Ter Horst: Eén centralist voor politie, brandweer en ambulance

Auteur Topic: Ter Horst: Eén centralist voor politie, brandweer en ambulance  (gelezen 8350 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Rein

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 894
Tijdens de opening van de nieuwe gemeenschappelijke meldkamer Kennemerland (topic) deed minister Ter Horst een uitspraak waarbij ik benieuwd ben naar jullie mening.
Zij vertelde namelijk in haar toespraak dat ze in de toekomst graag ziet dat iedere centralist zowel brandweer, ambulance als politie oproepen kan aannemen en verwerken. Ik zag enkele mensen in de zaal elkaar blikken toewerpen waarbij duidelijk werd dat niet iedereen om dit voorstel staat te springen.

Hoe denken jullie hierover? :)




Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #1 Gepost op: 11 juni 2009, 09:09:04
Het zal best kunnen maar de kwaliteit zal denk ik ver achteruit gaan.


CPrime

  • Agent / Medewerker GGP - Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #2 Gepost op: 11 juni 2009, 15:40:14
Ik moet zeggen dat ik niet helemaal thuis ben in het meldkamergebeuren, maar lijkt mij een slecht plan. Een centralist doet namelijk meer dan alleen maar de meldingen in een computer tikken. Centralisten moeten de meldingen die burgers doen analyseren, daarbij burgers uithoren over wat er nou precies aan de hand is en vervolgens de melding/het probleem qualificeren. Daarbij komt, lijkt mij, wel enige kennis en ervaring op het gebied van het probleem bij kijken.
Zo weet een politieagent over het algemeen bar weinig over branden, behalve dat het erg heet is en dat er rook vanaf komt.
Wij kennen allerlei verschillende hulpverleningsorganisaties simpelweg vanwege de uiteenlopende en totaaalverschillende probleematiek. Lijkt mij dat weer terugkomt bij de centrale.
Dierenambulance Amsterdam - Chauffeur, Dierenhulpverlener (bijrijder), centralist, lid bootteam, Coördinator Calamiteiten- en Rampenteam. EHBO  -BLS &


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 11 juni 2009, 21:00:05
Ach het zal me ook helemaal niets verbazen als er een uitspraak komt vanuit het "Haagse"dat men een landelijke meldkamer wil hebben voor alle oov diensten. En die zal dan waarschijnlijk ook nog in 3-bergen moeten komen.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #4 Gepost op: 11 juni 2009, 22:06:40
In Dordrecht hebben ze dit concept toegepast (of misschien passen ze het nog steeds toe).
Maar wat ik heb begrepen, is dat dit totaal niet bevalt.

Vanwaar die druk ook om dat allemaal multi te maken? Is dit hot ofzo ???

Laat de politieman nou lekker het politiekunstje uitvoeren, de brandweerman het brandweerkunstje en de medische man het medische kunstje.
Mooie taak weggelegd voor de coördinator om het multi-overzicht te houden en waar nodig bij te sturen.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #5 Gepost op: 12 juni 2009, 20:38:03
In Flevoland zitten er ook ambulance mensen als brandweer centralist en men wil dit in de toekomst graag weer veranderen.
Ik zie hier ook geen enkel voordeel in.


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 12 juni 2009, 21:35:52
In Flevoland zitten er ook ambulance mensen als brandweer centralist en men wil dit in de toekomst graag weer veranderen.
Ik zie hier ook geen enkel voordeel in.

Dat is vanaf dat de AC/CPA in Almere zat en nu in Lelystad op de regionale meldkamer.
En in Gooi&Vechtstreek hetzelfde. En daar heeft men zelfs politiepersoneel achter de AC/CPA tafel gehad en omgekeerd.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #7 Gepost op: 12 juni 2009, 23:54:54
Dat ze de brandweer en de ambulance dienst op 1 hoop gooien daar kan ik inkomen.

Maar hoe zit dat juridisch in mekaar als die er ook de politie communicatie er bij krijgen? Daar gaat namelijk nogal wat andersoortige info over de spreektafel dan voor een inzet ambu/bra.

Dus ergens kan ik mij wel wat voorstellen bij die verontrustende blikken.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #8 Gepost op: 13 juni 2009, 00:47:54
Ik denk dat de reden dezelfde is als bij het centraliseren van verkeersposten en bediening van bruggen en sluizen, besparen van enkele formatieplaatsen. Totdat het een keer ernstig mis gaat en na verloop van tijd weer een heldere geest met een héél nieuw plan komt en zaken simpelweg terug draait. Voordeel is wel dat dure lieden er dan twee keer aan hebben verdiend. >:( typisch ambtelijk denken van achter een bureau waar ik me mateloos aan erger.

Kees  8)


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #9 Gepost op: 13 juni 2009, 09:01:47
Die plannen van de minister zijn niet nieuw. Deze gedachtegang leeft al langer.

Ik hoorde laatst dat die multicentralist een soort van front-office zou zijn. Dat wil zeggen dat de eerste melding via 112 door deze "grijze" centralist wordt aangenomen. Die maakt een eerste inschatting wat er nodig is en alarmeert dan direct de eerste politie-, brandweer- en geneeskundige eenheden. Daarna zal de centralist het gesprek doorvoeren naar de back-office, een "echte" brandweer-, ambulance of politiecentralist. Het is dan afhankelijk van de melding wie dat wordt. Die centralist zal dan, samen met de collega's van de andere disciplines de melding verder afhandelen.

Ik moet zeggen dat ik mij afvraag hoeveel winst een dergelijke constructie oplevert.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.