Beste meedenkers,
Als verpleegkundig centralist op een van de MKA's in ons mooie landje maak ik me zo langzaam aan ernstige zorgen.
Ik ben verpleegkundige in hart en nieren, en weet redelijk wat over letsels, ongevallen en meldersinstructies. Brand blijf ik echter het liefst ver van en ik heb dan ook geen idee wat ik allemaal zou moeten vragen, hetzelfde geldt voor een diefstal of overval.....
Ik wil absoluut niet beweren dat uitsluitend verpleegkundigen het kunstje van uitvragen en triageren beheersen (we hebben overigens geen uitvraagprotocollen) er zijn zeker niet-verpleegkundig centralisten die dit kunstje minstens zo goed beheersen.
Feit blijft wel dat (zoals ze er bij ons over denken) het grote risico zit in het niet sturen van een ambulance (doorverwijzen dus). En dat men vind dat uitsluitend een verpleegkundig centralist dit mag doen. Niet verpleegkundig-centralisten kunnen dan dus wel een melding aannemen maar moeten dan ook een ambulance sturen, dit lijkt mij niet echt de meest gewenste situatie. Denk bijvoorbeeld eens aan een gemiddelde uitgaansavond, als we dan op iedere melding zouden moeten sturen.......
Ik wacht met spanning af wat dit ons allemaal gaat brengen.