Het nadeel met de GSM naar 112 bellen is dat je het soms beter weet dan de man / vrouw die in Driebergen de telefoon opneemt.
Blijf je houden. We zijn niet in heel Nederland bekend en moeten het hebben van onze systemen. Daarom is het handig we een melder krijgen die zelf wel goed bekend is.
Als ik op de Ruit van Rotterdam-Rijnmond rij dan vraag ik om politie RR. Ik heb het meegemaakt dat men zei volgens mij rijdt u op de rijksweg, mijn antwoord nee op de provincialeweg met raampje open. En ja hoor ik werd doorverbonden met RR.
Leuk en aardig de dames en heren op het 112 callcenter in 3bergen, maar ik beslis wie ik wil spreken.
Je vraagt om Rotterdam-Rijnmond en je rijdt op de snelweg, dan rolt er in ons systeem KLPD uit en krijg je die ook. Zo is het protocol, zij zijn daar verantwoordelijk over de snelweg en niet Rotterdam-Rijnmond. Als de meldkamer KLPD bepaald dat het naar de regio gaat beslissen hun dat. In principe beslist de melder, maar lang niet altijd!
Ander verhaal. Ik rij in me prive auto op de A12 Gouwe Aquaduct in de richting van Utrecht. Bel 112 en vraag KLPD verkeer. Vraagt zij waar rijdt U ?
Ik zeg KLPD verkeer AUB !
Vraagt zij waar rijdt U ?
Ik zeg A20 Gouwe Aquaduct >> Utrecht. Antwoord ik verbind u door met politie Bodegraven.
Dus ik verbreek de verbinding want als ze het dan zo goed weet moet ze me met Gouda doorverbinden dat ligt er boven en Bodegraven paar kilometer verderop.
Dus maar gewone nummer KLPD gebeld en Verkeer gevraagt en jawel werd netjes doorverbonden zonder vragen.
Protocol schrijft voor om altijd te vragen waar iemand zich bevind op de snelweg. Niet alle snelwegen zijn KLPD traject en vallen dan onder de verantwoording van de regiopolitie. Er zijn genoeg mensen die KLPD roepen terwijl ze op een 'regio' snelweg rijden. Daarnaast willen we het altijd weten omdat we het in ons systeem
moeten invoeren omdat afspraken nog al eens veranderen onderling zonder dat wij er weet van hebben. Het kan zo zijn dat er op de afdeling een tijdelijk afspraak is om meldingen op een bepaald traject naar de regio door te verbinden om verschillende redenen. Maar dat ziet de melder niet.
Natuurlijk kan het ook fout gaan door weinig regiokennis van een centralist of door andere redenen.
Maar wat versta jij onder het gewone nummer van het KLPD dan?
112 met je GSM bellen is niet altijd verstandig als je weet wie je wanneer moet hebben i.v.m. plaatselijke bekendheid.
Geen 112 bellen is verstandig wil je zeggen?
Oh by the way, ik maak hieruit op dat je geregeld 112 belt, trek je dat soort dingen aan of is het toeval?
als iemand vraagt naar spoorwegpolitie of KLPD, vragen jullie dan ook waarom? en waarom vragen jullie dat dan?
Als iemand zo om de spoorwegpolitie vraagt willen we niet weten waarom maar waar een melder zich bevind. Iemand kan op de parkeerplaats net buiten een station staan en vragen om de spoorwegpolitie maar dan is het voor de regiopolitie. Dat is om misverstanden te voorkomen. Als iemand rechtstreekt vraag op het KLPD idem, we willen graag weten waarom iemand is ivm de verdelingen van de snelwegen.
en mijn laatste vraag: komen er in Driebergen vaak telefoontjes binnen met 'ja hier in de dorpsstraat is brand' of is het 9vande10 keer: mag ik de brandweeer van.. ??
Vaak weten melders wat ze willen en waar ze het willen, maar ook vaak genoeg dat je tien keer om de plaats, dorp, stad vraagt en ze de straatnaam blijven noemen.
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,14869.20.htmlGroeten,
Gerard