Feiten en meningen omtrent AVD Verkeer

Auteur Topic: Feiten en meningen omtrent AVD Verkeer  (gelezen 89419 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #100 Gepost op: 13 juni 2009, 01:02:18
Voor de goede orde; de eerste de beste BOA die met een BBgun over straat gaat pleegt - net als elke andere volgroeide samensmelting van een mannelijke zaadcel en een vrouwelijke eicel - een overtreding Wet Wapens en munitie.

Kindertjes: don't try this at home.

De vakantie komt er weer aan en je moest eens weten hoeveel van dit soort meuk er op Schiphol uit de koffers van de kids wordt getakeld.

Voor wat betreft BOA's/ beveiligers met X marker: die hebben zich dat niet verschaft als koppel vulling. En nog steeds zoek ik naar de juridische onderbouwing voor het besluit om de x marker toe te staan.

En ja: pepperspray is een wapen:

Artikel 2

1. Wapens in de zin van deze wet zijn de hieronder vermelde of overeenkomstig dit artikellid aangewezen voorwerpen, onderverdeeld in de volgende categorieėn.

Categorie II

6°. voorwerpen, bestemd voor het treffen van personen met giftige, verstikkende, weerloosmakende, traanverwekkende en soortgelijke stoffen, met uitzondering van medische hulpmiddelen en van vuurwapens in de vorm van geweren, revolvers en pistolen, bestemd voor het afschieten van munitie met weerloosmakende of traanverwekkende stof;

bron: http://www.st-ab.nl/wetten/0980_Wet_wapens_en_munitie_Wwm.htm


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #101 Gepost op: 13 juni 2009, 01:06:51
Laten we de discussie over de juridische waarheid om de x-marker in nederland te mogen kopen in het topic voeren wat jerommeke aangaf!  :)

Ik bedacht me net, dat we al eens een bladzijde of 8 volgebabbeld hadden over die Xmarker!

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,10935.30.html

Laten we hier de discussie houden over de uitstraling van de BOA van AVD Verkeer en of hij wel/niet mag impliceren dat hij pepperspray bij zich heeft terwijl het (ff voor de discussie) bijvoorbeeld een busje deo is...  ;) :)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #102 Gepost op: 13 juni 2009, 01:24:28
Er wordt zelfs openlijk toegegeven dat men met dat goedje loopt...  ::) Dus vermoedens worden bevestigd.

Hier even mij ervaringen betreft X-marker.
Hoe langer hoe meer krijgen wij als verkeersregelaar zelfs te maken met extremere vormen van agressie (afhankelijk van het tijdstip en locatie waar onze inzet plaatsvindt) en naar mijn mening is X-marker hiervoor een goede oplossing.
X-marker heeft naar mijn mening zowel een preventieve als repressieve werking.
Preventief: Een belager zal schrikken op het moment dat je uberhaupt naar een spuitbus grijpt, of dit nou pepper, x-marker of deo is.
Repressief: Je kunt je belager vertragen in zijn actie door het gebruik van het blauwe schuim, daarnaast blijft de dader herkenbaar.
Binnen ons bedrijf hanteren we wel een strikt beleid betreft het gebruik van de X-marker. Hij wordt in principe zodanig gedragen dat niet voor iedereen zichtbaar is dat we hem dragen. Daarnaast wordt hij alleen gebruikt indien er geen andere uitweg meer is.
Gelukkig heb ik en ook mijn collega's nog geen situatie meegemaakt waarin het nodig was de X-marker te gebruiken en hopelijk houden we dit ook zo. Daar het bezit en in bepaalde situaties ook het gebruik van X-marker toegestaan is, hebben wij besloten dit middel toe te voegen aan onze persoonlijke uitrusting puur voor het geval dat.
Van enkele politieambtenaren binnen onze veiligheidsregio heb ik hierop zeer positieve reacties gehad, vooral ook vanwege het strenge beleid dat gehanteerd wordt voor gebruik.


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #103 Gepost op: 13 juni 2009, 11:15:44
Ja een ieder mag de houder dragen die de opsporingsdiensten ook hebben er is geen allen recht op
het bij zich dragen van smurfenspray is bij de wet niet verboden en mag daar door ook niet in beslaggenomen worden, ook het gebruik er van in noodweer het enige wat ze moeten doen is zo spoedig mogelijk (lees gelijk) aangifte gaan doen en vertellen dat ze een smurf hebben gemaakt en een PVB laten opmaken hierover.

maar vogens mij hoort dit niet echt in deze discussie dit ter zijde
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


Ijs_Duivel

  • Gast
Reactie #104 Gepost op: 13 juni 2009, 11:17:39
Ja een ieder mag de houder dragen die de opsporingsdiensten ook hebben er is geen allen recht op
het bij zich dragen van smurfenspray is bij de wet niet verboden en mag daar door ook niet in beslaggenomen worden, ook het gebruik er van in noodweer het enige wat ze moeten doen is zo spoedig mogelijk (lees gelijk) aangifte gaan doen en vertellen dat ze een smurf hebben gemaakt en een PVB laten opmaken hierover.

maar vogens mij hoort dit niet echt in deze discussie dit ter zijde

  

Ik zie het al voor me daar op het politiebureau, vraagt de verbalisant ja uhh kun je een signalement geven van die persoon. "uhhh jaa.. Blauw???"  ;D


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #105 Gepost op: 13 juni 2009, 11:53:24
Ik zie het al voor me daar op het politiebureau, vraagt de verbalisant ja uhh kun je een signalement geven van die persoon. "uhhh jaa.. Blauw???"  ;D

je bent de witte puntmuts vergeten  ;D ;D ;D

Maar je hebt de PVB nodig om gratis een nieuwe x-marker te krijgen van de leverancier vandaar. (teminste dit staat op de site van X-marker)
Tevens dekje je eigen in mocht er een smurf tegen jou aangifte willen doen.
Of komt hij door het sleutelgat ;D ;D
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #106 Gepost op: 13 juni 2009, 15:12:12
maar ook opletten bij de waterkraan............................................
 ;D ;D :P
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Bart S

  • Gast
Reactie #107 Gepost op: 13 juni 2009, 20:03:14
http://paramedic.web-log.nl/paramedic/files/Richtlijn_IM_tcm174-139778.pdf

(...)

Fend-off:
Een beveiligingsvoertuig in de fend-off positie plaatsen: het voertuig schuin en zo breed mogelijk op de rijstrook plaatsen ter afscherming van een incident. Door de richting waarin het voertuig schuin is geplaatst is, wordt de rijrichting van het overige verkeer bepaald. Omdat het voertuig een bufferfunctie vervult, mag er nooit iemand in het voertuig blijven zitten.

(...)


En nu even bovenstaande foto openklikken...  ;)

Klopt, hij staat verkeerd. Neus moet de rijrichting van het verkeer aangeven. Rijkswaterstaat geeft enkele malen per jaar een gratis dag over IM. Wellicht dat de mannen van AVD daar eens hun licht opsteken.... www.wordsatwork.nl ;D


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #108 Gepost op: 13 juni 2009, 20:20:10
Ik zie het al voor me daar op het politiebureau, vraagt de verbalisant ja uhh kun je een signalement geven van die persoon. "uhhh jaa.. Blauw???"  ;D

Als iemand helemaal uit zijn dak gaat tegen een verkeersregelaar / parkeercontroleur, wat denk je dat er dan gebeurt als de agressor blauwe verf op zijn gezicht en kleding krijgt... vast geen deėsculerende reactie...  ::) ::) ;) :-X Dat worden vast en zeker een paar harde tikken...

Als je zonodig je werknemers moet / wil 'bewapenen' kan je beter het geld investeren in zoiets als dit: http://www.sn.nl/sn/omgaan-met-agressie-en-intimidatie ipv een zeepbel met blauwe verf. ;)


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #109 Gepost op: 13 juni 2009, 20:30:12
Het gaat in deze discussie niet over de legitimiteit van x-marker (misschien wel last van overdadig zweet dus een busje deo ;D) maar om het feit dat het pepperspray impliceert op de manier zoals de BOA het in deze casus draagt. Volgens mij wordt pepperspray toch echt gezien als een wapen?  :)

Een beetje verstandige werkgever laat zijn werknemers er niet mee rondlopen. Daarnaast kan ik me voorstellen dat het buro bestuurlijke politiezorg het bedrijf en/of de werknemer(boa) aan zal spreken over het dragen van een holster met die blauwemeuk.