Doodzwijgen fouten HV'ers?

Auteur Topic: Doodzwijgen fouten HV'ers?  (gelezen 4194 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Gepost op: 5 juni 2009, 13:39:28
Naar aanleiding van de discussie in: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,30077.0.html over spookrijdende brandweerauto, kan hier verder gediscussieerd worden over hoe om te gaan met fouten die HV'ers maken.

Hoe gaan we er mee om als we (duidelijke) fouten zien van collega's. Geef je dan wel commentaar of moet je juist proberen om dit intern te houden zodat de buitenwereld dit niet te weten komt.

Mag / moet hier op het forum gediscussieerd worden over duidelijke fouten die opduiken in de media en op video site's of moeten we de andere kant uitkijken en deze negeren?

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #1 Gepost op: 5 juni 2009, 13:56:12
Vraag:

Wat voor zin heeft het om hierover te discussieeren als er in de vorige discussie meningen - pro en contra - door moderators worden verwijderd?

Als je hierover met mekaar wil babbelen, geef mekaar dan ook de ruimte om met mekaar van mening te verschillen.

Anders heeft dit soort discussies geen enkele zin.

RuudF

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 5 juni 2009, 14:12:17
Dit is een discussieforum, hier moet je juist óók over fouten spreken: al is het maar om er lering uit te trekken!!
Als een en ander al uitgebreid in de media is voorbij gekomen, ben je hypocriet als je hier doet of je neus bloedt.

Goed hulpverlenerschap kenmerkt zich door zelfreflectie.

Zelf de hand in eigen boezem steken, en toegeven als je een fout hebt gemaakt draagt bij aan het begrip en respect voor hulpverleners, per slot van rekening zijn alle hulpverleners ook maar mensen die ook hun dag een keertje niet kunnen hebben.

Ruud

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #3 Gepost op: 5 juni 2009, 14:40:33
Dit is een discussieforum, hier moet je juist óók over fouten spreken: al is het maar om er lering uit te trekken!!
Als een en ander al uitgebreid in de media is voorbij gekomen, ben je hypocriet als je hier doet of je neus bloedt.

Goed hulpverlenerschap kenmerkt zich door zelfreflectie.

Zelf de hand in eigen boezem steken, en toegeven als je een fout hebt gemaakt draagt bij aan het begrip en respect voor hulpverleners, per slot van rekening zijn alle hulpverleners ook maar mensen die ook hun dag een keertje niet kunnen hebben.

Ruud

ben ik met je eens, maar dan moet betreffende hulpverlener ook de kans hebben zich te verdedigen. Vaak worden conclusies getrokken (terecht of onterecht) terwijl de andere partij geen notie heeft genomen van de discussie en zich mogelijk van geen kwaad bewust is. daarnaast worden in iedere beroepsgroep fouten gemaakt. Zouden die ook alles aan de grote klok hangen? En ja we leven als hulpverlener in een glazen huis, maar betekend dat dan dat we er zelf ook aan mee moeten doen? Discusieren is goed maar om mensen toewensingen te doen, zoals ik hoop dat je een bekeuring krijg, of ze moeten je rijbewijs innnemen gaat mij te ver. En tot slot. Velen van ons verwijten de korpsleiding dat ze niet achter hun mensen staan. Feitelijk zijn we geen haar beter. Wij veroordelen ook colega's.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 5 juni 2009, 17:41:42
ben ik met je eens, maar dan moet betreffende hulpverlener ook de kans hebben zich te verdedigen. Vaak worden conclusies getrokken (terecht of onterecht) terwijl de andere partij geen notie heeft genomen van de discussie en zich mogelijk van geen kwaad bewust is. daarnaast worden in iedere beroepsgroep fouten gemaakt. Zouden die ook alles aan de grote klok hangen? En ja we leven als hulpverlener in een glazen huis, maar betekend dat dan dat we er zelf ook aan mee moeten doen? Discusieren is goed maar om mensen toewensingen te doen, zoals ik hoop dat je een bekeuring krijg, of ze moeten je rijbewijs innnemen gaat mij te ver. En tot slot. Velen van ons verwijten de korpsleiding dat ze niet achter hun mensen staan. Feitelijk zijn we geen haar beter. Wij veroordelen ook colega's.

'We' zijn volgens mij hier goed in staat om een 'fout' op waarde te beoordelen met alle nuances die daar bij horen. Er zijn zaken die als 'all in the game' te beoordelen tot zaken die 'not done' zijn.

Volgens mij zijn er hier ook voldoende leden met kennis van zaken die kunnen inschatten dat een in de ogen van een leek of belangstellende iets fout lijkt maar dat dit gedaan wordt met een goede / verklaarbare reden. Naar mijn mening kunnen we hier op het forum een genuanceerd beeld neerzetten als tegenhanger van andere site's die deze kennis ontbreken en waar ongenuanceerd reageren de maatlat is.

Maar dat houd aan de andere kant ook in dat 'not done' fouten ons eerder zullen opvallen dan andere site's en dan mogelijk onze kritiek harder zal zijn dan mensen die de kennis van werkwijze en procedures ontbreken.

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #5 Gepost op: 5 juni 2009, 18:34:12
'We' zijn volgens mij hier goed in staat om een 'fout' op waarde te beoordelen met alle nuances die daar bij horen. Er zijn zaken die als 'all in the game' te beoordelen tot zaken die 'not done' zijn.

Volgens mij zijn er hier ook voldoende leden met kennis van zaken die kunnen inschatten dat een in de ogen van een leek of belangstellende iets fout lijkt maar dat dit gedaan wordt met een goede / verklaarbare reden. Naar mijn mening kunnen we hier op het forum een genuanceerd beeld neerzetten als tegenhanger van andere site's die deze kennis ontbreken en waar ongenuanceerd reageren de maatlat is.

Maar dat houd aan de andere kant ook in dat 'not done' fouten ons eerder zullen opvallen dan andere site's en dan mogelijk onze kritiek harder zal zijn dan mensen die de kennis van werkwijze en procedures ontbreken.

Dat klopt ook wel, maar vaak is het een enkeling die de boel opzweept en toch weer net een hele andere discussie van de topic weet te maken.En dat vind ik triest. We willen allemaal wat leren. Het laatst wat ik wil is colega's onderuit halen. Vandaar dat ik het vaak gevaarlijk vind om bepaalde uitspraken te doen.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 5 juni 2009, 20:46:36
daar moet ik je gelijk in geven 90-8.
Dat is soms dus ook een reden dat er uit een topic berichten worden gehaald, omdat er naar een zijspoor wordt geweken
(misschien om even kritisch naar ons zelf te kijken.....start dan een nieuw topic ;))
Vraag:

Wat voor zin heeft het om hierover te discussieeren als er in de vorige discussie meningen - pro en contra - door moderators worden verwijderd?

Als je hierover met mekaar wil babbelen, geef mekaar dan ook de ruimte om met mekaar van mening te verschillen.

Anders heeft dit soort discussies geen enkele zin.
een kritische blik is zekers niet verkeerd, maar de ene hv-er bekijkt het weer door een andere bril dan een ander ( of een buiten staander)
op zich kan dat een een mooie discussie opleveren :)
Het de ruimte geven vind ik absoluut moeten kunnen, maar aub wel netjes en met respect, en daar knijpt het hem soms ;)

weetje_hgl

• geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #7 Gepost op: 6 juni 2009, 13:36:48
Ik denk dat het opzich niet echt collegiaal is, vooal in die gevallen dat er sprake is van een incident waarbij slachtoffers zijn, die het directe gevolg zijn van de gemaakte "fouten".
(dus niet in het geval van de spookrijdende ts, maar meer bij een aanrijding tussen een hv voertuig met een burgervoertuig.)
Dan moet de professionaliteit volgens mij de hoofdrol spelen, niet de mening van een bezoeker van het forum...

Wat ik ook nog even wil opmerken, fouten maken is menselijk, niets menselijks is ons allen vreemd, maar het persoonlijk in ontvangst nemen van kritiek, al dan niet opbouwend bedoelt, is niet voor iedereen even gemakkelijk!
Daarom, denk goed na hoe je als forum "fouten" en/of incidenten bespreekt, dus welke met welke toon...

Verder prima idee om hier nu bij stil te staan....!
 O0
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #8 Gepost op: 14 juni 2009, 12:20:42
Ik denk dat het heel goed is om als hulpverlener open te zijn over de dingen die we goed maar vooral ook fout doen.
We kunnen waarschijnlijk het meeste leren van de dingen die we fout doen en het is dan ook niet verkeerd dat die wat breder in beeld gebracht worden.

Het vereist voor sommigen misschien wel een andere manier van denken, op een ander forum werd onlangs nog beweerd dat je als hulpverlener iets niet fout kon doen "omdat je het naar beste eer en geweten had gedaan"  :-\

Het is mij al wel meerdere malen opgevallen dat het wel geaccepteerd wordt dat we hier al snel een (soms ongezouten) mening hebben over een niet- hulpverlener wanneer die de fout ingaat, maar wanneer het een hulpverlener betreft worden er opeens allerlei slagen om de arm ingebouwd.
Ik vind dat niet terecht, ik ben van mening dat iedereen recht heeft op de zelfde mate van zorgvuldigheid, of je nu over een hulpverlener gaat of niet.

Wat mij betreft mag er dus zeker kritisch gekeken worden naar het optrden van de hulpverleners.
Man en paard mogen bij deze groep in de zelfde mate als bij andere (beroeps)groepen benoemd worden.
Het feit dat er als gevolg van een fout doden vallen moet reden voor zorgvuldigheid zijn, maar geen excuus voor doofpotachtioge praktijken.
Neem de luchtvaart als voorbeeld, iedereen weet dat de honderden doden bij de botsing op het vliegveld van Tenerife verooorzaakt zijn door een fout van KLM gezagvoerder Van Zanten. Van dit soort openheid kunnen we wat leren, door zaken onder de pet te houden is de kans op herhaling levensgroot.

Maar zoals gezegd, zorgvuldigheid naar alle betrokkenen staat hierbij wel voorop
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 14 juni 2009, 12:49:22
Ik ben het volkomen eens met Jacques,

Echter er komt nog een aspect bij.. Schadeclaims..  In dien letselschade advocaten lezen over fouten, heb je als organisatie en/of individu zeer snel een claim aan de broek hangen..  Een schuld vraag belemmert vaak een zuivere evaluatie..

Ook bij de organisatie waar ik bij werk, gaan soms dingen niet helemaal zoals het moet, en het vergt veel van team vaardigheden en individuele reflectie om daar in de evaluatie zuiver mee om te gaan..
Aan de andere kant, kunnen medewerkers van elkaars "fouten" leren..  En kan je met elkaar proberen je dienstverlening nog beter te maken..

Echter er is nog een aspect.. namelijk,  Wat in de een z'n ogen een kunstfout is, lijkt de ander het juist perfect te doen, exact volgens zijn protocolletje..
Dus je hebt ook te maken met achtergrond en kennisniveau, belevingswerelden.   Een lerende en begrijpende houding lijkt heel goed te werken..