Slangenwagens

Auteur Topic: Slangenwagens  (gelezen 22167 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #30 Gepost op: 18 juni 2013, 10:56:51
Citaat van: ricky-power link=msg=1068959 date=1345015408
Bij dit voertuig liggen de slangen van het WTS achter het luik waar ''normaal'' de pomp zit heb je daar misschien een foto van?? En ik vroeg me af hoe de slangen weer worden opgeruimd. Hoorde dat deze tot bijna boven in vol ligt.

Dit voertuig is uitgerust met een dompelpomp 3200 liter/minuut.
Lijkt mij een handige combinatie,zou echter in de toekomst een dompelpomp van minimaal 6400 liter/minuut,voor de voeding van tenminste twee autospuiten kiezen.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #31 Gepost op: 18 juni 2013, 12:32:01
Citaat van: Thor link=msg=1174804 date=1371545811
Dit voertuig is uitgerust met een dompelpomp 3200 liter/minuut.
Lijkt mij een handige combinatie,zou echter in de toekomst een dompelpomp van minimaal 6400 liter/minuut,voor de voeding van tenminste twee autospuiten kiezen.

Hoe wil je die 6400 liter/minuut door 4 75mm slangen persen over een afstand van 500 tot 1000 meter ?
Zelfs een BZK-DPH/DPA heeft die capaciteit over die afstand niet.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #32 Gepost op: 18 juni 2013, 14:10:49
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1174828 date=1371551521
Hoe wil je die 6400 liter/minuut door 4 75mm slangen persen over een afstand van 500 tot 1000 meter ?
Zelfs een BZK-DPH/DPA heeft die capaciteit over die afstand niet.

Nu is deze wagen Kampen/IJsselmuiden uitgelegd voor 3200 liter/minuut voor 2x75 mm totale slanglengte aan boord 1800 m,dus 2 x 900 meter.
6400 liter/minuut dus 4 x 75 mm vereist slanglengte aan boord 3600 m of 4x900 m.
Je kunt natuurlijk ook uitgaan van 150 mm, capaciteit 150 mm is gelijk aan 4 x 75 mm, bijv. 1000 m.

N.B. Aan het einde van de slang telt alleen het volume en niet de druk als je er autospuit of andere pomp op koppelt.
Als je maar een paar waterkolom (zeg 0,2- 0,5 Bar) overhoudt is het al vodoende.
De druk aan het einde van de slang wordt pas belangrijk als je er een waterkanon oid op zet. Dan tellen druk en volume wel.
Er zijn meerdere typen meertraps dompelpompen,je kunt de druk naar wens opvoeren door de juiste keuze te maken.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #33 Gepost op: 20 juni 2013, 15:46:46
Citaat van: Thor link=msg=1174868 date=1371557449
Nu is deze wagen Kampen/IJsselmuiden uitgelegd voor 3200 liter/minuut voor 2x75 mm totale slanglengte aan boord 1800 m,dus 2 x 900 meter.
6400 liter/minuut dus 4 x 75 mm vereist slanglengte aan boord 3600 m of 4x900 m.
Je kunt natuurlijk ook uitgaan van 150 mm, capaciteit 150 mm is gelijk aan 4 x 75 mm, bijv. 1000 m.

N.B. Aan het einde van de slang telt alleen het volume en niet de druk als je er autospuit of andere pomp op koppelt.
Als je maar een paar waterkolom (zeg 0,2- 0,5 Bar) overhoudt is het al vodoende.
De druk aan het einde van de slang wordt pas belangrijk als je er een waterkanon oid op zet. Dan tellen druk en volume wel.
Er zijn meerdere typen meertraps dompelpompen,je kunt de druk naar wens opvoeren door de juiste keuze te maken.

Als je grotere hoeveelheden wilt verpompen, met 150 mm slangen, dan hebben we daar toch het BZK- Dompelpompsysteem voor operationeel ?
Het voertuig is er vooral voor snel het eerste blusvoertuig voorzien van bluswater wat op grotere afstand gehaald moet worden.
Heb je meer nodig dan val je terug op het BZK dompelpomp systeem.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #34 Gepost op: 20 juni 2013, 16:37:14
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1175746 date=1371736006
Als je grotere hoeveelheden wilt verpompen, met 150 mm slangen, dan hebben we daar toch het BZK- Dompelpompsysteem voor operationeel ?
Het voertuig is er vooral voor snel het eerste blusvoertuig voorzien van bluswater wat op grotere afstand gehaald moet worden.
Heb je meer nodig dan val je terug op het BZK dompelpomp systeem.

Bij bepaalde branden, zeker als het bijv. om landelijk gebied of waterwinning vanaf grotere hoogte bijv. dijk, kade, of grote afstand water tot de begaanbare weg gaat rukt dit voertuig bij de alarmering Kampen e.o. ook direct uit. Kan dan ook vrijwel onmiddellijk op (grotere) afstand water leveren. Het BZK dompelpomp systeem neemt voordat het ter plaatse is en uiteindelijk inzetbaar is wel de nodige tijd.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #35 Gepost op: 20 juni 2013, 17:21:19
Citaat van: Thor link=msg=1175769 date=1371739034
Bij bepaalde branden, zeker als het bijv. om landelijk gebied of waterwinning vanaf grotere hoogte bijv. dijk, kade, of grote afstand water tot de begaanbare weg gaat rukt dit voertuig bij de alarmering Kampen e.o. ook direct uit. Kan dan ook vrijwel onmiddellijk op (grotere) afstand water leveren. Het BZK dompelpomp systeem neemt voordat het ter plaatse is en uiteindelijk inzetbaar is wel de nodige tijd.

Dus, precies wat ik zeg.


williamharthoorn

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,527
  • www.112barneveld.nl
Reactie #36 Gepost op: 19 september 2013, 07:10:36


Regio: Noord- en Oost Gelderland
Korps: Hattemerbroek
Soort voertuig: PM/SL
Merk & type: MAN TGL8.220
Roepnummer: 06-6763
Kenteken: BZ-HJ-21
Bijzonderheden:


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #37 Gepost op: 20 september 2013, 08:55:32
Citaat van: williamharthoorn link=msg=1202655 date=1379567436


Regio: Noord- en Oost Gelderland
Korps: Hattemerbroek
Soort voertuig: PM/SL
Merk & type: MAN TGL8.220
Roepnummer: 06-6763
Kenteken: BZ-HJ-21
Bijzonderheden:

Toch leuk, dat die front-flitsers de achterbumper van de voorganger aanstralen.................weet iemand of dit voertuig is uitgerust met knipperende koplampen ?


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #38 Gepost op: 28 september 2013, 18:42:17




Dienst: VRK – Brandweer Kennemerland
Kazerne: Heemskerk
Roepnummer: 12-2160
Soort voertuig: Slangenwagen
Merk & type: Mercedes-Benz Atego - Ziegler
Kenteken: BV-FS-20
Bijzonderheden: -
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


-Volvo-34-

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,199
Reactie #39 Gepost op: 28 september 2013, 22:03:21
Citaat van: Niels! link=msg=1205173 date=1380386537




Dienst: VRK – Brandweer Kennemerland
Kazerne: Heemskerk
Roepnummer: 12-2160
Soort voertuig: Slangenwagen
Merk & type: Mercedes-Benz Atego - Ziegler
Kenteken: BV-FS-20
Bijzonderheden: -
Wat is nou eigenlijk de inhoud van zo'n slangenwagen? Echt in alle luiken alleen maar slangen, & overig spul voor waterwinning? Zit er bijvoorbeeld ook een pomp op zo'n auto?
Hulpdiensten fotograaf - First AED Responder - Vrijwilliger stichting '6 minuten Waterland'.