Dat laatste klopt, maar op het moment dat je aangemeld bent bij je eigen provider, luistert hij (ook tijdens het bellen met 112) niet naar andere netwerken. Pas op moment dat je de dekking van je eigen provider kwijt bent, en je wilt 112 bellen, zal hij roamen op het eerste de beste netwerk (met voldoende dekking) dat hij tegenkomt.
Daar had ik helemaal overheen gelezen en daar heb je inderdaad gelijk in. Veel mensen denken dat het netwerk zo slim is om naar zoveel mogelijk mobieltjes te luisteren, maar het netwerk is juist statisch. Elke zender heeft zijn eigen vaste kanalen, zowel qua zenden als qua ontvangst. In een mobiel netwerk is de telefoon juist het meest intelligente onderdeel. Die luistert naar zoveel mogelijk kanalen, op zoek naar sterkere zenders of in bepaalde gevallen zelfs naar sterkere netwerken. Het mobieltje doet steeds verzoeken om over te schakelen naar andere zenders. Het mobieltje bepaalt de signaalsterke van de door hem ontvangen zenders. Het mobieltje doet een berekening van de afstand tot de zender waarmee hij in contact staat, dit ivm een correctie van het signaal waar ik even niet verder op in zal gaan.
Het netwerk is relatief dom. Die luistert naar wat het mobieltje wil en niet andersom. Zo slim als een mobieltje is, er zit helaas geen GPS-ontvanger in. In de tijd dat GSM zijn intrede deed waren mobiele GPS-ontvangers 10x zo groot als een GSM, dus hoe wilde je die in een GSM verwerken? Hoe betrouwbaar zou zo'n plaatsbepalingssysteem zijn als die oude telefoons vandaag de dag gewoon nog gebruikt kunnen worden?
Plaatsbepaling via GSM? Ja, ze kunnen zien in welke "cel" je je bevindt. In stedelijke gebieden zijn dergelijke cellen relatief klein, op een uitgestrekt gebied zoals de Veluwe kan een cel juist enorm groot zijn. De nauwkeurigheid die men beweert komt een beetje big brother achtig over, maar zo werkt het dus helaas niet. Bovendien, als je net op de grens van 2 cellen woont (ik vertelde al dat mijn GSM regelmatig schakelt tussen verschillende cellen) dan zou je dus een probleem hebben, tenzij KPN zo vriendelijk is om tevens de 'buur-cellen' mee te configureren.
Ook dat is immers weer een voorbeeld hoe "statisch" het netwerk is. Het is niet zo flexibel dat er daadwerkelijk aan de hand van de lokatie (die van stap tot stap kan veranderen) wordt bepaald of je thuis bent of niet. Nee, zo statisch als het netwerk is bel je via een "thuis-cel" die KPN bepaalt aan de hand van de opgegeven postcode.
Nog wat leuks, radiosignalen laten zich nogal graag hinderen door obstakels waardoor je er never nooit vanuit kan gaan dat iemand per definitie belt via de dichtstbijzijnde zender. Vroeger (ik word oud) toen GSM nog in de kinderschoenen stond, was de voor mij dichtstbijzijnde zender van Libertel (ja zo heette dat toen nog) ongeveer 1 kilometer van mij verwijderd. Echter, er stonden tig flats voor die het signaal dusdanig verzwakten dat mijn GSM de voorkeur gaf aan een zender 10 kilometer verderop. Een zender die ik bijna kon zien, zo weinig bebouwing stond er tussen. Ik bedoel maar....
Voor wie het zich afvraagt, eerder had ik al uitgelegd hoe ik weet via welke zender ik bel. Handige feature van (oudere) Nokia's maar ook andere telefoons.
Dat geeft maar weer aan dat dergelijke nieuwe snufjes alleen toegepast kunnen worden wanneer een netwerk "af" is (een netwerk is nooit helemaal af, maar dat terzijde). Ook al is een netwerk zo goed als uitgebouwd, zo'n thuislokatie is als gevolg van verstoringen of blokkeringen van radiosignalen nooit 100% betrouwbaar. Maar het klinkt natuurlijk wel leuk, dat zal het wel zijn...
Groeten, Peter.