Mobiel 112 bellen; welke meldkamer?

Auteur Topic: Mobiel 112 bellen; welke meldkamer?  (gelezen 51571 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Franc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 378
Reactie #130 Gepost op: 22 februari 2007, 08:47:52
daarnaast pak je bij een 112 telefoontje niet alleen de masten van je eigen netwerk (aangezien 112 ook kan op plekken waar je eigen netwerk geen/matig bereik heeft)

Dat laatste klopt, maar op het moment dat je aangemeld bent bij je eigen provider, luistert hij (ook tijdens het bellen met 112) niet naar andere netwerken. Pas op moment dat je de dekking van je eigen provider kwijt bent, en je wilt 112 bellen, zal hij roamen op het eerste de beste netwerk (met voldoende dekking) dat hij tegenkomt.

Gegroet,
Franc


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #131 Gepost op: 22 februari 2007, 17:44:08
Dat laatste klopt, maar op het moment dat je aangemeld bent bij je eigen provider, luistert hij (ook tijdens het bellen met 112) niet naar andere netwerken. Pas op moment dat je de dekking van je eigen provider kwijt bent, en je wilt 112 bellen, zal hij roamen op het eerste de beste netwerk (met voldoende dekking) dat hij tegenkomt.

Daar had ik helemaal overheen gelezen en daar heb je inderdaad gelijk in. Veel mensen denken dat het netwerk zo slim is om naar zoveel mogelijk mobieltjes te luisteren, maar het netwerk is juist statisch. Elke zender heeft zijn eigen vaste kanalen, zowel qua zenden als qua ontvangst. In een mobiel netwerk is de telefoon juist het meest intelligente onderdeel. Die luistert naar zoveel mogelijk kanalen, op zoek naar sterkere zenders of in bepaalde gevallen zelfs naar sterkere netwerken. Het mobieltje doet steeds verzoeken om over te schakelen naar andere zenders. Het mobieltje bepaalt de signaalsterke van de door hem ontvangen zenders. Het mobieltje doet een berekening van de afstand tot de zender waarmee hij in contact staat, dit ivm een correctie van het signaal waar ik even niet verder op in zal gaan.

Het netwerk is relatief dom. Die luistert naar wat het mobieltje wil en niet andersom. Zo slim als een mobieltje is, er zit helaas geen GPS-ontvanger in. In de tijd dat GSM zijn intrede deed waren mobiele GPS-ontvangers 10x zo groot als een GSM, dus hoe wilde je die in een GSM verwerken? Hoe betrouwbaar zou zo'n plaatsbepalingssysteem zijn als die oude telefoons vandaag de dag gewoon nog gebruikt kunnen worden?

Plaatsbepaling via GSM? Ja, ze kunnen zien in welke "cel" je je bevindt. In stedelijke gebieden zijn dergelijke cellen relatief klein, op een uitgestrekt gebied zoals de Veluwe kan een cel juist enorm groot zijn. De nauwkeurigheid die men beweert komt een beetje big brother achtig over, maar zo werkt het dus helaas niet. Bovendien, als je net op de grens van 2 cellen woont (ik vertelde al dat mijn GSM regelmatig schakelt tussen verschillende cellen) dan zou je dus een probleem hebben, tenzij KPN zo vriendelijk is om tevens de 'buur-cellen' mee te configureren.

Ook dat is immers weer een voorbeeld hoe "statisch" het netwerk is. Het is niet zo flexibel dat er daadwerkelijk aan de hand van de lokatie (die van stap tot stap kan veranderen) wordt bepaald of je thuis bent of niet. Nee, zo statisch als het netwerk is bel je via een "thuis-cel" die KPN bepaalt aan de hand van de opgegeven postcode.

Nog wat leuks, radiosignalen laten zich nogal graag hinderen door obstakels waardoor je er never nooit vanuit kan gaan dat iemand per definitie belt via de dichtstbijzijnde zender. Vroeger (ik word oud) toen GSM nog in de kinderschoenen stond, was de voor mij dichtstbijzijnde zender van Libertel (ja zo heette dat toen nog) ongeveer 1 kilometer van mij verwijderd. Echter, er stonden tig flats voor die het signaal dusdanig verzwakten dat mijn GSM de voorkeur gaf aan een zender 10 kilometer verderop. Een zender die ik bijna kon zien, zo weinig bebouwing stond er tussen. Ik bedoel maar....

Voor wie het zich afvraagt, eerder had ik al uitgelegd hoe ik weet via welke zender ik bel. Handige feature van (oudere) Nokia's maar ook andere telefoons.

Dat geeft maar weer aan dat dergelijke nieuwe snufjes alleen toegepast kunnen worden wanneer een netwerk "af" is (een netwerk is nooit helemaal af, maar dat terzijde). Ook al is een netwerk zo goed als uitgebouwd, zo'n thuislokatie is als gevolg van verstoringen of blokkeringen van radiosignalen nooit 100% betrouwbaar. Maar het klinkt natuurlijk wel leuk, dat zal het wel zijn...

Groeten, Peter.


Michelle1983

  • Gast
Reactie #132 Gepost op: 22 februari 2007, 19:23:30
Interessant om te lezen, begin het nu ook allemaal wat beter te snappen. Daar past dan ook het aardige verhaal bij dat ik in bepaalde gebouwen van de Universiteit van Tilburg altijd mijn telefoon (nu een Nokia met Vodafone, maar ook gehad met Siemens, Samsung en Motorola op Hi en AH Mobiel (= Telfort netwerk volgens mij )) zal zien overschakelen naar Mobistar.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #133 Gepost op: 22 februari 2007, 20:15:58
Daar past dan ook het aardige verhaal bij dat ik in bepaalde gebouwen van de Universiteit van Tilburg altijd mijn telefoon zal zien overschakelen naar Mobistar

Dan staat je telefoon blijkbaar ingesteld op "automatisch netwerk selecteren" of iets van gelijke strekking. Als je hier hinder van ondervindt is het ook mogelijk om een vast netwerk te selecteren waardoor hij dus niet zomaar een ander dan het eigen netwerk selecteert waardoor de kosten beduidend hoger zouden kunnen uitvallen.

Groeten, Peter.


Michelle1983

  • Gast
Reactie #134 Gepost op: 22 februari 2007, 20:30:28
Je krijgt van Mobistar altijd een berichtje, dat scheelt. Leuk in collegezalen, maar voorkomt wel dat je voor te veel geld belt (en op vakantie uiteraard voorkeursnetwerk). Zou je binnen het gebouw 112 bellen, dan kom je dus wel in België terecht.


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #135 Gepost op: 22 maart 2007, 13:34:04
Nederland te laat met locatieherkenning 112

BRUSSEL - Brussel daagt Nederland voor het EU-Hof van Justitie omdat de 112-centrale de locatie van bellers nog steeds niet goed kan zien. Burgers lopen daardoor onnodig gevaar, zei EU-commissaris Viviane Reding (informatietechniek) donderdag.

Hulpverleners moeten dan langer zoeken naar de plaats van een ongeluk of ramp. De EU-commissaris tikte Nederland al in april 2006 hierover op de vingers.


Het Korps landelijkse politiediensten (KLPD) is van plan pas in oktober in Driebergen een nieuwe centrale in gebruik te nemen waar centralisten de locatie van een gsm-toestel kunnen zien. Vooralsnog ontbreekt de locatieherkenning ook in Italië, Litouwen, Portugal en Slowakije.

(bron: nu.nl)
greetz,  Enrique


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #136 Gepost op: 22 maart 2007, 19:52:21
Het Korps landelijkse politiediensten (KLPD) is van plan pas in oktober in Driebergen een nieuwe centrale in gebruik te nemen waar centralisten de locatie van een gsm-toestel kunnen zien.

Alsof je dat in een week even omzet....  ::) Oktober is ook nog maar de vraag...


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #137 Gepost op: 22 maart 2007, 19:55:44
Dacht dat jij wel enige invloed had daar. Valt dus ook weer tegen.. :P


Wilfred.

  • Gast
Reactie #138 Gepost op: 24 maart 2007, 08:45:22
Perfect, beter laat dan nooit  ;)


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #139 Gepost op: 15 april 2007, 01:26:16
Het nadeel met de GSM naar 112 bellen is dat je het soms beter weet dan de man / vrouw die in Driebergen de telefoon opneemt.

Als ik op de Ruit van Rotterdam-Rijnmond rij dan vraag ik om politie RR. Ik heb het meegemaakt dat men zei volgens mij rijdt u op de rijksweg, mijn antwoord nee op de provincialeweg met raampje open. En ja hoor ik werd doorverbonden met RR.
Leuk en aardig de dames en heren op het 112 callcenter in 3bergen, maar ik beslis wie ik wil spreken.

Ander verhaal. Ik rij in me prive auto op de A12 Gouwe Aquaduct in de richting van Utrecht. Bel 112 en vraag KLPD verkeer. Vraagt zij waar rijdt U ?
Ik zeg KLPD verkeer AUB !
Vraagt zij waar rijdt U ?
Ik zeg A20 Gouwe Aquaduct >> Utrecht. Antwoord ik verbind u door met politie Bodegraven.

Dus ik verbreek de verbinding want als ze het dan zo goed weet moet ze me met Gouda doorverbinden dat ligt er boven en Bodegraven paar kilometer verderop.

Dus maar gewone nummer KLPD gebeld en Verkeer gevraagt en jawel werd netjes doorverbonden zonder vragen.

112 met je GSM bellen is niet altijd verstandig als je weet wie je wanneer moet hebben i.v.m. plaatselijke bekendheid.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen