Belgische Ambulances in Nederland inzetbaar

Auteur Topic: Belgische Ambulances in Nederland inzetbaar  (gelezen 5089 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #10 Gepost op: 1 februari 2004, 16:15:24
Ik vermoed dat men voor overbrengingen (bv van ziekenhuis naar ziekenhuis en vrouwen welke bevallen zijn naar huis brengen) zal gaan doen met de Belgische ambulances. Bij spoedgevallen zal men de Belgische MUG laten komen om alvast de eerste handelingen te verrichten. Voor transport kan men dan wachten op een Nederlandse ambulance.

Ik vermoed dat het op een dergelijke constructie gaat neerkomen...
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


Ambu.952

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 1 februari 2004, 19:25:59
Voor wat betreft het blauwe lampje, in belgie en frankrijk doet men de blauwe lampen aan ten teken dat er een patient in de ambu ligt, beetje folklore lijkt mij, ook beetje rare gewaarwording als je de franse/belgische ambu ziet die met blauw licht aan voor het rode verkeerslicht wacht ....... :-\

Ja, als Nederlandse automobilist zou ik raar opkijken als ik een ambulance zie staan voor het stoplicht met zwaailichten aan. Het zou veel verwarring bij andere bestuurders maken.

groeten,

Rolf


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #12 Gepost op: 2 februari 2004, 00:51:41
Pas reed ik achter een ambu aan die een ongeval was gepasseerd met z'n zwaailichten aan, maar hij vergat ze uit te zetten.
Zo'n 15 km met de lampen aan, 110-120 km/u. Alle andere auto's reden erg voorzichtig, want ja, wat moet je verwachten... ;D
Was een foutje, wat wel aangeeft dat zulke toestanden als in België erg wennen zou zijn.

Christian


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #13 Gepost op: 2 februari 2004, 16:02:38
Inderdaad, vandaar mijn vraag of de belgische MUG-team erachter aan rijdt  ;D . Voor wat betreft het blauwe lampje, in belgie en frankrijk doet men de blauwe lampen aan ten teken dat er een patient in de ambu ligt, beetje folklore lijkt mij, ook beetje rare gewaarwording als je de franse/belgische ambu ziet die met blauw licht aan voor het rode verkeerslicht wacht ....... :-\

Klopt!  :)

Maar in Zeeland heb ik dus al diverse keren gezien dat een Belgische ambu als een normale verkeersdeelnemer door het verkeer gaat, maar wel blauw zwaailicht voert. Dat die Belgische ambu's dat in Belgie doen ok, maar ik Nederland wordt daar toch heel vreemd op gereageerd kan ik me voorstellen.

Er worden vanuit deze regio veel patienten overgeplaatst van regioziekenhuizen naar de academische ziekenhuizen in Belgie (Antwerpen, Gent en Brugge) en andersom. Maar dat hoef ik Marno niet te vertellen :-)

Gr
Erik


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #14 Gepost op: 2 februari 2004, 23:09:17
Dat van de blauwe lichten klopt gedeeltelijk.
Ook dit is aan het veranderen net zoals het in Nederland veranderd is. Dikwijls wordt er in België door sommige diensten misbruik van de signalen gemaakt. Dwz. bij een transport tussen ziekenhuizen zetten zij hun signalen op om sneller op bestemming te zijn en dan een volgende patient te kunnen vervoeren zodat zij x-aantal patienten meer per dag kunnen vervoeren.

Je moet ook weten dat je in België als prioritair voertuig volledig moet stoppen om een roodlicht voorbij te rijden nadat alle andere weggebruikers voorrang hebben verleend. Dus ook gestopt zijn pas dan mag de ambulance met signalen het rode licht voorbijrijden.

Ook de Belgische ambulance bemanningen ijveren voor een betere opleiding zonder dat er vpk aan te pas komen want er is reeds een uitgebreid net van MUG (MMT) teams.
een opleiding in de vorm van het amerikaans-engelse (EMT-PARAMEDIC) of duitse systeem(Rettungssanitater-Rettungsassistent) zou voor Belgie perfect werken mits de ondersteuning van de bestaande MUG teams.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #15 Gepost op: 3 februari 2004, 23:56:04
In Nederland moeten de belgische ambu's zich aan het RVV e.d. houden dus geen blauw licht aan als er geen spoedeisende rit wordt gedaan. In het verleden is er een belgische ambu geweest die vanaf d ebelgische grens tot aan Groningen zijn blauwe lampen aanhad ivm de overplaatsing van een patient met een fractuur.... ??? Door de politie werd deze bestuurder er later attent op gemaakt dat dit in NL toch echt wat anders geregeld is en niet de bedoeling is.

Jammer dat men in Belgie het paramedic-systeem als enige oplossing ziet, er zijn een hoop nadelen aan verbonden, ambulanceverpleegkundigen inzetten zou een betere optie zijn voor de kwaliteit.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #16 Gepost op: 4 februari 2004, 08:34:27
In Nederland moeten de belgische ambu's zich aan het RVV e.d. houden dus geen blauw licht aan als er geen spoedeisende rit wordt gedaan. In het verleden is er een belgische ambu geweest die vanaf d ebelgische grens tot aan Groningen zijn blauwe lampen aanhad ivm de overplaatsing van een patient met een fractuur.... ??? Door de politie werd deze bestuurder er later attent op gemaakt dat dit in NL toch echt wat anders geregeld is en niet de bedoeling is.

Jammer dat men in Belgie het paramedic-systeem als enige oplossing ziet, er zijn een hoop nadelen aan verbonden, ambulanceverpleegkundigen inzetten zou een betere optie zijn voor de kwaliteit.

Dit is toch een eideloze discussie hoor. In België heb je twee soorten ambulancediensten (100-112 ambulances en secundaire ambulances). Voor 100 ambulances is een een regelgeving ivm materiaal, voertuig en opleiding.
Voor secundaire wagens is er eigenlijk bijna geen verplichting.
De 100-112 wagens staan op vele plaatsen bij de brandweerdiensten alle brandweermannen of toch zeker 50 % vervangen door ambulanceverpleegkundige is denk ik geen echte optie want er is zoal een tekort aan verpleegkundigen in de ziekenhuizen.

Ook is er hier een uitgebreid netwerk van MUG teams (MMT).
 Dus wanneer men de ambulanciers nu zou omscholen tot een soort paramedic (amerikaans of duits systeem) zou men de vpk kunnen inzetten voorwat ze geleerd hebben, werken in een ziekenhuis.
Een groot gedeelte van de opleiding vpk is niet echt nuttig voor gebruik in de dringende ambulance hulpverlening. Mijn vrouw is vpk met beroepstitel in een erkende spoedgevallen dienst (mag dus mee met MUG).

Maar zoals ik eerder al heb vermeld dit is stof tot een eindeloze discussie over verantwoordelijkheid en afstaan van handelingen dewelke ook tusse artsen en vpk gevoerd kan worden.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #17 Gepost op: 4 februari 2004, 18:55:19
Tja als er geen zin is in discussie kan je dit forum wel sluiten.......

Jammer dat brandweerlieden denken te menen dat zij maar de patienten in de ambu moeten kunne redden en dat de verpleegkundige maar in het ziekenhuis moet blijven werken, ten eerste maken de verpleegkundigen zelf wel uit waar ze willen gaan werken en ten tweede zijn er nog nooit zoveel levens door de ambulancediensten gered sinds de verplichtstelling van de ambulanceverpleegkundige op de ambulance ten opzichte van de vroegere ambulancebegeleider-niet -verpleegkundige (die vroeger tot zo ongeveer 1989 nog in sommige regio's bestond.

ff-emt's reactie lijkt me meer te maken hebben met territoriumdrift van de belgische brandweer dan met adequate hoogstaande ambulancezorg.....
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #18 Gepost op: 4 februari 2004, 20:34:13
Toch niet hoor Joffry. Maar zoals ik al zij heeft men hier een uitgebreid net van MUG teams (MMT) dewelke binnen een tijdspanne van 15 min. na een ambulance terpllatse kunnen zijn. Dikwijls zijn zij zelfs voor of gelijk met de ambulance terplaatse.
Het is zeker niet een territorium drift van de belgische brandweer om de ambulance bij hen te houden. Maar voor een private dienst is het in België niet echt rendabel om 100 diensten te doen tenzij ze er nog enkele secundaire ambulaces bovenop hebben.
Daarom doen op zeer veel plaatsen de brandweerdiensten de ambulance. Ik werk ook in een ziekenhuis als ambulancier en daar gaat er standaart een vpk mee met de ambulance. Deze hebben niet echt zoeen grote meerwaarde hoor omdat samen met ons in de ernstigen gevallen een MUG team uitgestuurt wordt.
In België mag een verpllegkundige in een ambulance volgens de letter van de wet niet meer dan de gewone ambulancier tenzij dat ze van een lokale arts standing orders krijgen voor sommige handelingen wat natuurlijk zeer spijtig is.
En ja sorry wij redden ook mensenlevens hoor samen met verpleegkundigen en artsen in de ziekenhuizen of op straat.

En natuurlijk dienst een forum voor deze discussies dus laten we ze maar verder zetten.
Een voordeel voor Nederland is dat ze voor de ambulance alles zowat geregeld hebben en dit in België nog zeker het geval niet is. En toch doen de Belgische ambulanciers samen met de MUG teams alles om mensenlevens te redden met de middelen die zij krijgen en kunnen gebruiken.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #19 Gepost op: 4 februari 2004, 21:39:03
Toch niet hoor Joffry. Maar zoals ik al zij heeft men hier een uitgebreid net van MUG teams (MMT) dewelke binnen een tijdspanne van 15 min. na een ambulance terpllatse kunnen zijn. Dikwijls zijn zij zelfs voor of gelijk met de ambulance terplaatse.
Het is zeker niet een territorium drift van de belgische brandweer om de ambulance bij hen te houden. Maar voor een private dienst is het in België niet echt rendabel om 100 diensten te doen tenzij ze er nog enkele secundaire ambulaces bovenop hebben.
Daarom doen op zeer veel plaatsen de brandweerdiensten de ambulance. Ik werk ook in een ziekenhuis als ambulancier en daar gaat er standaart een vpk mee met de ambulance. Deze hebben niet echt zoeen grote meerwaarde hoor omdat samen met ons in de ernstigen gevallen een MUG team uitgestuurt wordt.
In België mag een verpllegkundige in een ambulance volgens de letter van de wet niet meer dan de gewone ambulancier tenzij dat ze van een lokale arts standing orders krijgen voor sommige handelingen wat natuurlijk zeer spijtig is.
En ja sorry wij redden ook mensenlevens hoor samen met verpleegkundigen en artsen in de ziekenhuizen of op straat.

En natuurlijk dienst een forum voor deze discussies dus laten we ze maar verder zetten.
Een voordeel voor Nederland is dat ze voor de ambulance alles zowat geregeld hebben en dit in België nog zeker het geval niet is. En toch doen de Belgische ambulanciers samen met de MUG teams alles om mensenlevens te redden met de middelen die zij krijgen en kunnen gebruiken.

Tuurlijk jullie doen goed werk maar ik denk toch dat wanneer het nederlandse systeem in Belgie wordt ingevoerd er een hoop voordelen en kwaliteitsverhoging kan plaatsvinden. Inderdaad jammer dat de vpk die op de ambu rijdt in Belgie niet zijn/haar deskundigheid kan/mag gebruiken, tijd voor verandering?!!.

 Even een vraagje/grapje, de ''standing orders'' is dat een goed vlaams/nederlands woord ??  ;D ;D ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod