Slangenwagens

Auteur Topic: Slangenwagens  (gelezen 22173 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

williamharthoorn

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,527
  • www.112barneveld.nl
Reactie #10 Gepost op: 5 oktober 2010, 06:54:34

Regio               : 11 - Zaanstreek Waterland
Korps               : Purmerend
Post                 : Purmerend
Soort voertuig    : PM6/SL
Roepnummer      : 11-5061
Merk                : MAN 6.113LF (L2000)
Fabrikant          : Karhof
Kenteken          : BH-LJ-07
Bouw/dienstjaar : 1999
Bijzonderheden  :


Regio               : 11 - Zaanstreek Waterland
Korps               : Landsmeer
Post                 : Landsmeer
Soort voertuig    : GM/SL
Roepnummer      : 11-3081
Merk                : MAN 6.113LF (L2000)
Fabrikant          : Karhof
Kenteken          : BH-ND-36
Bouw/dienstjaar : 1999
Bijzonderheden  :


Blauwie

  • ZUID-HOLLAND ZUID
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,494
  • IC verpleegkundige i.o. | vrijwillige brandweer
Reactie #11 Gepost op: 29 december 2010, 13:42:30


Soort voertuig: Slangenwagen
Merk voertuig: Mercedes Vario
Roepnummer: 618
Korps: 's-Hertogenbosch
Regio: Brabant-Noord
Bijzonderheden:
Brandweer Papendrecht


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #12 Gepost op: 12 juli 2011, 15:13:21


Regio: 06 - Noord- en Oost Gelderland
Korps: Oldebroek
Post: Hattemerbroek
Soort voertuig: SL/WTS-500/PM
Roepnummer: 06-6763
Merk: MAN TGL-8.220
Opbouw: DRV Hoogeveen
Kenteken: BZ-HJ-21
Bouw/dienstjaar: 2011
Bijzonderheden: Net vandaag overgedragen... groot deel van de bepakking moest nog overgezet worden. Volledige serie op mijn website.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Marvin Bruins

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
    • 112 ijsselland
Reactie #13 Gepost op: 23 juni 2012, 16:53:14

Regio:04-IJsselland
Post:IJsselmuiden
Korps:Kampen
Soort voertuig:AS/SL-600
Roepnummer:04-1463
Merk:MAN TGM 15.280 4x4
Opbouw:HDS
Kenteken:BV-LB-46
Bouw/dienstjaar:2009
Bijzonderheden:Het voertuig kan 1800m 3'' slangen uitrijden.Het voertuig is ook voorzien van een veetakel.


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #14 Gepost op: 23 juni 2012, 22:41:49
Opvallend dat er steeds meer slangenwagens, of met MSA, of met ingebouwde GV pomp worden aangeschaft. Idem voor de tankwagens, al of niet omgebouwde melkwagens o.i.d. Vanuit de brandweergedachte dat er standaardisatie moest worden doorgevoerd in het type voertuigen een bijzonder verschijnsel. Voor watertransport over lange(re) afstand en met grote(re)volumes was/is toch het GWT (WTS 1000 en 2500) bedacht? Wat is de reden dat steeds meer korpsen overgaan, danwel teruggaan naar de bovenstaande eenheden. MSA's staan in de meeste alarmeringstabellen niet meer genoemd, "bestaan" dus niet meer. Is in de gemeenten waar nu deze eenheden staan onderzocht hoe het zit met de inzetsnelheid en -mogelijkheid van de DPH, SLH 3 km of DPA?

Waarschijnlijk is de praktijkervaring dat de SL/MSA die direct wordt meegealarmeerd bij bepaalde branden of in buitengebieden sneller operationeel zal zijn. En ik denk ook gemakkelijk inzetbaar in weilanden, uiterwaarden of sloten achteraan een boerenerf. Ik zie ook grote voordelen zodra het aantal OBK's wordt verminderd om een SL/MSA mee te laten rijden die direct met waterwinning vanuit een singel, "wijkbrandkraan" begint als de brandomvang daar aanleiding toe geeft. Veel sneller en genoeg capaciteit aan slangen en pompdruk voor de "normale" brandbestrijding.

Hoe heeft het plaatselijke commando dit kunnen regelen, vooral in de geregionaliseerde gebieden waar heel veel repressieve aspecten vanuit de ivoren toren aan strakke regels en uitrukprocedures wordt getoetst.


ricky-power

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #15 Gepost op: 15 augustus 2012, 09:23:28

Regio:04-IJsselland
Post:IJsselmuiden
Korps:Kampen
Soort voertuig:AS/SL-600
Roepnummer:04-1463
Merk:MAN TGM 15.280 4x4
Opbouw:HDS
Kenteken:BV-LB-46
Bouw/dienstjaar:2009
Bijzonderheden:Het voertuig kan 1800m 3'' slangen uitrijden.Het voertuig is ook voorzien van een veetakel.

Bij dit voertuig liggen de slangen van het WTS achter het luik waar ''normaal'' de pomp zit heb je daar misschien een foto van?? En ik vroeg me af hoe de slangen weer worden opgeruimd. Hoorde dat deze tot bijna boven in vol ligt.


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #16 Gepost op: 18 augustus 2012, 14:22:18
Kijk maar eens op www.brandweerkampen.nl onder materieel, daar staan diverse foto's van de AS/SL 1463, ook van de achterzijde. Lijkt haast op een soort lade die een stuk uit het voertuig getrokken kan worden.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #17 Gepost op: 18 augustus 2012, 14:35:13
Al die slangen mogen weer met het handje terug gevouwen worden in die rekken, een hele klus dus. Maar dat is het opruimen van het GWT ook, ook allemaal handwerk. >:D


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #18 Gepost op: 18 augustus 2012, 20:28:06
Kijk maar eens op www.brandweerkampen.nl onder materieel, daar staan diverse foto's van de AS/SL 1463, ook van de achterzijde. Lijkt haast op een soort lade die een stuk uit het voertuig getrokken kan worden.

Als ik het zo zie kan het slangerek er met een heftruck o.i.d. worden uitgehaal maakt het hervullen een stuk makkelijker.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #19 Gepost op: 18 augustus 2012, 22:59:05
Als ik het zo zie kan het slangerek er met een heftruck o.i.d. worden uitgehaal maakt het hervullen een stuk makkelijker.
Op de voertuigenpagina staat inderdaad ook een heftruck afgebeeld.