In Nederland moeten de belgische ambu's zich aan het RVV e.d. houden dus geen blauw licht aan als er geen spoedeisende rit wordt gedaan. In het verleden is er een belgische ambu geweest die vanaf d ebelgische grens tot aan Groningen zijn blauwe lampen aanhad ivm de overplaatsing van een patient met een fractuur.... Door de politie werd deze bestuurder er later attent op gemaakt dat dit in NL toch echt wat anders geregeld is en niet de bedoeling is.
Jammer dat men in Belgie het paramedic-systeem als enige oplossing ziet, er zijn een hoop nadelen aan verbonden, ambulanceverpleegkundigen inzetten zou een betere optie zijn voor de kwaliteit.
Dit is toch een eideloze discussie hoor. In België heb je twee soorten ambulancediensten (100-112 ambulances en secundaire ambulances). Voor 100 ambulances is een een regelgeving ivm materiaal, voertuig en opleiding.
Voor secundaire wagens is er eigenlijk bijna geen verplichting.
De 100-112 wagens staan op vele plaatsen bij de brandweerdiensten alle brandweermannen of toch zeker 50 % vervangen door ambulanceverpleegkundige is denk ik geen echte optie want er is zoal een tekort aan verpleegkundigen in de ziekenhuizen.
Ook is er hier een uitgebreid netwerk van MUG teams (MMT).
Dus wanneer men de ambulanciers nu zou omscholen tot een soort paramedic (amerikaans of duits systeem) zou men de vpk kunnen inzetten voorwat ze geleerd hebben, werken in een ziekenhuis.
Een groot gedeelte van de opleiding vpk is niet echt nuttig voor gebruik in de dringende ambulance hulpverlening. Mijn vrouw is vpk met beroepstitel in een erkende spoedgevallen dienst (mag dus mee met MUG).
Maar zoals ik eerder al heb vermeld dit is stof tot een eindeloze discussie over verantwoordelijkheid en afstaan van handelingen dewelke ook tusse artsen en vpk gevoerd kan worden.