Mobiel 112 bellen; welke meldkamer?

Auteur Topic: Mobiel 112 bellen; welke meldkamer?  (gelezen 51578 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #180 Gepost op: 4 april 2009, 12:44:16
Meer info : http://www.faqs.org/patents/app/20080227469

En om na een hoop technisch geneuzel kunnen we na bovenstaande link weer enigzins on-topic :

[0020]When a MS location estimate is ready the invention communicates the result to a subscriber location database that can made available to other applications. During an emergency call this result can be reported to the emergency call dispatch center (PSAP, etc.) using whatever protocols are appropriate to the local jurisdiction.

Hieruit leid ik af dat het wel meedraait met alle gesprekken, maar toch lijkt me dat erg sterk. Het blijkt nogal een flexibele oplossing te zijn die elke operator op zijn eigen manier kan implementeren. Persoonlijk vermoed ik dat dit alleen voor noodoproepen zal gelden, alsmede verzoekjes van Justitie.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #181 Gepost op: 4 april 2009, 12:55:07
Vooral doorgaan met deze discussie als daar nog andere inzichten blijven bestaan!  O0

Ik vind de discussie erg informatief en goed!  O0
(mag ook wel eens gezegd worden.  ;))


Franc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 378
Reactie #182 Gepost op: 4 april 2009, 12:59:54
Het heeft mij een aantal pauzes op het werk gekost om het allemaal door te lezen samen met de documenten die ik eerder poste, maar het was erg leerzaam en intressant.  

Dit draadje heeft mij ook nieuwsgierig gemaakt, ik ga die documenten ook eens verder lezen. Ik haal er echter tot nu toe nog niet uit of dit iets is wat daadwerkelijk in Nederland gebruikt wordt voor GSM.

Ik vraag me alleen nu wel iets af. Jij zegt namelijk dat er geen hardware aanpassingen nodig zijn. Maar hoe 'luistert' een TRX op een basisstation (tijdelijk) naar een andere frequentie, terwijl hij zelf op dat moment bezig is om op zijn éigen frequentie verkeer te verwerken. Want volgens mij is dat zo ongeveer de strekking van jouw verhaal.

Ik heb op internet ook al ontwikkelingen gelezen dat ze dit ook willen doen met Bluetooth, WIFI etc. Het doel is dan om een systeem te kunnen volgen in een gebouw. om een soort GPS navigatie in gebouwen te maken.

Ja, die technieken ken ik. Een kleine 3 jaar geleden heb ik een cursus gevolgd over 'MeshTrack' van Motorola. Helaas in de praktijk er niets mee kunnen doen.
http://www.cal-inc.com/wireless/docs/data_sheet_meshtrack.pdf

Franc


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #183 Gepost op: 4 april 2009, 13:04:04
Nog een reaktie, sorry, mijn 3e op rij.

Ook erg interessant : http://www.willassen.no/msl/node6.html#posisjonsfinning

Hierin staan een aantal leuke afbeeldingen :



Dat zijn de cirkels die ik in mijn eennalaatste posting bedoelde. Geen rekening houdend met sectoren, want zoals ik al schetste zijn er situaties genoeg waarbij je wellicht buiten de meest waarschijnlijke sector kan vallen, de meest simpele reden kan natuurlijk zijn dat de beste cell vol zit en je dus op een alternatieve cell terecht kunt komen. Ga je dan met sectorisering werken dan kan de plaatsbepaling ernstig verstoord worden. Gewoon met cirkels werken, en na 2 metingen zou je zoiets kunnen krijgen :



Let op "probablility", dit woord zal terug blijven keren. Er is nooit 100% zekerheid, dus hoe vaak je ook meet, het zal een "mogelijke" lokatie blijven.

Na drie metingen :



De mogelijke lokatie wordt steeds kleiner en zekerder, maar dat kleine donkergrijze vakje zou nog steeds een oppervlakte van zo'n 100m² kunnen beslaan. Staat er in dat gebied een flatgebouw, probeer dan maar eens uit te vogelen vanuit welke woning er exact wordt gebeld. Wel ben je natuurlijk een aardig eind in de richting, met name handig als iemand echt niet weet waar hij/zij zich bevindt en ik vermoed dat dat (in de toekomst) wellicht de meest voorkomende situatie zal zijn waarin dit gebruikt zal worden.

Als de (drie overgebleven) netwerkoperators dit systeem geimplementeerd hebben dan is het nog de vraag hoe deze informatie bij een 112-centrale terecht komt. Wellicht moet er een koppeling komen met GIS of soortgelijke systemen zodat de lokatie van een 112-gesprek direkt op het scherm verschijnt. Nouja, zo direkt zal dat niet zijn, ik zal nog proberen te achterhalen hoeveel tijd deze methode kost, ook niet geheel onbelangrijk...

EDIT: nog een interessant documentje met een leuke illustratie op pagina 5 :

http://developer.openwave.com/omdtdocs/location_studio_sdk/pdf/Intro_to_Location_Technologies.pdf


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #184 Gepost op: 4 april 2009, 14:40:41
Dit draadje heeft mij ook nieuwsgierig gemaakt, ik ga die documenten ook eens verder lezen. Ik haal er echter tot nu toe nog niet uit of dit iets is wat daadwerkelijk in Nederland gebruikt wordt voor GSM.

Ik vraag me alleen nu wel iets af. Jij zegt namelijk dat er geen hardware aanpassingen nodig zijn. Maar hoe 'luistert' een TRX op een basisstation (tijdelijk) naar een andere frequentie, terwijl hij zelf op dat moment bezig is om op zijn éigen frequentie verkeer te verwerken. Want volgens mij is dat zo ongeveer de strekking van jouw verhaal.


De modernere BST's hebben van wat ik recent las over radio techniek Software Defined Radio techniek aan boord. De zelfde zender stuurt GSM/DCS(GSM1800) en UMTS frequenties uit en ontvangt deze. De modulatie en demodulatie gebeurd in software. Op deze manier kan je makkelijk een BST maken die op 1 frequentie zend, maar op meerdere frequenties luistert. Voordeel van deze techniek is dat je geen of weinig hardware hoeft te vervangen als je andere frequeties en of modulatie technieken gaat gebruiken of tegelijk wil gebruiken.

Mooi voorbeeldje van SDR http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/ hier kunnen radio amateurs met 1 ontvanger op een hele radioband luisteren.
Een computer neemt heel veel digitale samples van de gehele band en de gebruikers kunnen zelf instellen welke frequentie, bandbreedte en modulatie ze willen luisteren.
Je kan dus op 1 radio ontvanger / antenne heel veel virtuele radioontvangers aansluiten. D


@ johan, als het al tot een oppervlak van 100m2 is gereduceerd en er staat een flat, dan is de hulpverlening al in de buurt en zal het zoeken toch sneller gaan, dan een melder die totaal geen clue heeft waar hij zich bevind. In een flat kan je nog vragen aan de melder op welke verdieping hij uit de lift is gestapt ;-) Zelfs als de gebruiker een GPS positie door kan geven weet je niet zeker dat die positie correct is. standaard GPS heeft 95% van de tijd een nauwkeurigheid van beter dan 15 meter. In die andere 5% van de tijd kan je positie zomaar een 150-200 meter fout zijn. ( Eigenwaarneming, Bij een cursus over sateliet navigatie voor me werk, had de instructeur aan het begin van de dag een GPS ontvanger op een PC aangesloten en een programma dat de ontvangen positie op een kaart projecteerde met het traject wat afgelegd was. ) Aan het einde van de dag hadden we met onze voeten in het zwembad aan de overkant gestaan volgens onze GPS. ( 300 meter verder op)
Die nauwkeurigheid van 100m2 vind ik wel netjes.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #185 Gepost op: 4 april 2009, 16:26:51
als het al tot een oppervlak van 100m2 is gereduceerd en er staat een flat, dan is de hulpverlening al in de buurt en zal het zoeken toch sneller gaan, dan een melder die totaal geen clue heeft waar hij zich bevind.

Dat voorbeeld schetste ik ook al, maar ik doelde meer op een ander gebruiksdoel, namelijk op verzoek van Justitie, of in geval van herhaaldelijk misbruik van 112. In die gevallen zal het lastig zijn om iemand exact te lokaliseren, maar je kunt een eventuele zoektocht wel tot een klein gebied beperken.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #186 Gepost op: 4 april 2009, 16:34:17
Dat voorbeeld schetste ik ook al, maar ik doelde meer op een ander gebruiksdoel, namelijk op verzoek van Justitie, of in geval van herhaaldelijk misbruik van 112. In die gevallen zal het lastig zijn om iemand exact te lokaliseren, maar je kunt een eventuele zoektocht wel tot een klein gebied beperken.



Kan het agentschap telecom de laatste 100m2 niet uitvogelen?


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #187 Gepost op: 4 april 2009, 19:54:14
Kan het agentschap telecom de laatste 100m2 niet uitvogelen?

Niet met hun meetstations, daarvoor zijn enerzijds de signalen van mobieltjes te zwak en is het landelijk gezien te druk op die frequenties, waardoor er geen onderscheid te maken is tussen individuele mobieltjes. Daarnaast wordt er gewerkt met zogenaamde tijdsloten. Op 1 frequentie werken meerdere mobieltjes tegelijk, ze zenden niet continu maar pulsend (vandaar dat storende getik op radio/tv). Op 1 frequentie van een basistation kunnen dus meerdere mobieltjes tegelijk aan het zenden zijn (althans, niet gelijk maar om-en-om) waardoor er met de gebruikelijke techniek geen onderscheid gemaakt kan worden tussen de verschillende gesprekken. Misschien zijn daar inmiddels meer geavanceerde technieken voor, maar die zijn mij niet bekend


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #188 Gepost op: 5 april 2009, 11:26:45
Ik hoop dat ik nu niet teveel offtopic ga, maar ik wil graag een praktijkvoorbeeld geven, aangezien ik mijn eigen Nokia handmatig kan forceren om 1 vast kanaal te gebruiken waardoor ik zelf dus een basisstation kan kiezen (voor de insiders, via "NetMonitor"). Ik wil nu een aantal TA's geven (dat zijn stappen van 550 meter) die ik te zien krijg bij een aantal basisstations. Aan de hand van deze gegevens zou iemand met een klein beetje reken- en knutselwerk dus moeten kunnen uitvogelen waar ik ongeveer woon. Hoe je dit doet moet je zelf uitvogelen, ik zal per basisstation de maps.google link geven waarbij de coordinaten in de link staan, misschien kun je daar wat mee :

1. TA=1
2. TA=2
3. TA=4
4. TA=6
5. TA=8
6. TA=4


Ben benieuwd of iemand eruit kan komen, als het teveel offtopic wordt dan hoor ik het graag ;)


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #189 Gepost op: 5 april 2009, 13:40:49
Leuke puzzel . Ik doe mee.
Wat krijgt de winnaar ? een kop koffie  ?
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken