Als ik het goed begrijp, wil je mensen gewoon zelf laten betalen voor hun zinloze medische vragen. Da's de enige reden die ik uit je hele verhaal kan halen. Patienten hebben alleen doorgaans geen flauw idee wat spoedeisend is. De een loopt met een pneumonie nog dagen rond, de ander belt bij iedere verkoudheid. (Goede) triage aan de telefoon is daarvoor een van de weinige goede/goedkope oplossingen.
Dat patienten tegenwoordig 'mondig' of zelfs agressief zijn is een probleem dat niet opgelost moet worden met een dokter die dan maar gewoon een onzinnige rit rijdt. Ik zou die dokter ook niet willen zijn, binnen twee dagen hang ik dan mijn stethoscoop aan de wilgen. (Onbekend spreekwoord in het ziekenhuis: Als er een vrije middag dreigt, komt er altijd een flutconsult)
Daarbij zie je huisartsen als specialist en niet voor huis, tuin en keukenvraagjes. Daarin heb je gelijk en dat staat absoluut niet ter sprake. Echter, zij zijn er ook/juist voor huis, tuin en keukenvragen. Dat deze niet in het midden van de nacht moeten worden gesteld, is een logica die bij sommige mensen gewoon ontbreekt. Maar dat probleem los je niet op door een compleet systeem op te zetten van wissewasjes-artsen. Patienten die bellen met vragen die niet spoedeisend zijn, moeten gewoon terugverwezen worden naar hun eigen huisarts. Die is 'specialist kleine huis-tuin-en-keuken geneeskunde dingetjes'... wat je daar dan ook mee bedoelt?
Wat jouw voorstel is, is een compleet systeem opzetten voor artsen die onnodige dingen doen om de kosten niet op de maatschappij te verhalen. Ik vind dat een slecht idee en zonde van de mankracht.
Patient-educatie, goede telefonische triage en een goed IT-systeem zijn zinner investeringen.