Mobiel 112 bellen; welke meldkamer?

Auteur Topic: Mobiel 112 bellen; welke meldkamer?  (gelezen 51653 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #70 Gepost op: 3 september 2006, 15:02:36
Dit is wel mogelijk, sterker nog; langzamerhand gaan steeds meer meldkamers het zelf doen. In RR komt dit ook eerdaags.

Volgens mij wordt er iets anders bedoeld, want als RR "iets" moet doen, dan gebeurt het dus kennelijk niet automatisch en dat was wel de strekking van het verhaal, het automatisch, zonder dat er mensenhanden bij komen kijken (hooguit vooraf, bij het programmeren van de apparatuur ;) ) bij de juiste regio terecht komen. Een meldkamer kan slechts doorschakelen en niet zien vanaf waar een GSM belt. Dat kan een GSM-netwerk niet eens, dat maakt het ook zo lastig om het te automatiseren...

GRoeten, Peter.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #71 Gepost op: 3 september 2006, 16:27:53
Technische is er veel mogelijk.
Het GSM netwerk kan er voor gemaakt worden, en elke provider kan op elke GSM station programmatuur plaatsen die zelf de postcodegebied van de zendmast.. Echter dit vergt een enorme afstemmings procedure.  En gezien de langzame ontwikkeling van de dienst locatiegebonden dienstverlening (GSM alarmering) was dat al erg lastig..

Daarnaast  zijn nog twee problemen..  De ruit verdeling van de GSM masten van provider KPN is niet gelijk aan de regio indeling, en van Provider T-mobile en van Provider Vodafone zijn allemaal weer anders.., Daarnaast kan op het water een GSM mast van oeverzijde van regio x iets oppikken terwijl je een ambu wilt hebben aan de oeverzijde van regio Y..

Theoretisch kan er een van elke GSM als hij een 112 oproep doet een kruispijling gemaakt worden, zodat er een nauwkeuriger plaats bepaling kan plaats vinden. Echter die software moet ontwikkeld worden en BIZA wil dat niet betalen en GSM providers willen dat ook niet betalen en stel dat provider KPN dat wel zou willen, moet dat voor alle mobiele providers gedaan worden anders heeft dat geen zin. Provider KPN gaat alleen de kosten voor Vodafone niet betalen..


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #72 Gepost op: 3 september 2006, 20:07:01
Ik wil graag een klein dingetje er uit lichten, namelijk - Daarnaast kan op het water een GSM mast van oeverzijde van regio x iets oppikken -
Het probleem wordt nog groter indien op de meldkamer niet wordt onderkend dat het niet aan het water is maar op het water aan een eilandje.
bijv. het haventje aan de Ossehoek (mogelijke aanlanding van gewonden in zowel regio Rijnmond als Zeeland), zijnde een eilandje in de Grevelingen wat door niet ter plaatse bekenden gemakkelijk verward kan worden met haven den Osse op Schouwen-Duiveland (regio Zeeland).
Bij een hulpverlening ter plaatse zal de reddingboot van Ouddorp ter plaatse moeten gaan die alleen door regio Rijnmond of KWC kan worden gealarmeerd.

Kees  8)


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #73 Gepost op: 3 september 2006, 22:23:20
De ruit verdeling van de GSM masten van provider KPN is niet gelijk aan de regio indeling, en van Provider T-mobile en van Provider Vodafone zijn allemaal weer anders

Ik zou het hele woord "ruitverdeling" weglaten, want dat maakt het alleen maar ingewikkelder. Het gaat erom dat de lokatie cq de plaatsing van de zenders niet regiogebonden is, of in elk geval niet conform de grenzen van de veiligheidsregio's. En al zou dat wel zo zijn, dan nog gaan radiosignalen altijd hun eigen weg en hoef je je niet op het water te bevinden om "de verkeerde" mast te gebruiken, ook lopend, fietsend, rijdend op de weg hoef je niet per definitie de meest dichtbijzijnde zender te gebruiken, het gaat om signaalsterkte en het signaal van een zender 10km verderop kan best beter zijn dan het signaal van een zender die om de hoek staat, er hoeft immers maar net een flink gebouw of een bos tussen te staan. Daarnaast kun je een melding rijdend doorgeven en jezelf alweer in een andere regio bevinden op het moment dat de verbinding tot stand is gebracht. Redenen te over waardoor zo'n systeem nooit betrouwbaar zal werken, doorverbinden van regio naar regio is volgens de verschillende verhalen een onbegonnen zaak, waardoor je dus opnieuw 112 kunt bellen, in de hoop nu wel bij de juiste regio terecht te komen.

Dan is het melden van de lokatie betrouwbaarder, waardoor "een mens" je doorzet naar de (volgens hem/haar) juiste regio. Techniek kan helaas niet alles oplossen...

Groeten, Peter.


Mobcop

  • Gast
Reactie #74 Gepost op: 5 september 2006, 08:08:13
Ik snap het hele probleem nog niet. Als je met je GSM belt en het zou mogelijk zijn dat je bij de juiste regio uitkomen, blijft er toch nog altijd een 112-centralist tussen zitten, die eerst moet vragen of je politie, brandweer of ambulance wilt spreken en in welke woonplaats! Nu doet de KLPD dit, maar die verbindt nogal eens verkeerd door omdat ze niet genoeg plaatselijke kennis hebben. Dus het aantal schakels ertussen blijft hetzelfde, alleen de service wordt beter en plaatselijker. Dat geldt trouwens hetzelfde voor de vaste 112 lijnen. Geregeld komen er lijnen binnen die in een andere regio thuishoren. Zo komen lijnen vanuit Nieuwerkerk a/d IJssel regelmatig bij Rijnmond binnen, terwijl het voor Holland-Midden is. Geen probleem toch? Verbinden we ze door met die regio, maar er blijft altijd 1 schakel tussen zitten: de 112-centralist ("wie wilt u spreken? In welke woonplaats?").  Dan nog maar niet te spreken over netnummers van de vaste telefonie die men tegenwoordig kan behouden als je naar een andere regio verhuisd of daar een nieuwe vestiging opstart. Een bedrijf in Groningen kan tegenwoordig dus nu een Amsterdams 020-nummer hebben. Als die 112 bellen moet Amsterdam doorverbinden met Groningen. Dus wat dat betreft zie ik geen verschil tussen 112-vast en 112-mobiel.

gr. Mobcop


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #75 Gepost op: 5 september 2006, 10:53:12
Ik snap het hele probleem nog niet. Als je met je GSM belt en het zou mogelijk zijn dat je bij de juiste regio uitkomen, blijft er toch nog altijd een 112-centralist tussen zitten, die eerst moet vragen of je politie, brandweer of ambulance wilt spreken en in welke woonplaats! Nu doet de KLPD dit, maar die verbindt nogal eens verkeerd door omdat ze niet genoeg plaatselijke kennis hebben. Dus het aantal schakels ertussen blijft hetzelfde, alleen de service wordt beter en plaatselijker. Dat geldt trouwens hetzelfde voor de vaste 112 lijnen. Geregeld komen er lijnen binnen die in een andere regio thuishoren. Zo komen lijnen vanuit Nieuwerkerk a/d IJssel regelmatig bij Rijnmond binnen, terwijl het voor Holland-Midden is. Geen probleem toch? Verbinden we ze door met die regio, maar er blijft altijd 1 schakel tussen zitten: de 112-centralist ("wie wilt u spreken? In welke woonplaats?").  Dan nog maar niet te spreken over netnummers van de vaste telefonie die men tegenwoordig kan behouden als je naar een andere regio verhuisd of daar een nieuwe vestiging opstart. Een bedrijf in Groningen kan tegenwoordig dus nu een Amsterdams 020-nummer hebben. Als die 112 bellen moet Amsterdam doorverbinden met Groningen. Dus wat dat betreft zie ik geen verschil tussen 112-vast en 112-mobiel.

gr. Mobcop

mee eens, zit echter 1 klein maar aan dit handmatig doorverbingen tijdens het rijden.. ik heb 1x klpd gewenst te spreken waarna de centralist eerst ging vragen waarom... iets wat imo niet nodig was waardoor tijd verspild werd (in de tijd van de stenengooiers van viaducten enzo.)
Politie Aspirant niveau 4


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #76 Gepost op: 5 september 2006, 13:10:16
mee eens, zit echter 1 klein maar aan dit handmatig doorverbingen tijdens het rijden.. ik heb 1x klpd gewenst te spreken waarna de centralist eerst ging vragen waarom... iets wat imo niet nodig was waardoor tijd verspild werd (in de tijd van de stenengooiers van viaducten enzo.)

ja en nee, niet alle snelwegen worden gedekt door KLPD, zijn stukjes rondom grote steden waar de regionale politie ook snelweg verzorgt, jij weet dat misschien voor de specifieke lokatie echter, je moet niet uitgaan van jouw eigen kennis (die op dit gebied waarschijnlijk bovengemiddeld is) maar van de gemiddelde kennis (of misschien wel zelfs iets daaronder).


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #77 Gepost op: 5 september 2006, 19:03:40
Hoi allemaal,

Misschien een overbodige vraag maar stel je belt 1-1-2 op het 3 landenpunt. Welk land krijg je aan de lijn?

Geen vraag omdat ik het ergens voor nodig heb maar het lijkt me leuk om te weten.

Iemand?

Groet, Max


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #78 Gepost op: 5 september 2006, 19:37:40
Ik denk het land waar je provider zich bevind, en daar dat pas een aantal KM's over de grens is, zul je gewoon de Nl's ac aan de lijn krijgen!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Franc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 378
Reactie #79 Gepost op: 5 september 2006, 21:37:46
Misschien een overbodige vraag maar stel je belt 1-1-2 op het 3 landenpunt. Welk land krijg je aan de lijn?
Dat ligt er aan of je nog steeds je eigen provider kunt ontvangen of dat je aan het roamen bent op een Belgische of Duitse provider. Het is dus afhankelijk van in welk land je aan het roamen bent.

Gegroet,
Franc