten zoals die van een door een GPS apparaat bepaalde lokatie.

Groeten, Peter.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #122 Gepost op: 21 februari 2007, 19:16:16
van de masten is bekend waar ze staan, door een driepuntsmeting van de signalen van de zendmasten te doen kun je een vrij nauwkeurige locatie aangeven

Dat verhaal heb ik wel vaker gehoord. Leg eens uit, hoe kan een netwerk een driepuntsmeting doen? Een GSM netwerk is geen peilnetwerk. Via de door jouw beschreven methode krijg je bij lange na geen exacte lokatie. Het blijft altijd een ruim gebied en zeker wanneer de telefoon "in beweging" is valt er al helemaal geen conclusie te verbinden aan een driepuntsmeting.

Dit soort verhalen lees ik al sinds het begin van GSM. We zijn nu 13 jaar verder en nog steeds wordt het niet toegepast...

Groeten, Peter.


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #123 Gepost op: 21 februari 2007, 19:19:43
Dat verhaal heb ik wel vaker gehoord. Leg eens uit, hoe kan een netwerk een driepuntsmeting doen? Een GSM netwerk is geen peilnetwerk. Via de door jouw beschreven methode krijg je bij lange na geen exacte lokatie. Het blijft altijd een ruim gebied en zeker wanneer de telefoon "in beweging" is valt er al helemaal geen conclusie te verbinden aan een driepuntsmeting.

Dit soort verhalen lees ik al sinds het begin van GSM. We zijn nu 13 jaar verder en nog steeds wordt het niet toegepast...

Groeten, Peter.


kpn kan blijkbaar met die masten een tot op 100 meter nauwkeurige locatie bepalen, daarnaast pak je bij een 112 telefoontje niet alleen de masten van je eigen netwerk (aangezien 112 ook kan op plekken waar je eigen netwerk geen/matig bereik heeft) daardoor kan er door te kijken welke masten een bepaald bereik hebben in ieder geval een ruwe schatting worden gemaakt van waar iemand zich bevind.
en natuurlijk zeker als een telefoon in beweging is wordt dit lastig. maar ook dan kun je zien met welke masten er verbinding wordt gemaakt en welke dus het dichtstbijzijnd zijn waardoor je ook daarop een locatiebepaling kan uitvoeren. het blijft echter altijd minder nauwkeurig als een gpslocator.

Dit kan ik overigens niet staven met onderzoeken oid, maar is informatie van horen/zeggen en beredenatie naar aanleiding van wat er reeds hier is genoemd
Politie Aspirant niveau 4


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #124 Gepost op: 21 februari 2007, 19:20:07
Dat verhaal heb ik wel vaker gehoord. Leg eens uit, hoe kan een netwerk een driepuntsmeting doen? Een GSM netwerk is geen peilnetwerk. Via de door jouw beschreven methode krijg je bij lange na geen exacte lokatie. Het blijft altijd een ruim gebied en zeker wanneer de telefoon "in beweging" is valt er al helemaal geen conclusie te verbinden aan een driepuntsmeting.

Dit soort verhalen lees ik al sinds het begin van GSM. We zijn nu 13 jaar verder en nog steeds wordt het niet toegepast...

Groeten, Peter.


Waarom durft KPN dan te garanderen dat je binnen 100 m van je huis goedkoper kan bellen?? Zit er meestal dan een 100 overlap tussen het overschakelen naar een andere mast? ???


Michelle1983

  • Gast
Reactie #125 Gepost op: 21 februari 2007, 19:37:31
Dit is misschien wel een aardig artikel over hoe het werkt:
http://www.geonieuws.nl/html/pdf/geo-2004-4/s-01-04-4.pdf


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #126 Gepost op: 21 februari 2007, 19:50:38
Dit is misschien wel een aardig artikel over hoe het werkt:
http://www.geonieuws.nl/html/pdf/geo-2004-4/s-01-04-4.pdf

duidelijk stuk, geeft goed weer wat de problemen zijn.
laat ook wel goed zien dat het kan maar dat de telecombedrijven tegenwerken
Politie Aspirant niveau 4


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #127 Gepost op: 21 februari 2007, 23:01:46
Waarom durft KPN dan te garanderen dat je binnen 100 m van je huis goedkoper kan bellen?? Zit er meestal dan een 100 overlap tussen het overschakelen naar een andere mast? ???

Dat heb ik toch al uitgelegd :) Dat werkt mbv je postcode. Ze kijken welke mast naar hun beleving jouw postcode bedient en louter en alleen als jij gesprekken voert via die mast (lees: die "cel") dan gaan zij er vanuit dat je thuis bent, of binnen de genoemde straal van 100 meter...

Groeten, Peter.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #128 Gepost op: 22 februari 2007, 07:47:06
Dat heb ik toch al uitgelegd :) Dat werkt mbv je postcode. Ze kijken welke mast naar hun beleving jouw postcode bedient en louter en alleen als jij gesprekken voert via die mast (lees: die "cel") dan gaan zij er vanuit dat je thuis bent, of binnen de genoemde straal van 100 meter...

Groeten, Peter.


Ik ben een leek op 'masten' gebied maar staat er in NL om de 200 m een mast?? ???  :)


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #129 Gepost op: 22 februari 2007, 08:33:26
Ik ben een leek op 'masten' gebied maar staat er in NL om de 200 m een mast?? ???  :)

In de binnenstad van Amsterdam misschien wel ja, maar op veel andere plekken niet nee.... Die 100m die ze noemen is maar een getal, denk je echt dat je na 101 meter niet meer "lokaal" belt?

Groeten, Peter.